Maxtor DiamondMax Plus 9 200GB , 200GB Review

TSASDA 15 november 2005, laatste update op 24 november 2005, 1.434 views

Maxtor DiamondMax Plus 9 200GB , 200GB

Pluspunten

• Prijs/prestatie verhouding
  • Support

Minpunten

• Geluidsproductie kan misschien wel voor sommigen een euvel zijn

Maxtor, naar ik denk zo ongeveer de bekendste naam in harde-schijvenland, heeft aan mij al een hoop geld verdiend :) . Getuige de 4 DiamondMax Plus 9's en de andere Maxxies in m'n systeem, om van voorgaande systemen nog maar te zwijgen. De voornaamste reden om voor Maxtor te kiezen is zoals alom bekend de steeds uitstekende prijs/prestatieverhouding en dat is bij deze reeks niet anders.

Aangeschaft ergens begin oktober 2004, had ik ze eerst als 4 losse drives in m'n systeem hangen. De prestaties in single-drive mode zijn zeker goed te noemen, en op moment van aanschaf waren ze zelfs uitmuntend te noemen, maar tijden veranderen, en in de IT-wereld gaat deze tijd nog eens 3x zo snel. Het is dus vrij oneerlijk om ze als 'traag' te bestempelen, dit gezien hun leeftijd. Maar net zomin om ze 'snel' te noemen, omwille van exact dezelfde reden.

Maar ik ga het kort houden, reviews over deze schijf zijn er genoeg te vinden op het net, dus ik beperk me tot de essentïele zaken, zijnde:

Feautureset: het is een SATA I schijf, dus naast een iets hogere, theoretische transferrate van 150MB/s biedt deze schijf niets extra in vergelijk met z'n ATA133 tegenhanger. OK, de smallere datakabel is ook wel leuk.

Stabiliteit: heb 4 exemplaren draaien sinds oktober vorig jaar, zonder enig probleem, bad clusters of wat dan ook. Stabiliteit lijkt me dus wel 'zeer goed' te noemen.

Compatibiliteit: Heb ze maar op één moederbord (Abit AN7) en één controller (Promise S150 TX4) gebruikt, en totaal geen problemen. Maar een echte indicatie inzake compatibiliteit ga ik me dus niet aan wagen. In mijn systeem echter geen problemen.

Support: voor deze schijven heb ik het niet nodig gehad, maar met vroegere Maxtors heb ik wel eens 'n dood schijfje gehad enzo, en dat is steeds zeer snel en deftig opgelost geweest. En dat zal tegenwoordig nog steeds het geval zijn lijkt me. Hoop ik althans :P

Geluid: Mja, ze kunnen toch wel een vrij hoog toontje verspreiden. Alleen steekt m'n systeem tegenwoordig zodanig vol dat ik niet bepaald een betrouwbare bron ben om me over de geluidsproductie uit te laten. Seagate's zijn stiller, zoveel is zeker, maar ook trager.

Warmte: idem als bij geluid eigenlijk. Er zijn betrouwbaardere bronnen te vinden dan ik ;)

Prijs: is altijd een pluspunt bij Maxtor geweest, de prijs/prestatie verhouding, en dat is bij deze schijf niet anders. 2e hands vind je ze tegenwoordig wel voor ¤80 ofzo (ff PW gechecked, nieuw blijken ze ook al voor ¤80 over de toonbank te gaan), en nieuw hebben ze me ook niet overdreven veel gekost.

"Je zal er zeker geen miskoop mee doen" lijkt me meest geschikt om deze survey mee af te ronden.

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax Plus 9 200GB , 200GB?

Reviews door de redactie

Is dit niet bijna altijd met Maxtor het probleem qua geluidproductie.
Aan de andere kant is het wel een van de beste schijven die je kan hebben op dit moment.

Alhoewel dit weer voor een ieder verschillend is natuurlijk.
Ik heb ook nooit slechte ervaringen gehad met maxtor. Tot nu. Net 8 nieuwe Diamond max 10 250GB besteld... zijn er 3 van stuk. Nou ja... de garantie van maxtor is altijd erg goed en redelijk snel. Ik hoop alleen dat ik, in tengestelling tot wat je bij bijvoorbeeld Hitachi, geen gerefurbishte vervangende schijven maar nieuwe krijg!
Sorry maar ik moet je toch teleurstellen. Ook Maxtor geeft refurbished schijven uit. Ik had een kapotte Maxtor. Die is netjes vervangen voor een nieuwe. Maar er stond dus wel onderop in kleine lettertjes. Refurbished by Maxtor. Ik wat zoeken op internet en blijkt dat de refurbished schijven dezelfde controles doorgaan als nieuwe schijven. Maar bij mij was dat niet het geval want deze maakte ontiegelijke herrie. Uiteindelijk terug naar de winkel en een WD gekregen.
Dit was al wel een oudere schijf (5400 rpm 40gb). Dus misschien dat je bij nieuwere schijven wel nieuwe krijgt.
Ik heb vorig jaar een kapotte IBM Deskstar 120GXP rma gestuurd en kreeg netjes een gloednieuwe terug hoor, geen refurbished.

Duurt trouwens maar een weekje, dan is de vervangende schijf weer terug ;)

Het grootste nadeel van Maxtor vind ik de enorme warmteontwikkeling, mijn 80 GB 7200 rpm schijf wordt veel warmer dan de IBM 80 GB 7200 rpm die ernaast hangt.
Excuseer? Refurbished schijven bij Hitachi? Vanwaar heb je dat als ik vragen mag? Dat lijkt me nl. heel onwaarschijnlijk. En heel slecht moest het wel degelijk waar zijn, want ik heb wel wat schijven van hen.

edit : ik vind wel enkele shops die refurbished schijven aanbieden, maar vind nergens iets waarin beweerd en/of bewezen wordt dat Hitachi zulke praktijken toepast.

edit2 : OK, wel dus. Al blijkt dit echter wel enkel met de oudere Hitachi schijven te gebeuren (7K60 oa).
Ik zal jullie nog even wat vertellen over refurbished/ refurbish harddisks

De oudjes die worden vaak refurbished omdat deze niet meer in de fabriek worden gemaakt.. als retail icter installeer ik vaak nog 20gb refurbished harde schrijven in kassa's en servers. die zijn van seagate, maar ze werken perfect..

En als je eens wist hoeveel stof er in zon kast zit.. laat staan de muizen :-p

maarja.. mijn maxtor d-max 10 160 gb is net gestorven na 7 maanden. kop liep naast de plaat.. werkte gewoon nog goed na een koude start.. maar ik heb hem maar teruggestuurd, en nu maar wachten op wat ik terugkrijg.. als ik het niet vergeet zal ik het jullie wel laten weten of ik een gerepareerde heb gekregen of niet.. ik hoop het niet....duimen maar