Specificaties Soundbar met 3x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Sony HT-ST5000 Review

Djensen 6 juni 2017, 1.510 views

Sony HT-ST5000

Eenvoudige aansluiting en bediening. Veel features en een strak geluid. En als het moet gaat ie hard!

Pluspunten

• Simpel aansluiten
  • Automatisch aan en standby
  • Speelt alle audio af of kiest alternatief voor niet ondersteunde formaten
  • Wireless subwoofer
  • Chromecast, Bluetooth, NFC, USB van alles mogelijk

Minpunten

• geen HDMI-kabel meegeleverd
  • Subwoofer misschien overrated
  • met korting nog steeds flinke investering

Geluidskwaliteit Score: 4
In de verpakking en uit de doos
De verpakking is van dik karton en lijkt op een groot L-vormig Tetris blok. Het geheel weegt volgens aanduiding op de doos een kilo of 28 en dat merk je. Bij het openen komt als eerste een doosje tevoorschijn met de nodige papieren instructies, quick set up guide en een meertalige handleiding (incl. NL). Ook de afstandsbediening, jawel met batterijen en een optische kabel is inbegrepen. Let op: geen HDMI-kabels, die moet je zelf meebrengen.

Vervolgens komt de grill van de soundbar tevoorschijn. Nu zie je pas hoe lang de bar daadwerkelijk is. Het zijn ingebouwde magneetjes waarmee je de grill op de bar kunt klikken, dit gaat kinderlijk eenvoudig en hij zit ook direct netjes uitgelijnd. Leggen we de grill aan de kant dan komt de soundbar zelf tevoorschijn uit het piepschuim. Het ding voelt echt zwaar en zit nog goed ingepakt in folie. Uitgepakt zie je echt goed wat je in huis hebt gehaald, strak afgewerkt en een fatsoenlijk netsnoer van normale lengte. Er zit bovenop nog een sticker met basis functionaliteit (voor in de winkel) en een aan de achterzijde nog een specifieke sticker die aangeeft welke HDMI poorten je het beste kunt gebruiken bij een basis aansluiting waaronder bijvoorbeeld de HDMI met ARC, Audio Return Channel. De overige aansluitingen zijn prima geplaatst en er is genoeg ruimte om de kabel een bochtje te laten maken.

Maar we zijn er nog niet, het zwaarste onderdeel moet nog komen, de subwoofer. Met kunststof bandjes en in piepschuim omsloten komt het geheel tevoorschijn. Wat een joekel, denk aan je rug! Met 18kg zwaar, een imposante verschijning, geheel in het zwart. De grote speaker wijst recht naar beneden toe en is net te zien als je er onder kijkt. Hier gaan de buren blij mee zijn!

Het aansluiten
Persoonlijke doelstelling van de aankoop was een beter geluid dan de TV speakers en een eenvoudige bediening. In ieder geval beter dan mijn circa 15 jaar oude JVC 5.1 surround sound set waarvan ik de rears onmogelijke meer bekabeld kon aansluiten na een verhuizing en deze als 3.1 door het leven ging. Tot slot belangrijk dat nieuwe formaten ondersteund worden of gaan worden, zoals Dolby Atmos.

Het aansluiten was met 4 kabels, twee keer voeding en twee keer HDMI snel gepiept. De TV via de HDMI ARC output poort en de Shield settop box op de HDMI 1 (van de 3) ingangen. Qua ondersteuning en functionaliteit zijn de 3 HDMI ingangen gelijk. De eerste ingang volstaat dus prima. Na het aanzetten wordt de verbinding tussen bar en sub automatisch tot stand gebracht, hier hoef je niets aan te doen. Via de HOME knop op de afstandsbediening kom je in het hoofdmenu van de soundbar terecht via een on-screen overlay. Zonder hier te veel in detail te treden over de instellingen kun je als beginsel zo ongeveer alles op AUTO laten staan. Enkel de afstand tussen bar en plafond, tussen bar en luisterpositie en tussen sub en luisterpositie heb ik ingesteld.

Eerste ervaringen
De sounbar is eigenlijk te lang voor de TV waaronder hij staat (49”). Voor het geluid zal het niet uitmaken maar je moet even wennen aan de opstelling. De Sub staat in mijn opstelling links naast de TV in een hoekje en ook al is hij flink groter, het valt niet echt op. De eerste decibellen daarentegen uit dit massieve zwarte blok vallen wel degelijk op!

Bij het inschakelen van de TV gaat de bar aan en bij het uitschakelen uit. Dat is nou precies de simpelheid dit ik zocht omdat dit voor de rest van het gezin de meest gebruikte manier zal worden. Het volume van de bar regel je met de ab van de TV. Dus eigenlijk heb je er verder geen omkijken naar. Je hebt enkele basis geluidsinstellingen, soundfields genaamd. Hierbij zit bijvoorbeeld muziek, movie, 3D surround en sport. Ook is er een knop voor Clear audio+. Deze kiest zelf het meest geschikte geluidsprofiel, zeg maar een soort automatische stand. Je kunt beide ook uit zetten. Ook kun je dialogen wat meer naar de voorgrond brengen met een “voice” knop. In twee stappen worden de stemmen wat verder naar de voorgrond gebracht. Dit kan soms uitkomst bieden als een verstaanbaarheid wenselijk is.

Op de ab van de bar kun je tal van andere instellingen wijzigen waarvan denk ik het volume van de subwoofer nog regelmatig gebruikt zal worden. Tot slot vermeldingswaardig is een knop voor “night” modus (alles iets minder heftig) en het switchen van inputs voor als je nog meer wilt aansluiten op de bar.

Het geluid wat de soundbar produceert is in vergelijking met de ingebouwde tv-speakers natuurlijk fenomenaal. In vergelijking met mijn 5.1 set die ik had is het geluid ook een slag beter. Het blijft natuurlijk objectief en ik heb verder geen vergelijkingen met andere soundbars dus kan daar geen oordeel over vellen. Alles wat ik op de Shield aanvink wordt moeiteloos afgespeeld, zowel beeld en geluid, zonder haperingen en het is niet nodig om telkens iets te wijzigen aan audio formaten oid. Hoewel DTS-MA/DTS-X bijvoorbeeld niet ondersteund wordt (mogelijk eind van het jaar wel) komt er wel geluid uit de bar. Ik vermoed dat hij zelf bepaald om dan het standaard 5.1 signaal af te spelen. Hoe dat precies zit weet ik (nog) niet. Op het gebied van Atmos sound tracks moet ik me nog laten overtuigen, ik wil eerst enkele films bekijken met dit geluidsspoor om er echt iets over te kunnen zeggen. Elders op internet zijn wel aanbevolen films met goede Atmos tracks te vinden. Hierover later in een update meer.

Muziek afspelen doet de bar ook bijzonder goed, zowel via het netwerk maar ook via een bluetooth verbinding via mobiel. Het geluid is helder en vol van klank. De subwoofer is zo krachtig dan standje 4 van 12 in bijna alle gevallen (ook in films) al ruim voldoende is. Als het echt moet kan het ook echt hard zonder afbreuk te doen aan de geluidskwaliteit!
Mijn eerste indruk is dus erg positief, makkelijk aansluiten en zonder gedoe alles kunnen afspelen. Ik ben benieuwd wat de meer officiŽlere reviews zullen schrijven, zeker wanneer men deze soundbar gaat vergelijken met andere soundbars uit dezelfde (prijs)categorie.

Heb jij ook een Sony HT-ST5000?

Fijne review,
Eindelijk iemand in Nederland die dit 'beest' ook in z'n bezit heeft.

Ben nu nog druk aan het sparen, maar dit gaat wellicht mijn nieuwe systeempje worden!
Ben ook zeer benieuwd naar je Atmos ervaring wanneer je dit gaat testen. prima review !
Leuke review. Er is nu een actie gaande dat je er een gratis Sony Blu-Ray speler bij krijgt. Dat maakt het nog wat interessanter!
Ben inderdaad benieuwd naar je Dolby Atmos ervaringen?