Synology DiskStation DS209+II Review
Aanleiding
Het is mijn eerste NAS voor thuisgebruik dus veel ervaring had ik er nog niet mee. Hij moet om te beginnen dienst doen als centrale opslag, daarna als download en mailserver. Het product wordt keurig ingepakt geleverd en ook alle kabels en schroeven zijn meegeleverd (zelfs extra schroeven). Persoonlijk ben ik niet blij met de losse trafo. Het houdt de temperatuur wel laag in de kast maar het is weer lastig weg te werken, het levert extra kabels en verbindingen op en de trafo wordt toch wel wat warm.
Montage van de hardware
Er wordt geen losse installatiegids bijgeleverd, op de cd-rom staat wel een snelle installatiegids en een gebruikersgids. De gebruikersgids van 68 pagina's bevat informatie voor meerdere...
Pluspunten
Uitgebreide mogelijkheden Doet stil zijn werk Eenvoudige firmewareupdate
Minpunten
Onvolledige handleiding Duur
Eindoordeel
Het is mijn eerste NAS voor thuisgebruik dus veel ervaring had ik er nog niet mee. Hij moet om te beginnen dienst doen als centrale opslag, daarna als download en mailserver. Het product wordt keurig ingepakt geleverd en ook alle kabels en schroeven zijn meegeleverd (zelfs extra schroeven). Persoonlijk ben ik niet blij met de losse trafo. Het houdt de temperatuur wel laag in de kast maar het is weer lastig weg te werken, het levert extra kabels en verbindingen op en de trafo wordt toch wel wat warm.
Montage van de hardware
Er wordt geen losse installatiegids bijgeleverd, op de cd-rom staat wel een snelle installatiegids en een gebruikersgids. De gebruikersgids van 68 pagina's bevat informatie voor meerdere modellen (1 sleuf tot 5 sleuf modellen) maar laat achterwege welk deel voor welk model van toepassing is.
De snelle installatiegids beperkt zich tot het installeren van de harde schijven, het inschakelen van de server en installatie van de systeemsoftware en is voor een 'leek' ontoereikend . Ook de gebruikersgids laat veel te wensen over. Online is op de site van Synology nog wel aanvullende informatie te vinden, gebruiksvriendelijk vind ik het niet. De behuizing beschikt over 3 x USB, 1x eSATA (voorzijde) en 1 Gbit Lan. Op de voorzijde zit, naast de aan/uit knop een knopje voor USB-copy om de inhoud van de aangesloten USB-bron naar de NAS over te brengen.
De behuizing (leeg 1,04 kg) is af fabriek nog niet vastgeschroefd en is daarom eenvoudig open te schuiven, de schroefjes zijn los bijgeleverd. Ik heb voor een beperking van de geluidsproductie (hij staat in de woonkamer) gekozen voor 2x een Samsung Ecogreen F2 HD154UI van 1,5 TB. (3,5 "). Volgens de handleiding is 1,5 TB ook het maximum. De bays zijn overigens niet Hot-swappable.
De montage is zoals te verwachten eenvoudig, er is niet gekozen voor een sleuven maar gewoon met 4 schroeven per HD. Het is handig eerst de kabeltjes op de schijven te monteren er is niet veel ruimte. De afwerking is keurig, bij de connectoren staat "disk 1" en "disk 2" vergissen is er dus niet bij. Voor het plaatsen van 2,5" disks is er een adapter nodig maar deze is niet bijgeleverd. De behuizing schuif je eenvoudig weer dicht en je schroeft deze vast met de bijgeleverde (afwijkende maat) schroefjes. De knopjes op de behuizing zien er wat goedkoop en minder stevig uit, gemonteerd merk je dat veel minder.
Stroomverbruik
Na het aansluiten op de router en op het stopcontact (via de Voltcraft energymonitor) is het verbruik (uitgeschakeld) 0,4 W. Tijdens het opstarten is het verbruik 26W, na het opstarten schommelt het verbuik rond de 24 W met een piek naar 26W tijdens het overpompen van data. Echt in de slaapstand komt de NAS (nog) niet, als alle 'gebruikers' uit zijn daalt het verbruik naar 16W. Voor de echte die-hards: de cos ϕ waarde schommelt rond de 0,55.
Installatie van de software
Voor de installatie maak je gebruik van een andere computer. In mijn geval een Core i7/920 met 6Gb en Win7 (64bit). De software via de CD start probleemloos. Je kunt kiezen uit een aantal programma's maar beginnen met de setup is wel aan te raden. Je kunt kiezen voor een 'one-click' setup of een meer handmatige instelling waar je nog wat specifieke zaken in kunt stellen. Via de resetknop op de NAS kun je overigens (mocht dat nodig zijn) de installatieprocedure later opnieuw opstarten. De resetknop kun je ook gebruiken om IP en DNS wachtwoorden te herstellen.
De installatie van de software wijst zich vanzelf. Je kun als "systeembeheerder" de NAS beheren via de web management UI. Dat kan via een programma, de "synology assistent" dat op de CD-staat of via inloggen op internet. Je kunt daar van alles instellen. Je kunt gebruikers toevoegen, rechten aanpassen of applicaties vrijgeven zoals mogelijkheid tot photosharing op internet of gebruik van IP-camera's (max 12).
Je kunt ook nieuwe firmware installeren. Zorg er wel voor dat de firmware van de UI gelijk is aan de "assistant" om communicatieproblemen te voorkomen.
RAID instellen
Een ander belangrijk onderdeel is het instellen / aanmaken van het volume. Er zijn verschillenden RAID-instellingen. Hoewel de UI ook mogelijkheden tot RAID5en RAID 6 laat zien mag duidelijk zijn dat zoiets met maar 2 bays niet kan. Nadat ik gekozen heb voor RAID 1 en een uigebreide consistentiecontrole is het systeem daar vervolgens 6 uur mee bezig.
Snelheid
Het overpompen van data gaat (met standaard bekabeld netwerk) vrij snel. De berperking zit nu echter in mijn router, die kan maar 100Mbps aan. Een test van 8 GB aan muziekbestanden gaat dan met 10,2 - 10,8 MB / sec. Fotobestanden ( 5-10MB per stuk) met totaal 20GB gaan met 8,5 MB/s wat langzamer. De harde schijven blijven tijdens dit overpompen vrij constant in temperatuur. Disk 1 zo'n 29° - 31° en Disk 2 zo'n 25°-27°. Het verschil wordt volgens mij veroorzaakt doordat disk 2 aan de buitenkant zit en meer vrije ruimte heeft. Disk 1 zit ingeklemd tussen het "moederbord" en disk 2. De ventilator van 70mm lijkt dus z'n werk prima te doen.
Geluidsproductie
De geluidsproductie valt me erg mee. De NAS is onder normale geluidsomstandigheden niet te horen en valt in het achtergrondlawaai weg. De gekozen HD's zullen daar natuurlijk ook een rol inspelen. De buitenkant van de behuizing voelt wel wat warm aan, de behuizing van plastic isoleert de warmte niet.
Extra mogelijkheden
Door de vele instelmogelijkheden is het eerst wel even zoeken naar wat je waar moet vinden. De UI ziet er wel netjes en verzorgd uit maar is dus erg uitgebreid. Hier klaag ik overigens niet over, ik kies meestal producten met veel mogelijkheden, ze allemaal gebruiken doe ik meestal niet.
De NAS kun je bv. ook delen over het internet met een dymanisch IP-adres of gebruiken als mediaplayer met een UPnP geactiveerde DMA voor:
Audio: AAC, FLAC, M4A, MP3, Ogg Vorbis, WAV, WMA, WMA VBR, WMA PRO, WMA Lossless
Afbeelding: BMP, JPG (jpe, jpeg), GIF, ICO, PNG, PSD, TIF (tiff), UFO
Video: ASF, AVI, DAT, DivX, MP4, MPEG1, MPEG2, MPEG4, VOB, WMV, XviD
Playlist: M3U, WPL
Ondertitels: srt, psb, smi, ass, ssa, sub, idx, ifo
Stand van zaken
Ondertussen zijn alle computers in huis (3 desktops en 1 laptop) aangesloten. Als je dezelfde wachtworoden kiest voor windows als voor de NAS gaat aanmelden automatisch, erg handig voor minder handige huisgenoten. Ook heb ik inmiddels via USB een printer aangesloten (CANON MP970), ook deze werkt vlekkeloos. De PS3 moet nog.
Samengevat ben ik erg tevreden, de toekomst moet uitwijzen of ik dat blijf maar ik heb hoge verwachtingen.
Edit 23 decemer: kopjes toegevoegd+ typo
Heb jij ook een Synology DiskStation DS209+II?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (17)
Of heb je 'm op 100 mbps aangesloten (of slechte kabels)? Dan is het opgeven van de snelheid denk ik niet echt goed om mee te nemen in een review namelijk.
[Reactie gewijzigd door Cafe_delmar op 24 juli 2024 21:01]
Ik had de printer wel getest die deed het prima in heel het netwerk. De scanfunctie had ik nog niet getest, inmiddels wel. De printer is aangesloten als 'USB-printer' en dan werkt de scanner instelling inderdaad niet meer!
De MP970 heeft ook een LAN aansluiting daar verwacht ik dan meer van, het heeft dan echter niet veel meer met de NAS te maken.
Ik werk zelf ook vrij veel met deze NAS'jes en kan me wel vinden in jou review.
Wat je schrijft over RAID 5/6 ondersteuning is volgens mijn niet geheel correct:
Er zijn inderdaad 2 bays maar er is ook een e-SATA aansluiting die mee mag doen met de RAID configuratie. Dan heb je beschikking over maximaal 3 schijven en dan kun je ineens wél RAID 5 en 6 (lekker zinnig....) draaien.
Met 100Mbit vindt ik de door jou behaalde snelheid eigenlijk best redelijk, maar ja het is en blijft 100Mbit. Je gebruikt de Gbit capaciteiten van de NAS dus totaal niet terwijl je daar echt véél snelheidswinst mee kunt boeken (>40Mb/sec)
Nu ondersteund dit apparaat ook Apple Timemachine, heb je daar toevallig ook ervaring mee?
Bedankt, je had gelijk, de variant over de e-SATA had ik me inderdaad niet gerealiseerd maar vind ik ook niet echt een optie. Als ik raid 5 belangrijk had gevonden had ik beter een andere NAS kunnen kopen.
Ervaring met Apple Timemachine heb ik niet, ik draai voornamelijk op Windows (7) en laat daarom Apple-aplicaties sneller links liggen (niet altijd terecht natuurlijk).
Werkt allemaal prima, behalve dat mijn MacBook Pro de schijf niet kan mounten, behalve als ik handmatig eerst de disk mount. Daarmee komt ie dus uit zijn slaapstand.
Vage is dat mijn Mac Pro hier geen problemen mee heeft.
Moet er dus nog wat verder naar kijken.
Snelheden zijn tussen de 65 en 70MB/s lezen. Schrijven 35+ ongeveer.
An sich prima review, goed leesbaar. Ik zou wat weer kopjes toevoegen zodat het geheel wat overzichtelijker wordt.
Jammer dat je de snelheden laat zien in combinatie met een 100Mbit router, zoals je zegt gaat de router niet sneller, terwijl de DS209+ nu juist bekend staat om z'n hoge doorvoersnelheid. Ik heb een DS209 en haal leessnelheden tot 50MBs en schrijfsnelheden tot 40MBs. De 209+ gaat nog weer een stapje sneller.
Mij advies als je geen snellere router wilt kopen: koop een eenvoudige 5 poorts 1Gbit switch en zet die er tussen, dan verviervoudig je je snelheden. Kost ca. € 30. Zie link:
http://tweakers.net/price...5&d1142=&d1143=&f624=1596
Ik heb een D-link1005D en bevalt prima, maar veel anderen zijn ook goed.
Daar ga ik zeker over nadenken. Door de reacties rond dit onderwerp ga ik me realiseren dat het inderdaad tijd wordt voor een 1 Gig variant. Daarbij heb ik ook gekeken naar een anderer router, de Netgear WNDR3700, een switch zoals je voorstelt had ik nog niet overwogen maar is ook een leuke optie, bedankt!
goede review, ook de reacties zijn zeer bruikbaar. heb zelf een readynas duo voor data en streaming, maar wil deze nas voor backup van mijn data en de mailserverfunctie. kan iemand hier iets over vertellen? ik heb office 2007 met outlook en ook een windows mobile telefoon.
alvast bedank
Patrick
Ik wil graag mijn pixma 970 aansluiten met een netwerkkabel op een d-link855.
(niet aan de usb poort van de router maar gewoon een netwerkpoort gebruiken)
Vervolgens wil ik van een laptop draadloos kunnen printen zonder een andere pc aan te hebben.
werkt dit denk je?
(ik heb nu nog geen draadloze router)
veel dank
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn