Denon HEOS Bar - Reviews

Specificaties Soundbar met 4x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Denon HEOS Bar Review

EPG88 5 juni 2017, laatste update op 5 juni 2017, 6.745 views

Denon HEOS Bar

De HEOS Bar gekocht samen met de HEOS Subwoofer en 2 HEOS 3 speakers. Samen vormen ze een 5.1 set waardoor je echt surroundgeluid hoort. Het geluid van de soundbar is uitstekend, al is de los verkrijgbare subwoofer wat mij betreft wel onmisbaar.

Pluspunten

• Uitstekend geluid
  • Uitbreidingsmogelijkheden
  • 4 HDMI ingangen

Minpunten

• Subwoofer onmisbaar
  • Past vooral bij grotere tv's

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
De HEOS Bar heb ik gecombineerd met de HEOS Subwoofer en twee HEOS 3 speakers, die functioneren als surroundspeakers. Ze staan op standaards van Vogel's achter de bank. De subwoofer en speakers zijn via de HEOS app eenvoudig te koppelen. Het geheel werkt geheel via het draadloze netwerk en ik heb nooit last van storingen.

Het geluid is bijzonder goed, zowel bij films als muziek. Ik vind wel dat de HEOS Subwoofer onmisbaar is als je kiest voor de HEOS Bar. Deze subwoofer is trouwens erg krachtig, ik heb 'm ingesteld op stand -8 (gaat tot -12) om te voorkomen dat de onderburen boos aan de deur verschijnen. Een te zware bas is natuurlijk sowieso zonde voor je luisterplezier.

Op de soundbar zitten naast een HDMI-uitgang ook vier HDMI-ingangen, iets wat ontbreekt bij de soundbar van dat andere bekende multiroom merk wat rijmt op HEOS. Ik heb één van deze ingangen gebruikt voor het aansluiten van de PS4, zodat het beeld wordt doorgestuurd naar de tv en het geluid wordt afgespeeld op de HEOS set. Het aansluiten hiervan gaf wel wat gedoe, want ik kreeg in eerste instantie alleen geluid op de bar. Met hulp van de klantenservice van Denon de PS4 ingesteld op DTS en de blu-ray app binnen de PS4 op Bitstream, waarna de surroundweergave perfect werkte. Het aansluiten van randapparatuur op de HEOS Bar zorgt ervoor dat je kunt luisteren naar Dolby TrueHD en DTS HD Master Audio. Sluit ik bijvoorbeeld de PS4 rechtstreeks op de tv, dan gaat dit niet lukken omdat de tv niet met deze formaten om kan gaan.

Je kunt de bar op twee manieren aan de muur bevestigen of gewoon plat op je meubel leggen. Dat laatste heb ik gedaan. Twee kleine meegeleverde pootjes kun je eventueel onder de bar plaatsen, maar bij mijn 42 inch toestel komt de soundbar dan te hoog. Sowieso is het design meer geschikt voor tv's vanaf 49 inch, bij mij eist de soundbar wel erg veel aandacht op. Los daarvan is het design van de HEOS bar stijlvol en netjes afgewerkt.

De installatie en bediening met de HEOS app is goed te doen en ik heb nooit problemen met al mijn HEOS componenten. Slechts één keer was een speaker uit de app verdwenen, maar het opnieuw starten van de app en de speaker was voldoende om dit op te lossen.

Heb jij ook een Denon HEOS Bar?

Zit er verschil in de kwaliteit geluid tussen de bar ophangen en staand neerzetten?
Ik denk het niet, maar heb het zelf niet geprobeerd.
Heb jij hem staand of hangend? (beetje persoonlijke vraag misschien, maar het gaat over je soundbar)
Hahah, de bar ligt bij mij voor de tv. Zie foto onder de review!
Cool! Nog steeds helemaal tevreden? Ik heb hem zojuist besteld, gelijk de multiroom subwoofer erbij _/-\o_
Ja, alleen duurde wel meer dan een jaar voordat de surroundspeakers zonder problemen werkten.
Kun je een foto van je setup erbij zetten? Heb zelf een 40", maar ben zeer benieuwd hoe het er bij jou uitziet...
Heb 'm erbij gezet!
Top! Vind het nog erg meevallen!
Wat is nou het grote voordeel van dit stuk hardware t.o.v. de Home Cinema?
+ De 4x hdmi in (ik wil alleen 1 ARC kabel met mijn tv, dus voor mij niet relevant)
+ Betere pairing met overige Heos speakers? Home Cinema heeft dat ook, weliswaar al een eeuwigheid in beta, maar toch aanwezig.
- ¤599 inclusief subwoofer (2.1 geluid) is veel goedkoper dan ¤999 waar nog een subwoofer bij moet (3.0 geluid).

Ik moet toch iets over het hoofd zien. Is het geluid zoveel mooier?
De andere Heos speakers kunnen nu als echte surround speakers gebruikt worden, bij de Cinema blijft dit alleen eenzelfde output als de front output.
Bluetooth verbinding
Volgens mij is het geluid een heel stuk beter.
Voor zover ik weet is het niet mogelijk om bij de Home Cinema speakers voor echt surroundgeluid te gebruiken. Dat is het belangrijkste. Over het verschil mbt geluid kan ik niet oordelen.
Is 5.0 ook een mogelijkheid? Ik heb nu de HomeCinema waar ik an sich prima tevreden mee ben, maar ik heb toch nog 2 heos 1's staan. De subwoofer erbij vind ik nu nog een te forse investering in 1 keer.
Ja het is ook mogelijk om alleen 2 surroundspeakers te koppelen in de app!
Hoe werkt het als je meerdere HDMI aansluitingen gevuld heb op de bar? Je hebt een HDMI (arc) van tv naar bar, en dan Ps4 en decoder ook aangesloten. Hoe weet hij welke HDMI hij geluid moet doorgeven, moet je dan telkens de juiste HDMI ingang via de Heos app aangeven?

Aanvullend: kan ik de Heos bar bedienen met mijn Logitech harmony touch afstandsbediening?

[Reactie gewijzigd door Gieter90 op 7 augustus 2018 15:53]

Ik zie in het bronmenu van de tv staan welk apparaat er op de soundbar is aangesloten. Maar ik heb er maar één aangesloten, dus weet niet wat er gebeurt bij meerdere apparaten. Je kunt het in ieder geval altijd met de app bedienen.

[Reactie gewijzigd door EPG88 op 9 augustus 2018 14:16]

Ik heb een Logitech harmony, ik hoop dat ik daarmee ook de kanalen kan switchen (zoals ik nu ook met mijn receiver doe), de Bar neemt immers mijn receiver compleet over.