Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster T220 Zwart Review

Gojira 20 december 2009, laatste update op 21 december 2009, 1.388 views

Samsung Syncmaster T220 Zwart

Pluspunten

• De vormgeving
  • Goede kleurweergave
  • Menu buttons aan zijkant
  • Achterzijde kap om kabels weg te werken

Minpunten

• Backlight bleeding aan de onderkant
  • Zwart scherm op willekeurige momenten*

Voor de mensen die deze review beoordelen zonder onderbouwing: Als je hem kunt beoordelen, kun je die beoordeling ook onderbouwen. Zo niet, dan graag niet beoordelen. Zonder onderbouwing heb ik NIETS aan de beoordeling!

Wat deed jou besluiten om het product aan te schaffen?
De mooie vormgeving, de uitstekende reviews die ik op het internet tegen kwam en natuurlijk de prijs. Let wel op: Ik heb deze monitor in begin juni 2009 overgenomen van een meneer op Marktplaats, voor 127,- inclusief verzendkosten. Op dat moment was de monitor 2 maanden gebruikt.

Inhoud van de Samsung T220 doos:
Goed verpakt, een zak van schuim om de monitor en de monitor rustte op piepschuim. Verder zaten er in de doos: een voetstuk, een VGA kabel, een adapter en een CD met daarop de handleiding en software.

Op wat voor manier, in wat voor omgeving en onder welke omstandigheden heb je het product gebruikt?
Ik gebruik de monitor gewoon thuis, ik game ongeveer een uur of twee per dag en daarnaast bekijk ik veel videos op YouTube. Een natuurgetrouwe kleurweergave is daarom dus wenselijk en die is er dan ook. De helderheid en de kleurweergave is wat mij betreft out-of-the-box goed te noemen. Als je echter volledig van dit scherm wilt genieten, zou ik hem wel calibreren. Dit kun je met bijvoorbeeld de in Windows aanwezige calibratie tool doen, maar er zijn online ook tools. Zoals de Monitor Calibration tool op epaperpress.com.

Is er sprake van ghosting, backlight bleeding en/of zijn er pixeldefecten?
Er is geen last van ghosting. Wel is er sprake van backlight bleeding, aan de onderkant van het scherm. Niet storend tijdens het gamen of internetten, want dan valt het niet op, maar zodra je een pikzwarte scne hebt in een film of een game, dan stoort het wel degelijk. Er zijn geen pixeldefecten.

Met welke vergelijkbare producten heb je ervaring en hoe verhoudt het besproken product zich ten opzichte van de alternatieven?
Ik heb geen ervaring met vergelijkbare producten, daar ik oorspronkelijk een 17in Iiyama ProLite E430 had. Dit is dus mijn eerste "grote" scherm. Verhoudingen ten opzichte van vergelijkbare producten kan ik dus niet geven, op n punt na: op willekeurige momenten heeft de monitor blijkbaar geen idee of ie een analoog of digitaal signaal moet ontvangen.

Ik heb de monitor aangesloten op een XFX Radeon 4770 512MB YDFC, op een van de DVI poorten. Op willekeurige momenten scheid de monitor er gewoon mee uit; vaak is dit tijdens het gamen. Games waar dit bij voorkwam: Flyff (vermoedelijk door GameGuard), BioShock, Command & Conquer: Generals Zero Hour. Ik ben overigens niet de enige met dit probleem. Op het internet zijn er *duizenden* mensen te vinden die dit probleem ook hebben.

Ook zijn er op Windows XP 32-bit problemen geweest met de standby-modus. Als de computer uit standby kwam, bleef de monitor soms gewoon in standby, ook na op het keyboard te bashen en zelfs nadat ik de monitor opnieuw aan heb gezet.

Vind je die aankoop na de opgedane ervaring nog steeds geslaagd?
Nee. Door wat mij een design flaw lijkt, vind ik de aankoop niet geslaagd te noemen. Een monitor die er tijdens het (online) gamen mee uitscheid is wat mij betreft gelijk afgeschreven.

Kijk rustig verder naar de andere monitoren. Ik heb deze monitor waarschijnlijk te snel aangeschaft; ik zocht op reviews van de Samsung T220 en die kwamen allemaal erg positief over. Zo gauw je echter op "t220 black screen analog digital" zoekt, breekt de hel los.

Ik raad deze monitor op basis van mijn ervaring niet aan. Ik gebruik tegenwoordig een Samsung Syncmaster P2370 en ik ben nog nooit z tevreden geweest over de prijs/kwaliteits-verhouding van een monitor.

Kritiek op deze review is van harte welkom, mits onderbouwd.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster T220 Zwart?

Ik heb deze monitor ook, wel als 2e-monitor (tv@primair), dus ik gebruik hem niet al te veel. Wel is hij erg handig bij het maken van werkstukken (effe een pdfje aan de zijkant bv).
Ook is mijn 2e Xbox360 op dit scherm aangesloten (vga), daar speelt een vriend van me altijd op en ik zit dan gewoon op de andere 360 op mn televisie :D.

Het beeld ziet er echt perfect uit (1680x1050).
Wel heeft de monitor, net als bij jou, last van backlight-bleeding, zowel boven als onder. Of ik hier last van heb/me er aan erger, nee niet echt. Dat komt denk ik omdat ik hem niet als primaire monitor gebruik en zo gauw er geen zwart scherm is, je het zo goed als niet ziet.

Wel gruwelijk irritant is het menu, knoppen op de zijkant waarbij het af en toe lijkt of ze van functie veranderen..or am I going crazy denk ik dan.

Ik switch dus wel eens van 2e-monitor (digital/dvi) naar Xbox360 (analog/vga), dit doet hij soms gewoon niet..tenzij ik de monitor weer uit en aan zet. En als de Xbox niet aanstaat dan kan ik het al helemaal vergeten. Waarom dit zo is, geen idee..

Desondanks 2 diepe negatieve punten ben ik erg tevreden over deze monitor en zou ik hem zelf best wel aanraden.

Wel ben ik nu aan het kijken naar een upgrade, 24" en full hd. De P2450H springt er bij mij elke keer uit :D.

[Reactie gewijzigd door KoffieNT op 20 december 2009 15:45]

Hoi KoffieNT, als ik het zo lees zou jij best een review kunnen schrijven.

Overigens kun je het signaal wel forceren naar analoog of digitaal via het on-screen display, maar op de een of andere manier word die waarde weer op een later tijdstip overschreven.

[Reactie gewijzigd door Gojira op 20 december 2009 16:36]

Klopt inderdaad, dat forceren, maar dat zet hij bij mij ook elke keer weer terug.. 8)7

Wat je kunt aanhouden bij het schrijven van een review zijn simpelweg je beoordelingspunten;

1. Algemene beoordeling
7. Bouwkwaliteit
8. Vormgeving
9. Prijs
10. Opsomming van negatieve/positieve punten

Dan schrijf je bij elke van bovenstaande een kort stukje, paar fotos/screenshots en klaar :D.

Ik me in mn eigen reviews hier ook niet echt aan gehouden, maar goed. Dat ga ik wel doen mocht ik nog ooit een review schrijven over iets.
Ik heb de FAQ aangehouden van Tweakers.net en blijkbaar zijn een aantal tweakers het daar niet mee eens. Ik zal het de volgende keer op de beoordelingspunten houden. ;)

Overigens heb ik geen fatsoenlijke camera en foto's gemaakt met een Nokia van 5 jaar oud ga ik ook niet plaatsen. Dat wil ik jullie niet aan doen. :D
Ik heb 2 van deze monitoren en het "t220 black screen analog digitale" probleem dat je beschrijft komt bij mij nooit voor.
De backlight bleeding die je besschrijft is idd sterk aanwezig. Ook de kleurweergave vind ik maar matig. Ik ben dan ook aan het uitkijken naar wat duurdere monitoren met betere kleurweergave.
Bij mij komt het probleem dat ik in de review beschrijf ook maar zelden voor. Het valt me echter op dat het tijdens het spelen van specifieke games, zoals bovengenoemde, het probleem zich vaker voordoet. Het standby-probleem heb ik na het installeren van Windows 7 x64 niet meer gehad.
Ik wil, drie jaar na origineel schrijven, melden dat het probleem niet werd veroorzaakt door de Samsung T220 maar door f een setje gaar geheugen f een gare videokaart. Ze waren namelijk allebei niet helemaal 100%. :)

Nevermind -- dit kan ik nog steeds niet met zekerheid zeggen, plus op internet zijn er duizenden mensen te vinden die dit probleem hebben. Het lijkt mij zr sterk dat al die mensen gaar geheugen of een gare videokaart hebben..

[Reactie gewijzigd door Gojira op 19 oktober 2013 14:37]