Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N97 Zwart Review

kokorico 20 december 2009, laatste update op 20 december 2009, 421 views

Nokia N97 Zwart

Pluspunten

• ziet er goed uit
  • gps werkt perfect
  • accuduur gaat lang mee voor smartphone
  • camera
  • fm zender
  • 32GB geheugen
  • voelt stevig aan (ook openklap mechanisme)

Minpunten

• menustructuur is soms onlogisch
  • telefoon werkt soms traag

Ik heb de Nokia N97 nu ongeveer 2 weken in mijn bezit en dit bevalt me prima. Ik zal even een korte opsomming geven van mijn bevindingen.

Waarom een Nokia 97

Mijn vorige gsm was een Nokia 5800. Deze beviel me ook prima maar vind het touchscreen niet praktisch om te typen. Een bericht typen of een url intikken duurt lang en aangezien ik ook nog relatief dikke vingers heb leek een klavier zeer handig. De Nokia 5800 had ik eind september 2ehands gekocht voor (amper) 110EU dus financieel was het voor mij nie erg dat ik nu opnieuw een andere telefoon kocht.
Na lang wikken en wegen en vooral vele telefoons te hebben getest, en als Nokia fan, is mijn keuze de N97 geworden. Ik had ook nog de E71 en E75 bekeken maar vond de toetsen niet handig. Ik heb de N97 2ehands gekocht via marktplaats voor 260EU incl verzending. Mooi prijsje als je het mij vraagt :)

Featureset

Voor de prijs die ik ervoor betaald heb ben ik zeer tevreden met de telefoon. Voor 260EU heb ik een phone die eigenlijk alles in huis heeft. De FM zender vind ik heel handig. Kan je bvb van uit je luie zetel muziek kiezen die afspeelt op je versterker. De GPS gebruik ik ook veel. Ik heb op de N97 Garmin XT Europe gezet en werkt perfect. Voor mij geen los GPS toestel meer in de auto.

Bereik

Het bereik is a la Nokia zeer goed. Ik heb de indruk dat de geluidskwaliteit bij bellen beter is dan op de Nokia 5800.

Accuduur

Dit is een punt waarover er veel discussie kan zijn. Je mag bij accuduur van een smartphone niet te hoge verwachtingen eisen. Momenteel die ik met de batterij ongeveer 2 a 3 dagen. Nu moet ik wel zeggen dat ik regelmatig:
  • de Fm zender heb aanstaan om muziek te beluisteren op FM versterker
  • gemiddeld ongeveer 15 min bel per dag
  • een 20 tal berichten stuur per dag
  • toch wel een uurtje per dag het internet op ga met gsm/mail check
Dus al bij al vind ik de accuduur van deze N97 goed. Als je echt heel veel zaken doet bvb films kijkt, internet, wifi constant laten aanstaan, bluetooth etc is de batterij op 1 dag zeker leeg.

Gebruiksgemak

De menus van Nokia vind ik niet echt logisch inéén zitten. Als je instellingen wilt veranderen van iets moet je soms toch wel een beetje zitten zoeken in de menus.

Design & Bouwkwaliteit

Waar de Nokia 5800 er maar goedkoop uitziet, ziet de N97 er toch veel degelijker uit. De eerste keer dat je de N97 in je handen hebt denk je "wauw dit is het".
De blinkende rand rond het scherm wordt wel snel vuil maar goed. Dat neem ik er graag bij. Voor mij is het design zeer geslaagd.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

De gsm loopt soms vast (2 keer voorgehad) al moet ik er wel bij vertellen dat dit mijn schuld was. Maar goed, vastlopen zou eigenlijk niet mogen.
De snelheid van de menus vind ik goed. Heb gelezen dat er binnenkort een v21 firmware uitkomt waardoor de boel nog sneller zou moeten werken. Sommige zaken duren echt te lang. Heb gisteren
20GB muziek op de N97 gezet en de muziekbibliotheek synchroniseren op de N97 heeft toch wel 20min geduurt denk ik. Maar goed, dat is mss meer een luxe probleem want veel telefoons met 32GB geheugen zijn er niet :)

Ik ben Belg en bij ons in de winkels staat de N97 nog aan 600EU. Dit vind ik veel geld voor een gsm en zou ik ook nooit ervoor willen betalen. 260EU vond ik dan weer prima voor zo een schitterende gsm :)

Heb jij ook een Nokia N97 Zwart?

Reviews door de redactie