Asus P5AD2-E Premium Review

cfeenstra 15 november 2005, 831 views

Asus P5AD2-E Premium

Pluspunten

• Zeer compleet
  • Gemakkelijk over te klokken
  • Erg snel en stabiel moederbord
  • Logische indeling
  • Drivers in overvloed op de site van Asus (ook 64bit drivers!)

Minpunten

• Slechte WiFi tool
  • Overclocken vanuit windows via Ai Booster is een verschrikking

Layout Score: 5
Ik heb de ASUS P5AD2-E Premium in mei 2005 gekocht met het doel een echte top PC te maken. Dit is ook gelukt! Ik ben bijzonder te spreken over moederborden van ASUS in het algemeen en vind dat dit bordje er zeker niet voor onder doet.

Wat direct opvalt is de enorme hoeveelheid kabels die worden meegeleverd. Je hebt zeker voldoende.

De opbouw van het moederbord is logisch, er zitten geen componenten op onhandige plaatsen.

Ik gebruik een Intel 640 processor (3,2 GHz) en 2x 512MB kingston HyperX geheugen. Verder gebruik ik de Silicon RAID controller voor mijn twee WDC Raptor (=10000 rpm) disken (worden in RAID 0 gebruikt). De prestaties zijn echt enorm! Een voorbeeld: na het instellen van de netwerkinstellingen in de setup van Windows XP zit je na een minuut of 4 á 5 in het bureaublad...

De BIOS is ook zeer uitgebreid. Overclock instellingen te over. Het is niet zozeer de vraag van 'hoever kan mijn moederbord overclocken', maar meer zoiets als 'hoe snel denk ik dat mijn processor kan gaan werken'. Zo heb ik mijn CPU van 3,2 GHz naar 4,2 GHz opgevoerd.
Asus levert tevens een tooltje voor in Windows, om het overclocken ook vanaf daar te kunnen regelen. Hierover ben ik niet echt positief. Deze tool (Ai Booster genaamd) leest de frequenties, voltages en fan speeds uit, uit het moederbord. Als het moederbord echter bij een bepaald fannetje geen snelheid meet, zal deze een '-' zenden naar Ai Booster. Vervolgens geeft de tool een foutmelding met het bericht dat een streepje geen geldige integer is... Bijzonder slordig!

Verder beschikt de Asus over een ITE IDE RAID controller (zowel Primary als Secondary aansluiting). En dan heeft hij ook een standaard IDE controller (alleen Primary(!)). Je hebt totaal dus 3 IDE bussen. Normaal doe ik mijn CD speler en brander niet op dezelfde aansluiting, zodat het rechtstreeks kopieren van CDs of DVDs lekker snel gaat. Helaas geeft dit problemen. Als de ITE controller namelijk geen harde schijf ziet, zal de detectie zeker 10 seconden gaan duren! Dit is wat mij betreft veel te lang. Dus dan maar allebei op die ene IDE bus.

Wat netwerk betreft beschikt dit MoBo over twee 1Gbps bedrade netwerkaansluitingen. Deze werken goed. Ook de lengten van de gebruikte netwerkkabels kunnen gemakkelijk worden gemeten.
Ook heeft deze Asus een 54mbit WiFi onboard. Deze ondersteund ook WPA encryptie, wat niet slecht is voor een onboard kaartje. Een flink nadeel is de uiterst slechte software die bij deze kaart wordt geleverd. Het is echt een goede tip deze software vooral te laten van wat het is en gebruik te maken van de Windows WiFi software. (Nee, ik ben geen windows fan, maar echt, die Asus WiFi tools zijn vreselijk...)

De support van Asus is wel bekend denk ik. Helaas is deze net optimaal. Als je een mailtje stuurt, duurt het vaak weken voor je bericht terug hebt. Geef je dan antwoord op die mail, dan heb je gelukkig vaak wel binnen twee dagen antwoord. Maar als Asus écht de markt wil gaan innemen, is het slim dat ze de support net zo goed gaan maken als hun producten.

Dan de prijs... Tsja, een hoop geld. Is het dit waard? Ik denk het wel. De mogelijkheden zijn enorm en de P5AD2-E Premium is echt super snel en stabiel. Ik heb zeker geen spijt van mijn aankoop.

Heb jij ook een Asus P5AD2-E Premium?

Hallo,

Leuke review!;)

Nu heb ik eens een vraagje, ik heb namelijk ongeveer dezelfde pc veronderstel ik. Ik zit ook met een 3.20GHz processor maar ik heb geen ervaring met overclocken, mag ik vragen hoe je die processor juist hebt overclocked?

Mvg

Kenny