Samsung Galaxy S8 Zwart Review

japgun 3 juni 2017, laatste update op 7 juni 2017, 315 views

Samsung Galaxy S8 Zwart

De S8 heeft een prachtig ontwerp, met het scherm in de hoofdrol. De software is simpel en effectief, waarmee dit al snel je nieuwe vriendje wordt. Al kost het je wel een kleine rib.

Pluspunten

• Scherm
  • Bouwkwaliteit & Design
  • Software
  • Accuduur
  • Gewichtig

Minpunten

• Vingerafdrukscanner plaatsing
  • Software crashes (onvoorspelbaar)
  • Glad door glazen voor- en achterkant

Samsung Galaxy S8 Review

By Japgun
Vanuit het Tweakers-testpaneel ben ik één van de gelukkige geweest die de Samsung Galaxy S8 heb mogen testen en in gebruik heb genomen. Dit is natuurlijk een fantastische actie waar ik Tweakers en Samsung erg dankbaar voor ben. Je moet goed begrijpen dat ik niet mijn eigen zuurverdiende centen heb uitgegeven aan deze smartphone.

Ik heb deze review geschreven vanuit mijn oogpunt en vanuit mijn levenspatroon. Het is niet geschreven elke type gebruiker te behagen. Als je met mijn ervaring kan relateren is dat natuurlijk erg fijn, mocht dat niet zo zijn dan staan er voldoende reviews online die mogelijk wel meer bij jouw levensritme passen. Browsen, e-mail, social media, berichtjes sturen, bankieren, foto’s en video’s maken, en wat andere apps passen in mijn dagelijks ritme. Games en noviteiten apps doen dat niet. Als je de grafische prestaties wil checken kun je beter de officiële Tweakers review lezen of bekijken. Now, let's go!
Bouwkwaliteit & Afwerking & Design
Als de telefoon voor het eerst in de hand houdt valt direct op dat het ergonomisch fantastisch ontworpen is. De ronde afwerking, het materiaalgebruik, het gewicht, de gewichtsverdeling, het is allemaal erg goed afgestemd aan elkaar. De aansluiting van alle verschillende materialen, de headphone-openingen, het enkele speakertje, de verschillende knoppen, het voelt allemaal ontzettend hoogwaardig aan. De productontwerpers van Samsung verdienen een dikke vette pluim voor dit werk.

Ik heb de volledige zwarte ‘Midnight Black’ ontvangen, en ‘wauw’ ik vind het echt een prachtig ontwerp. In verhouding tot de S7 die een net wat grijzere kleurenthema gebruikt, past het zwarte ook veel betere bij de aansluiting van AMOLED-scherm. Vooral wanneer ’s avonds de schemering intreedt, loopt het zwart van het scherm erg goed over in het zwart van het toestel. Waardoor de zwarte balkjes bij bijvoorbeeld video's nagenoeg niet opvallen.

Het enige nadeel wat ik ondervonden heb aan het huidige ontwerp is de knop voor Bixby. Deze druk ik te vaak per ongeluk in, waardoor het een feature krijg voorgeschoteld die ik nauwelijks gebruik. Ik ga hier straks verder op in.
De vingerafdrukscanner is ditmaal aan de achterzijde geplaatst, deze is voor mij wat lastig te bereiken. Echter een kleine aanpassing aan de grip zorgt ervoor het het prima werkt, en snel ook! De klachten dat je camera vies wordt omdat de scanner lastig te vinden is heb ik zelf niet ondervonden. Mocht deze wel vies worden kun bij het eerst volgende toiletbezoek de telefoon met wat zeep weer helemaal schoon maken, de waterbestendigheid is een features die ik niet meer weg te denken vind bij smartphones.
Mijn grootse minpunt met de telefoon is het enkele luidsprekertje aan de onderzijde van de telefoon. Met zo’n fantastisch scherm verwacht je in ieder geval een stereo speaker set-up. Ik begrijp dan ook niet goed waarom het luidsprekertje voor het bellen hier niet voor gebruikt is voor een stereo output. Volgende ronde, nieuwe kansen.
Scherm
De tweede ster van dit toestel is het scherm. Het is simpelweg prachtig. In de randen loopt het af naar de body van het scherm. Dit geeft een mooi effect alsof het scherm eigenlijk verder doorloopt dan enkel de randen. Ditmaal heeft het scherm een andere schermverhouding dan de vorige Galaxy-versies. Het is een langer scherm, wat eigenlijk bijna de hele voorkant van de S8 bedekt. Los van alle dromerige concept plaatjes van volledig voorkant vullende schermen, is dit de eerste keer dat je een telefoon met zoveel scherm vs. body hebt gezien in de werkelijkheid. Het scherm is hetgeen waar je het meeste mee te maken hebt met een smartphone, en om deze reden alleen al is het fantastisch om aan te schaffen. Ik kan niet genoeg aangeven hoe geweldig de nieuwe scherm ratio, gekoppeld met de AMOLED-schrermtechnologie, tot een ongeëvenaarde ervaring resulteert.

De lichte vervorming door de kromming van het beeld in de randen voor mijn niet tot storing geweest. De afweer tegen per ongelijke scherm aanrakingen is ook erg goed gedaan. Ik heb wat tests uitgevoerd waar de grenzen van dit softwarefunctie liggen, en dit is allemaal erg inventief bedacht door de softwareontwikkelaars bij Samsung.

Na twee weken tijd ben ik nog steeds onder de indruk van het scherm, zowel het formaat, het design (de mooi afgewerkte randen), en het AMOLED scherm met de kleuren die er van af spatten. Ja, ik ben fan van overdreven kleuren. Kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen is, dan kun je een ander kleur profiel kiezen die meer bij jou past.

Er moet nog wel gezegd worden dat bij levering er een lichte groene waas over het scherm zat, wat ik ook per direct heb opgelost in de fijn-stemming van het kleurprofiel. Nu heb ik er geen last meer van. Het scherm heeft nu alleen een lichte verkleuring naar de rode kleur aan de bovenzijde van het scherm, echter als ik de telefoon in een andere hoek houd is deze verkleuring weg. Het kan dus te maken hebben dat het scherm zodanig lang is, dat het verkleurt doordat de inkijkhoek ook veranderd. Deze verkleuring is nagenoeg niet zichtbaar, maar als ik je gevoelig voor dit soort (relatief kleine) zaken bent zou dit je misschien even ‘bezig houden’.
Featureset
Deze telefoon stikt van de features. Hoewel in deze iteratie van de Galaxy-reeks de features een stuk overzichtelijker gepresenteerd worden. Als eerste is de home-knop vervangen door een capacitieve knop, deze zit onderaan in het midden van het scherm. Hij is zelfs in te drukken als het scherm uitstaat, waardoor hij hetzelfde werkt als fysieke knop op de S7, dit is erg prettig om snel te tijd te bekijken o.i.d. De knop kan zowel licht worden aangeraakt, alsmede bij full-screen applicaties (waarbij de knop visueel verdwijnt) hard worden ingedrukt. Hij fungeert dan als het ware zoals de thuisknop van de iPhone. Echter de haptische motor zit niet onder de thuisknop, maar gebruikte de trilmotor voor het bellen, berichten ontvangen, etc. Als de vibratie onder de thuisknop zelf zat was de ervaring en afwerking perfect geweest.

Het vrijgeven van een telefoon is volgens mijn nog nooit zo uitgebreid geweest. In de praktijk gebruik ik er drie. Gek genoeg is het unlocken met patroon de meest gebruikte variant. Het is toch de snelste en meest ingebakken variant voor mij. De vinger afdrukscanner is net te ver uit mijn bereik geplaatst, hoewel het unlocken met de andere vinger ook vaak erg goed gaat. Zowel de gezichts- als irisherkenning features vereisen dat je de telefoon recht voor je gezicht word gehouden en in de praktijk is me dat blijkbaar te veel moeite gebleken. Echter een vriend met dezelfde telefoon heeft dit als geprefereerde ontgrendelingsmethode. Het feit dat je op meerdere manieren toegang kunt krijgen tot je telefoon is natuurlijk alleen maar tof.

Samsung heeft ditmaal besloten om hun nieuwe virtuele assistent Bixby met een hardware button tot ons te pushen. In de praktijk is de assistent nog niet volledig af en kan het nog niet tippen aan bijvoorbeeld Google Now, die overigens gewoon beschikbaar is met een harde druk op de thuisknop. Bixby is niet direct geladen, soms werkt niet knop niet, en is feitelijk nog niet af. Het laat enkel updates zoals het weer, taken, nieuws, thema’s, etc. zien die alleen door Samsung-software wordt aangeboden (en dus geen andere externe apps). Omdat de knop zodanig geplaatst is dat ik hem vaak per ongelijk indruk, heb ik hem uitgeschakeld met een applicatie van een derde partij via de play-store. Overigens ben ik geen gebruiker die alle features van deze telefoon, en heb ik veel features geblokkeerd door Package Disabler Pro na een aantal dagen (sorry Samsung).

Je ziet dat er veel aandacht besteed is aan nieuwe features, maar je kunt er van uit gaan dat veel mogelijkheden die nu ook op jouw huidige smartphone ook aanwezig zullen zijn op deze telefoon. Mocht je veel producten van Samsung in huis hebt staan, dan heb je wel een streepje voor. Je kunt bijvoorbeeld gemakkelijk de inhoud van het scherm streamen naar een Samsung televisie. Je telefoon als deler van data gebruiken, als zaklamp, wekker, etc. dit zit er uiteraard allemaal netjes op.
Bereik
Het bereik van de S8 is goed. De bekende dips in het bereik liggen vooral in het netwerk van KPN, waar ik aangesloten ben. Denk aan Utrecht Centraal Station in het bijzonder, dat is altijd lastig als je even wilt opzoeken welke trein je wilt hebben. Maar gelukkig kun je altijd je sociale vaardigheden inzetten om wat soort simpele dingetjes aan de medemens te vragen ;).
Een aantal daagjes in Portugal deed ook niet af aan de verbinding en belkwaliteit van de telefoon. Met enkele test gaven mijn vrienden wel aan dat de belhelderheid van de S7 net een tikje hoger lag, maar dat het uiteindelijk om een marginaal verschil ging.
Accuduur
Bij dit onderdeel was ik prettig verrast. De eerste maal dat ik de telefoon volledig oplaadde en tot nul-procent bracht, leverde dit mijn een screen-on-time van 6uur en 13 minuten. Waarvan zeker 2 uur daarvan met volledige helderheid in de zonnige dagen ten tijde van deze review. De dagen daarna ging het scherm gebruik tussen de 4 en 5uur zitten, vaak zat hier ook een nacht slapen tussen in. Het opladen gaat behoorlijk rap, al heb ik de indruk dat er telefoons zijn die sneller opladen. Maar begrijp goed dat het vlot zat gaat en een tiental minuten in de muur geeft je genoeg ‘juice’ om weer op pad te gaan.

Gebruiksgemak
De S8 werd al heel snel mijn nieuwe maatje. Snel de juiste richting opvragen, informatie opzoeken, zakelijk en privé bellen gaat allemaal erg vlot. De eerste dag was het vooral onder de indruk zijn en zoeken naar nieuwe snelle manieren om gedaan te krijgen wat ik wil. Het instellen van alle kalenders, e-mails en social media gaat erg snel allemaal. Dus als snel werd de telefoon onderdeel van m’n dagelijk ritme. Als moet ik zeggen dat scherm en de bouw van het toestel nog steeds dagelijks opvallen, erg tof!
Stabiliteit & betrouwbaarheid
Software en hardware zijn beide betrouwbaar. Ik heb een verwerpelijke hoeveelheid errors ontvangen en de software is nog steeds rete-snel. De telefoon is me nu twee keer vast gelopen omdat m’n neefje een spelletje wilde spelen, de telefoon herstartte zichzelf en alles werkte weer naar behoren. Zoals eerder vermeld heb ik dus wel alle onnodige features uitgeschakeld, om snelheids- en accuduur-redenen. Of je dit zelf ook zult doen, is aan jou.
Beeldkwaliteit opname
Fotos en video op de telefoon zien er erg goed uit. Vooral foto’s in het donker zijn indrukwekkend. Met vluchtige blik kan ik echter niet veel verschil tussen de S7 en S8 vinden, in de detail zien je vooral dat de software de foto's beter opschoont. Begrijp goed dat dit een smartphone is en fysiek gelimiteerd is om goede fotos en videos te maken. Inzoomen kun je eigenlijk wel vergeten en de audio-kwaliteit is ook alsof je het op een klein apparaat opneemt. Dat gezegd hebbende, de foto’s komen erg scherp naar voren en de nabewerking is verbeterd ten opzichte van de S7.

Ik speel gitaar en vaak met distortion op het signaal. Dit wil zeggen dat er veel ruis in het geluid zit, en in het algemeen zijn video opnames van smartphones vaak niet goed in staat om dit consistent op te nemen. Ditzelfde verhaal vertaalt zich ook naar concerten. In mijn ervaring is de S8 erg goed in staat om een goede geluidsopname te maken ook met een overkill aan geluid. Dit is verbeterd ten opzichte van de S7, naar mijn ervaring.

Jullie hebben begrepen dat deze S8 door mijn gewonnen is via het testpaneel in samenwerking tussen Tweakers en Samsung. Ik heb dus geen enkele cent uitgegeven aan deze telefoon. De vraag is nu of ik dat wel zou doen en vanaf mijn S7 zou upgraden. Naar grote waarschijnlijkheid zou ik dit niet doen. Echter nu ik de S8 twee weken in gebruik heb kan ik niet anders concluderen dat dit werkelijk een top telefoon is. Vooral de bouwkwaliteit en het scherm in combinatie met de schone software zorgen voor een pracht ervaring.

Daarnaast krijg je een in-ear set headphones van Samsung (afgesteld door AKG) meegeleverd. Deze klinken behoorlijk goed! Bas is goed aanwezig en de hoge noten klinken ook goed. Omdat ik ervaring heb met hoogwaardige recording-headphones hoor je wel overduidelijk dat ze wat doffer met minder helderheid hebben relatief tot. Toch een heel fijne toevoeging!

Met de S8 heeft het Samsung-team een topprestatie afgeleverd. Van design naar bouwkwaliteit tot software is dit echt een pracht telefoon. Het mag wat kosten, maar je krijgt er dan ook echt naar mijn mening het beste scherm en de meeste intense smartphone ervaring voor terug. Als je gevoelig bent voor innovaties en aan het voorfront van de nieuwste snufjes wil zijn, twijfel niet, schaf hem nu aan. Mocht je hopen op de komst van Christus in smartphone formaat, dan moet ik je teleurstellen, veel features zijn ook beschikbaar op veel betaalbaardere telefoons. Hoe dan ook, probeer hem eens uit in je lokale elektronicawinkel want Samsung heeft werkelijk iets bijzonders neergezet.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S8 Zwart?