Samsung Galaxy S8 Zwart Review

TermyTestpanel 2 juni 2017, laatste update op 13 juni 2017, 595 views

Samsung Galaxy S8 Zwart (Testpanel)

Een prachtige telefoon met strakke afwerking, geweldig scherm, goede camera en nauwelijks nadelen. Wil je een flagship met futuristische trekjes en is 800 euro niet te gek, dan is de S8 je telefoon.

Pluspunten

• Waanzinnig scherm
  • Goede camera
  • Prima accu
  • Elegante interface
  • Bouwkwaliteit
  • Ligt lekker in de hand

Minpunten

• Frame drops tonen suboptimale software
  • Bixby

Dit is mijn eerste userreview en de reden daarvoor is simpel: dankzij het Galaxy S8 event van Tweakers en Samsung in het Artis planetarium van afgelopen 13 april mag ik een Galaxy S8 testen en houden op voorwaarde dat ik binnen 2 weken een uitgebreide userreview schrijf. Nou, vooruit dan maar ;).
Nu is het geval dat ik de S8 sowieso al wilde kopen; hij stond zelfs al gepreorderd vanwege een mooie inruilactie bij een coole webshop. Mijn vorige telefoon is namelijk een Galaxy S6 en daar kon ik 225 euro voor terugkrijgen wat me een prima deal leek om de wat pittige prijs van de S8 enigszins te verzachten.
Maar toen was daar dus de actie van Tweakers en Samsung, waarvoor ik een paar dagen van tevoren per mail de mogelijkheid kreeg om alsnog een plekje te bemachtigen. Na enig beraad – die dag was er ook een afscheidsborrel – gaf het feit dat ik nog nooit naar zoiets geweest ben toch de doorslag om te gaan. Ok, je kon er ook een S8 winnen, maar wat is de kans daar nou op? Het event zelf was zeer interessant om mee te maken (een aanrader ;)), met name de presentaties in het planetarium en vooral die van Artis zelf, over de oneindigheid van het heelal en de opmerkelijke onthulling dat het heelal vol blijkt te zitten met Galaxy S8’s...

Ons werd verteld dat na alle presentaties er een quiz zou zijn waarbij de nummers 1 t/m 3 een S8 zouden mogen testen, dus spitste ik de oren om allerlei details te onthouden voor de quiz. Dat, plus mijn bijna 16 jaar lidmaatschap van Tweakers.net, pakte goed uit en ik vond mezelf zowaar op de 1e plaats terug.

Win!

Je vraagt je nu wellicht af waarom deze review er nu pas staat. Helaas bleek het lastig om de telefoons snel van Samsung geleverd te krijgen en werd ons geduld danig op de proef gesteld, maar we zullen een gegeven paard verder niet in de bek kijken en aan de daadwerkelijke review beginnen :).

In deze review ga ik in op mijn ervaringen met het toestel, wat me op viel en of het de upgrade ‘waard’ was ten opzichte van mijn vorige telefoon, de Galaxy S6. Benchmarks laat ik liever aan de pro’s over, dus die zal je hier niet vinden.

Ontwerp

Ondanks dat ik houd van functie over vorm, is een beetje fraai ontwerp best leuk en kan dat zelfs het gebruik veraangenamen. Bij de S8 begint dat al bij de verpakking: de Midnight Black-variant van de S8 komt namelijk in een strak, zwart doosje met in donkerblauw “S8” op de voorkant. Weinig fratsen, elegant en functioneel; een goed begin.

Het strakke uiterlijk van de verpakking zet de toon

De eerste blik op de S8 zelf versterkt dit gevoel: het is een strak, zwart toestel zonder in het oog springende logo’s of knoppen, met goede bouwkwaliteit en afwerking. Mijn smartphonegeschiedenis bestaat uit de HTC Herald, HD2 (_o_), Sensation, LG/Google Nexus 4, 5 en Samsung Galaxy S6, dus je begrijpt dat ik te spreken ben over deze strakke verschijning na de wat schreeuwerige S6. Wanneer je de S8 aan zet wordt het zelfs nog beter. Het scherm beslaat een zeer groot deel van het oppervlak (>84 %, zelfs) en mede dankzij de on-screen knoppen heb je bij het kijken van video het gevoel dat je naar een zwevend scherm kijkt in plaats van een telefoon. Ondanks dat ik wars ben van marketingpraat lijkt ‘Infinity Display’ daadwerkelijk een treffende omschrijving.

Gelukkig gaat dit niet ten koste van de behuizing, die voelt verder zeer solide en ook het nauwelijks uitsteken van de cameramodule draagt bij aan het strakke uiterlijk van de S8. Net als de on-screen knoppen: die miste ik al 2 jaar. Het feit dat ze niet altijd zichtbaar zijn en zonder fysieke kracht te gebruiken zijn vind ik erg prettig. Desondanks heeft de homeknop wel een fysieke component: een drukgevoelige sensor zit op die plek onder het scherm zodat je met een ferme druk het scherm aan kunt krijgen zoals met een fysieke home knop. De vingerafdrukscanner konden ze er niet in verwerken en die zit nu achterop, naast de cameramodule, maar daarover later meer.

Ondanks het grotere scherm en de grotere batterij ten opzichte van de Galaxy S6, is de S8 smaller en dunner dan de S6 waardoor hij nog steeds makkelijk in m’n broekzak past (standaard spijkerbroek). Dankzij de afgeronde zijkanten ligt de S8 ook lekker in de hand. Grote vraag is of het een probleem is dat die bezels zo klein zijn, maar ook daarover later meer.

Al snel viel me op dat de achterkant van de S8 stroever voelt dan de voorkant en dat het scherm altijd makkelijk glijdt hoe klam m’n vingers ook zijn. Ik zie de S8 ook veel als ‘vingerafdrukmagneet’ weggezet worden, maar in mijn ervaring is het scherm juist erg makkelijk schoon te maken/houden en juist vrij van vingerafdrukken. De achterkant daarentegen is, net zoals de S6, juist vrij lastig schoon te krijgen. Dat levert wel een prettige grip op de telefoon op waarbij ik nooit bang ben dat hij uit m’n handen zal glijden. Om te laten zien hoe groot het verschil is tussen beide kanten heb ik een filmpje gemaakt met m'n S6:

Voor hen die de Nexus 4 ooit gehad hebben: de voorkant is net zo bizar glad als de Nexus 4 en glijdt zelfs weg op dingen waarvan je niet eens wist dat ze niet waterpas zijn. Ik raad je dan ook sterk aan de S8 nooit op z'n scherm neer te leggen zonder iets van een hoesje.

Als laatste moet bij het ontwerp genoemd worden dat de S8 voldoet aan de IP68 specificatie, wat betekent dat het toestel stof- en waterdicht (tot 1,5 meter gedurende een half uur) is. Hier ben ik behoorlijk blij mee want dit betekent bijvoorbeeld dat ik niet zenuwachtig hoef te zijn nabij water en, vooral, me niet hoef te laten tegenhouden door regen. Ironisch genoeg blijkt er een hoop stof (en soms haren) te blijven steken in de naden van de telefoon, wat zeker op deze zwarte versie soms erg opvalt. Gelukkig is dit wel makkelijk weg te werken (de haren soms wat minder) maar als je hier geen trek in hebt is de zwarte versie niet aan te raden. Ik heb de waterdichtheid niet getest want ik hoop eigenlijk dat ik het gewoon nooit nodig zal hebben. Ondanks deze spec heeft de S8 gewoon een 3.5 mm audio jack en externe sim tray waar ook nog eens een microSD-kaart in kan om het standaard opslaggeheugen van 64GB verder uit te breiden.

Scherm

Zoals net al genoemd is het scherm het meest vernieuwende, in het oog springende, onderdeel van de S8 en wat mij betreft ook het belangrijkste. Toen ik de Galaxy S6 kocht waren er 3 dingen waar ik onbetwist het beste van wilde: Scherm, Camera en Accu(laden). Eerste punt op die lijst is dus het scherm en waar ik ooit de S6 een fantastisch scherm vond hebben, ziet het er nu enigszins sneu uit naast de S8. Het scherm van de S8 is wat langer en heeft dan ook een iets andere schermverhouding dan de gebruikelijke 16:9. Deze verhouding, 18,5:9, benadert breedbeeld films iets beter maar voor veel video is het wat onhandig en moet je kiezen tussen het croppen van het beeld om het hele scherm te vullen (je verliest iets boven en onder) of je hebt zwarte balken links en rechts. In de meeste gevallen is het het waard om het scherm volledig te vullen want het kleine stukje dat je verliest is geen probleem bij de meeste films en series en het ziet er echt mooier uit als het hele scherm gebruikt wordt. Kijk je echter graag naar game streams, dan kan het bij sommige spellen knap irritant zijn dat de randen een stukje wegvallen. Dat soort dingen kijk ik dan ook met zwarte balken, wat verder ook prima is, want de zwarte balken zijn diepzwart dankzij sAMOLED met haar enorme contrast, en dat is ook gewoon ongeveer het beeldoppervlak op de S6.

Het effectieve scherm zonder croppen is min of meer gelijk aan dat van de S6

Over sAMOLED gesproken: dat had de S6 ook al, maar toch is er nogal een verschil te zien tussen de twee schermen, uiteraard in het voordeel van de S8. Niet alleen kan het scherm feller (zeer makkelijk te lezen in de volle zon), vooral de kijkhoeken zijn beduidend beter en lijkt het beeld er meer op dan in te zitten, alsof het gedrukt staat. De helderheid neemt een beetje af onder extreme hoeken, maar verder is er geen verschil te zien terwijl de S6 sterk afneemt in helderheid en ook verkleurt. Van het probleem met de rode tint is overigens niets te merken op dit exemplaar, ongeacht de instelling.
Geweldige kijkhoeken van de S8 (links) bij op het oog gelijke helderheid

Een ander opvallend aspect aan het scherm is de mogelijkheid tot het kiezen van 3 verschillende resoluties. Standaard staat zelfs een lagere resolutie (FullHD) dan maximaal (QuadHD) geselecteerd en ondanks dat het ongetwijfeld wat batterij zal besparen, ben ik niet zo’n fan van het beperken van functies voor een beetje accuduur. Ik laad m’n telefoon toch elke nacht op dus of ik nu met 30 of 20% naar bed ga maakt niet veel uit, als het al zoveel scheelt, en ik wil graag gebruik maken van wat ze kunnen. Dat het kan wanneer je elke besparing kunt gebruiken is natuurlijk mooi, maar ik had liever standaard de hoogste resolutie gezien aangezien de onwetende consument nu dus eigenlijk niet krijgt wat op de doos staat.

De S8 heeft ook weer ‘Edge’ technologie, zoals de S6 en S7 ervoor, maar nu is het geen keuze meer. Waar ik de S6 Edge echt vervelend in de hand vond liggen en dus eerder 150 euro extra zou betalen om het niet te hebben, is dat bij de S8 gelukkig niet zo. De palm rejection is erg goed en ongewenste interactie heb ik nog niet gezien, zelfs als ik het toestel gewoon vastgrijp. Het nut van de ‘edge panels’ ontgaat me echter nog steeds, maar er zijn vast mensen die het handig vinden. Ik heb het uitgezet want die (witte) rand, die ook nog eens over dingen heen zit, stoort me enorm, zeker in het donker. Ik heb gezocht naar manieren om het aan te laten staan (wie weet wordt het ooit nuttig) zonder dat het steeds oplicht, maar die optie heb ik niet gevonden en dus ging het uit. Wat ik wel erg gaaf vind, ondanks dat het nut ook marginaal op z’n best is, is ‘edge lighting’. Wanneer je een notificatie krijgt gaat er een blauwe gloed langs de randen van het scherm. Dit zou overigens ook moeten werken als het scherm uit staat maar dat heb ik tot nu toe niet zien gebeuren.

Edge lighting in actie. Zie ook hoe klein de 'toast' melding van Whatsapp is

Wat wel werkt wanneer je het scherm uit zet is het ‘Always-on Display’. Dit zorgt ervoor dat je in standby allerlei dingen op het scherm kunt laten zien, van de klok en notificaties tot je kalender en zelfs foto’s. Ideaal als je telefoon ook de klok op je nachtkastje is en iets wat ik zeker zou overwegen als ik daar niet ook een enorme Wake-up light had staan met prominente klok. Dat hij dit blijft doen in je broekzak vind ik iets minder intelligent, maar het zal wel zo weinig batterij kosten dat het niet echt uit maakt. Wederom is dit afhankelijk van je persoonlijke situatie, maar ik heb zo veel klokken om me heen wanneer ik aan een bureau zit dat het voor mij niet veel toevoegt en de notificatie-LED is voor mij goed genoeg om de aandacht te trekken bij berichten en dergelijke.

Camera

Toen ik de HD2 kocht in 2009 had ik opeens een camera op zak die daadwerkelijk nuttige plaatjes kon maken en daarmee schoot het aantal foto’s dat ik nam ook door het dak. Sindsdien is de kwaliteit van de camera in m’n smartphone steeds belangrijker geworden (de Nexus 4 was helaas niet echt vooruitgang) en nu is het zelfs de op 1 na belangrijkste eigenschap voor mij. De Galaxy S6 maakte destijds (1 van) de beste foto’s en de S8 lijkt gewoon op alle punten beter. Voor mijn ongeoefende oog zien de foto’s van de S8 er erg goed uit en is er zelfs met scherptediepte te spelen. Het feit dat dit allemaal kan in een dunnere behuizing zonder uitstekende cameramodule is indrukwekkend. Het is ook leuk om te vermelden dat in sommige laag-lichtsituaties, je via de S8 meer details ziet dan met het blote oog. Wel is het zeer irritant dat elke keer wanneer ik de camera start Bixby Vision opzichtig voorbijkomt terwijl ik Bixby niet aan heb staan. Er is ook nergens een manier te vinden om dit uit te zetten.

Na een tijdje plaatjes van 16:9 geschoten te hebben is het wel even wennen dat de S8 4:3 maakt op de hoogste stand. Ook de hoek is anders waardoor je bij directe vergelijking met de S6 kunt zien dat je een ander beeld vangt. Ik heb een aantal foto's gemaakt met beide toestellen en naast elkaar gezet. De S8 is steeds de rechter foto en foto's zijn gelijk behandeld als er 1 (of beide) niet onder de 4 MB bleef.

Subjectief vind ik de foto's van de S8 mooier, maar of ze technisch beter zijn laat ik graag aan Tweakers over. Video opnemen kan op dezelfde manieren als op de S6 en produceert een prima resultaat, ongetwijfeld ook weer beter dan de S6 maar daar ga ik hier verder niet op in.

Een interessant detail is dat als de lens vies is, je daarover een melding krijgt zodra je de camera start. Althans, ik neem aan dat het alleen dan gebeurt want hij lijkt het niet te doen als ik er expres vingerafdrukken op zet dus misschien is het gewoon een willekeurige of tijdgebonden melding.

Accu en laden

Ah, de crux van de smartphone en voor velen enige relevante spec. Ik ben al jaren gewend elke nacht m’n telefoon op te laden en er gedurende de dag bewust van te zijn, dus ik lig niet wakker van ‘slechts 1 dag’ met een acculading te kunnen doen, maar het moet die dag wel halen bij middelzwaar gebruik (1-2 uur video streamen, uren muziek streamen, browsen en whatsapp e.d.). De S8 heeft een behoorlijk grotere batterij dan de S6 (3000 mAH vs 2550 mAH) en dat merk ik: ik kom met speels gemak de dag door zonder bij te laden terwijl de S6 net aan de nacht haalt als ik niet bijlaad. Sinds ik de S8 heb houd ik een aantal statistieken per dag bij, zoals screen on time, op welk percentage ik de dag eindig en wat er vooral verantwoordelijk is voor het verbruik.

Mijn S6 is natuurlijk al 2 jaar oud en de batterij is niet meer wat het geweest is, maar het valt op dat de S8 lang niet zo veel verbruik laat zien bij Android System/OS en de S6 wel terwijl er dezelfde apps op staan en dezelfde functies aan staan. Dit houdt in dat ik WiFi alleen aan zet wanneer ik het gebruik, net als NFC en Bluetooth, maar alle locatieopties staan altijd aan, van WiFi scannen tot GPS. Een andere potentiele batterijvreter is Google Now, wat ik ook gebruik (in combinatie met de Google Now Launcher vanaf dag 7).

Al sinds de Nexus 4 gebruik ik wireless charging en mijn keuze voor de S6 werd er ook door be´nvloed (kom op nou HTC :(). Gelukkig heeft de S8 dat ook weer en daar maak ik dan ook dankbaar gebruik van, maar het gaat wel eens fout. Thuis heb ik de originele wireless charger van Samsung ten tijde van de S6 en zowel de S6 als de S8 houden soms om onverklaarbare reden op met laden. Bij de S6 is het zelfs zo erg dat ik soms wakker werd met een volledig lege telefoon, ondanks dat ik naar bed ging met ruim 30%. Bij de S8 lijkt het alsof het laden opeens heel langzaam gaat. Het rode lampje van laden staat nog steeds aan maar verder dan 80% is hij niet gekomen in 7 uur. Op m’n werk heb ik een vrij goedkope lader van Nokia liggen en daar heb ik het nog nooit fout zien gaan. Eigenlijk zou ik deze dus moeten omwisselen want overnacht leeggetrokken worden is natuurlijk veel erger dan op m’n werk waar ik wakker naast zit.
De S8 heeft ook weer adaptive fast charging en dat werkt erg prettig. Als het nodig is kun je in ongeveer een kwartier ruim 40% erbij krijgen en zo de rest van de dag nog doorkomen. Tijdens het laden wordt de telefoon ook niet noemenswaardig warm dus ik heb hoop dat Note 7-taferelen me bespaard zullen blijven ;).

Geluid

De luidspreker voor bellen klinkt helder en luid genoeg om bij enig omgevingsgeluid makkelijk te kunnen bellen. Dat is ook ongeveer wat ik minimaal verwacht en meer heb ik ook niet nodig want ik bel eigenlijk zelden. De luidspreker voor media zit onderaan, net als bij de S6, en is helaas in z’n eentje. Toch komt er nog best redelijk geluid uit (op bas na, uiteraard) en is het prima mogelijk om naar iets te luisteren zonder koptelefoon. Behalve ’s avonds in bed komt dit echter niet vaak voor want op vrijwel elke andere plek zou het nogal asociaal zijn om de luidspreker te gebruiken.

Recent heeft Samsung Harman overgenomen en AKG is een dochtermerk daarvan. Daarom zitten er vanaf nu AKG oortjes bij hun flagships of is het ‘Tuned by AKG’, zoals ook bij de Galaxy Tab S3. Ik heb zelf Sennheiser CX 400 II oortjes en behalve dat de bas wat minder goed lijkt bij de meegeleverde oortjes vallen ze me eigenlijk ruim mee. Er zitten ook nog 2 alternatieve setjes bij (ik had het grootste paar nodig terwijl ik bij de Sennheiser de standaard gebruik) en ze zitten prima. Ze beweren dat de oortjes ongeveer een waarde van 100 euro hebben en dat is toevallig ook het verschil tussen de prijs bij launch van de S6 (en S7) en de S8. Zeker nu Samsung eigenaar is van AKG lijkt het me sterk dat dit 100 euro toegevoegd heeft aan de kosten en klinkt het meer als een excuus. Aan de andere kant, voor iemand die nog geen goede oortjes heeft is dit een prima paar.

Verbindingen

Nauw verbonden met de kwaliteit van het geluid bij bellen is het bereik en de kwaliteit van de andere verbindingen. Hierin bespreek ik in 1 adem alle systemen.
Ik ben vrijwel dagelijks in de (ondergrondse) metro van Amsterdam en het signaal is daar matig op z’n best te noemen met m’n S6. Zeker in de spits gebeurt het standaard dat een nieuwe verbinding opzetten (op een link klikken, bijvoorbeeld) onmogelijk is. Als je al bezig bent (muziekstream) dan gaat die over het algemeen wel probleemloos door, tenzij het erg veel vraagt zoals bijvoorbeeld 720p+ video. Dit was ooit anders en is in mijn beleving gestaag slechter geworden ondanks dat ik op hetzelfde netwerk (KPN) ben gebleven in die tijd. Ik was dus erg benieuwd of de S8 hier verbetering zou brengen, maar helaas: geen verschil met de S6. Gelukkig is dit de uitzondering want in elke andere situatie is het bereik prima en heb ik 4G(+). Buiten, met goed signaal, haalde ik met een speedtest 135 Mbps down en 35 up en een ping van 22 ms, wat ongeveer gelijk is aan wat ik met de S6 haalde.

Met WiFi is het ongeveer hetzelfde verhaal. Op het netwerk van de Universiteit van Amsterdam haal ik 160 Mbps down en 120 up en een ping van 3. Zover ik kan oordelen is dit niet echt beter/slechter dan met m’n S6, maar ik heb niet de mogelijkheid om de maximale prestaties te testen.
GPS werkt zeer snel en accuraat en geeft geen reden tot klagen. Op de kaart van Google Maps word ik correct geplaatst en ik zie geen rare sprongen. NFC heb ik niet gebruikt, maar draadloos laden werkt prima. Bluetooth zou nu zelfs met 2 apparaten tegelijk moeten kunnen werken maar ik ben helaas niet in de gelegenheid geweest dit te testen. Sterker nog, ik heb bluetooth helemaal niet gebruikt in de tijd dat ik de S8 heb want dat doe ik normaal alleen in 1 situatie (auto) en dat is niet voorgekomen de afgelopen twee weken.

Tenslotte is USB-C aan de beurt. Dit is mijn eerste apparaat met USB-C en ik vind het tot nu toe erg prettig. Vanwege het draadloze laden gebruik ik de poort eigenlijk weinig, maar wanneer ik dat doe is het symmetrische karakter erg fijn en de plug zelf zit ook vrij diep en stevig met een soort klik die betrouwbaar en solide aanvoelt. Er worden ook allerlei adapters meegeleverd om van USB-A en micro USB naar USB-C te gaan, dus je hoeft niet te wanhopen dat je opeens maar 1 oplaadsnoertje hebt wanneer je de S8 aanschaft.

Software en andere features

Samsung heeft niet echt een geweldige naam qua software, durf ik wel te stellen. Alleen al ‘Touchwiz’ zeggen doet bij menig Tweaker de rillingen over de rug lopen, en terecht. Sinds de S6 wordt de gekte echter langzaam teruggeschroefd en sinds de update naar Android 7 is Touchwiz alleen nog terug te vinden in de naam van de launcher app en heet de skin ‘Samsung Experience’, of ‘Grace UX’. Dit bracht nogal een verbetering om het geheel overzichtelijker, eleganter en functioneler te maken. Vooral de nieuwe notificaties zijn erg prettig. Je kunt precies kijken wie (van meerdere chats) wat gestuurd heeft in bijvoorbeeld Whatsapp en dan ook ter plekke een antwoord tikken zˇnder dat je huidige app onderbroken wordt. Daarnaast is ook de zeer irritante, enorm grote 'toast' melding vervangen door een subtielere en vooral kleinere variant, zoals zichtbaar op de foto van Edge lighting.

De interface is, zo ver ik kan oordelen, ook stabiel en op een specifieke app crash hier en daar na heb ik niets te klagen over de betrouwbaarheid van de Samsung software. Het grootste manco van Samsung’s interface is er echter nog steeds hetzelfde: frame drops. Mijn S6 bleef een diashow in Google Maps en dat terwijl de Nexus 5 met beduidend mindere hardware er vloeiend heen en weer glijdt. Dit is in de S8 opgelost, maar eigenlijk niet. Ja, Maps is nu praktisch soepel, maar niet consistent en dat is bv de Google Pixel wel, ook in de Play Store app. Blijkbaar is de SoC in de S8 snel genoeg om een stuk dichter in de buurt van soepel te komen ondanks de brakke software, maar de brakke software is er nog steeds. Misschien dat dit komt doordat er zoveel meer in de skin verwerkt zit dan in stock of Google Android, maar dit zou Samsung toch echt eens ter harte moeten nemen en meer focussen op de soepele werking van bestaande features.
Bixby
Helaas hebben ze met de S8 juist het tegenovergestelde gedaan. Na Google Assistant, Apple Siri, Microsoft Cortana en Amazon Alexa (en wie weet wat ik nog vergeten ben) komt Samsung met Bixby. Bixby is ook een digitale assistent, maar dan in de kinderschoenen en slechts gedeeltelijk bruikbaar. Bixby bestaat uit 4 onderdelen, Voice, Reminder, Vision en Home, maar praten kun je voorlopig alleen in het Koreaans en of dat ooit in het Nederlands kan is maar de vraag. Nu staat mijn telefoon toch altijd op Engels (US), dus daar heb ik minder last van, maar gezien de eerdere pogingen van Samsung om hun eigen ding op te zetten (Tizen, bijvoorbeeld) vraag ik me af waarom ze nu hiermee komen. Ik snap dat machine learning hot is op het moment en dat, zover ik begreep, vooral Alexa best veel gebruikt wordt, maar dit voelt als mosterd na de maaltijd en niet wezenlijk beter of zelfs maar anders dan wat de rest al doet. Toch gaat Samsung er blijkbaar voor, want er zit zelfs een fysieke knop op de S8 om Bixby aan te roepen. Deze zit links, onder de volumeknoppen en het beste wat ik erover kan zeggen is dat het me tot nu toe niet in de weg zit (ik ben rechtshandig).

In het kader van deze review heb ik Bixby geprobeerd. Ik gebruik tenslotte Google Now al een tijdje dus ik was wel benieuwd wat Bixby allemaal kan. Voor ik Bixby kon gebruiken moest ik een Samsung account maken (dat had ik niet, dus nee, ik gebruik Knox, Samsung Cloud, etc. ook niet) en instemmen met hele boekwerken aan voorwaarden. Nu is het natuurlijk niet zo dat dit niet het geval is bij Google en andere digitale assistenten, maar om nˇg een bedrijf hele bergen data te geven voelt niet geweldig. Eenmaal ingesteld opende ik Bixby en zag ik eigenlijk niet veel. Het probleem is (gok ik) namelijk dat ik allerlei Samsung apps niet gebruik en de equivalenten van Google lijkt hij niet te zien. Het enige wat ik dus zag was het weer van m’n locatie en wat Amerikaans nieuws. Ik ben niet van plan Chrome en andere Google apps te dumpen dus na het een halve dag aangekeken te hebben gaf ik op en heb ik de Google Now Launcher ge´nstalleerd om eindelijk iets nuttigs te zien wanneer ik naar links swipe op het home screen. Dat gebeurde namelijk wel veel: ik swipe naar links en zie een gedeactiveerde Bixby waar ik Google Now verwacht. Dit is op zich jammer, want de Google Now Launcher is oud en doet niks speciaals verder. Als ik met Touchwiz Home, de launcher van de S8, Bixby kon vervangen met Google Assistant had ik die launcher mogelijk wel blijven gebruiken want daar was verder niks mee mis. Je kunt het Bixby home screen wel uit zetten in de home screen settings maar vervangen niet zover ik zie.
Beveiliging
Een veelbesproken punt bij de S8 is de vingerafdrukscanner op de achterkant, uit het midden, pal naast de camera. Zo’n beetje iedereen valt erover en men beweert zelfs dat de irisscanner er alleen is om de ‘onbruikbare’ vingerafdrukscanner te vervangen. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: ik vind van niet. Ik zou zelfs zo ver willen gaan de nieuwe plek beter te noemen dan de oude. Ik kan nu de telefoon normaal oppakken en dan ligt m’n wijsvinger al bijna op de scanner. Het is geen enkele moeite om van buiten naar binnen te glijden en op gevoel de scanner te vinden. Rond de tijd dat ik de telefoon goed voor m’n neus heb, zit mijn vinger op de scanner, gaat het scherm aan en unlockt de telefoon. Ik heb tot nu toe nog niet op de cameramodule gezeten en mijn vingers herkent hij ook snel en makkelijk. Het enige nadeel is dat het nu onmogelijk is om de telefoon plat op de tafel te unlocken, maar daar helpt de irisscanner dan wel weer bij en dit geldt voor alle vingerafdrukscanners op de achterkant.

De irisscanner zelf is wat mij betreft juist wat minder nuttig. Soms word ik per direct herkend en werkt het geweldig, maar (te) vaak zit ik als een idioot naar m’n telefoon te staren en gebeurt er niets. In het donker zou het zelfs beter moeten werken maar ook daar gaat het vaak mis. Gelukkig is het mogelijk om beide scanners tegelijk te gebruiken (met verplicht een patroon, wachtwoord of PIN als backup) zodat je er geen last van hebt. Deze onbetrouwbaarheid heeft er wel voor gezorgd dat ik standaard de vingerafdrukscanner gebruik om de telefoon te unlocken.

De beveiliging kan ook ingezet worden voor een beveiligde map binnen je telefoon, onafhankelijk van het lockscreen van de telefoon zelf. Er is iets voor te zeggen dat je bepaalde apps en data wel wilt afschermen voor wanneer je dat nodig hebt maar niet elke keer weer je telefoon wilt unlocken voor een berichtje naar een vriend. Ik gebruik het zelf niet, want eigenlijk gaat het unlocken makkelijk zat en de belangrijkste apps zoals die van mijn bank hebben al hun eigen beveiliging, maar het idee is goed.

Conclusies

Na ongeveer twee weken de S8 gebruikt te hebben is de algemene conclusie dat dit een geweldige telefoon is met een fantastisch scherm, goede camera, prima accu en slechts een paar minpunten. Bixby is er daar 1 van, maar eigenlijk alleen vanwege de fysieke knop die je niet standaard voor iets anders kunt gebruiken, want als je Bixby niet wilt gebruiken zal je er ook geen last van hebben. Nee, eigenlijk zie ik maar 2 echte minpunten: de suboptimale software en de prijs. Het hier en daar last hebben van frame drops waar andere, zelfs veel oudere, telefoons dat niet hebben is eigenlijk schandalig voor een flagship en zeker als die 800 euro kost. Daarmee komen we dus op het voornaamste minpunt: de prijs. Zoals ik al zei had ik de S8 wel gepreorderd, maar alleen omdat ik een inruilactie vond waarmee ik een oude telefoon die praktisch nutteloos ging worden kon inzetten om een schappelijke prijs voor de S8 te krijgen. Puur voor 800 euro had ik het niet gedaan en gewacht tot de prijs wat naar beneden kwam. De S7 is nu bijvoorbeeld een behoorlijk aantrekkelijk geprijsde telefoon en ik verwacht dat de S8 over een jaar nog steeds fantastisch is in vergelijk met de nieuwe garde. Het feit dat in die 800 euro een fatsoenlijk paar oortjes zit maakt geen verschil want die had ik al en ik gok dat dat voor het gros van de potentiele kopers ook zal gelden. Maar met de kennis van nu, zou ik het wellicht wel gedaan hebben. Het is echt verbazend hoe gedateerd andere telefoons, zelfs de S7 en de iPhone 7, nu aanvoelen naast de S8. De S8 doet zo veel goed, dat ik niet meer terug zou willen naar m’n S6 en daar zou ik waarschijnlijk wel 800 euro voor betalen.

Hiermee ben ik aan't eind van de review, maar als laatste zou ik graag nog Samsung, Tweakers en Artis bedanken voor het mogelijk maken van deze review en het verzorgen van het event waarmee het begonnen is! Voor de prijs van een review is deze telefoon absoluut een koopje ;).

Heb jij ook een Samsung Galaxy S8 Zwart?

Duidelijk!, Doorgelezen omdat ik zelf ook aan het kijken ben voor de S8. Lijkt een hele goede telefoon. Bedankt voor je duidelijke uitleg!
Graag gedaan :). Een goede telefoon is het zeker! Na ruim een maand ben ik nog steeds zeer te spreken over de accu en sta ik ook nog steeds achter deze review.

Ik gebruik nu de pixel launcher die zonder root google now links van het homescreen heeft (kwam op Tweakers voorbij) en samen met de rest van de interface durf ik nu te stellen dat ik dit boven stock (Google) android verkies... :o
Goed om te weten! Bedankt voor je aanvullen ;)