Specificaties 1TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB Review

CyberKnutselaar 19 december 2009, laatste update op 19 december 2009, 723 views

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Pluspunten

• Goedkoop, snel

Minpunten

• Waardeloze betrouwbaarheid

Samsung biedt met de SpinPoint 103UJ een relatief goedkope 1TB disk aan. Helaas is mijn ervaring dat de lage prijs direct z'n weerslag vindt in de betrouwbaarheid van de harddisk.

In het afgelopen jaar heb ik drie batches van ongeveer drie of vier disks gekocht. Van één batch vielen de schijven na een maand of drie één voor één uit binnen tijdsbestek van een maand. Een schijf uit een andere batch valt tot op de dag van vandaag uit op het moment dat je meer dan drie keer in tien minuten de SMART-status opvraagt. Twee schijven uit de derde batch geven op dit moment bij tijd en wijlen read/write errors in m'n systeemlogs, op één van de schijven begint de 'relocated sectors'-counter langzaam op te lopen... Merk op dat alle schijven uit alle batches in verschillende machines terecht zijn gekomen.

Ik heb wel vaker 'pech' gehad met een merk schijven, maar nog nooit was de uitval zo significant hoog. Ondanks de lage prijs, zou ik niemand adviseren om dit type schijf te bestellen...

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB?

Jammer dat jij zo veel pech hebt gehad met deze schijven. Ik heb er ook 1, en die doet het al 8 maandjes geweldig, zonder ook maar één enkel probleem met de schijf.
Klinkt nogal toevallig dat ze steeds kapot gaan... Waar staat je pc?

edit: IK BEDOEL: als je pc bijvoorbeeld naast een subwoofer staat, kunnen je harddisks beschadigd zijn door de magneet. Als je die positie vol blijft houden zul je dezelfde effecten blijven krijgen...

[Reactie gewijzigd door Fid3lity op 19 december 2009 17:47]

Heb deze schijf ook na een maand kunnen RMA'en. Met de tool gaf het 50% disk error, zwaar vervelend. Heb ook een onbetrouwbare indruk gekregen, maar ik baseer het slechts op 1 schijf uit een batch van tien duizenden stuks dus ik blijf objectief :)
dit is inderdaad geen review, maar gewoon een poging van een gebruiker zijn klacht kwijt te kunnen...
ik heb ervaring met 4 van die schijven en hoewel deze niet op mijn hardware raidcontroller werken (niet supported) werken ze in pass-through mode echt perfect en heb ik geen gekke waardes gezien
Erg vreemd dat ze allemaal iets hebben. Ik heb deze schijf inmiddels 13 maanden perfect draaien zonder ergens last van gehad te hebben...
Ja, ook erg vreemd toevallig niet voedingsprobleem? Want ik heb er 8 van draaien en doen het nog allemaal perfect!
Ook hier alleen maar goede ervaringen. Heb er 12 die 24/7 draaien en nog nooit een probleem gehad.

Moet ik zeggen dat ik blijkbaar altijd geluk heb met schijven hoewel ik me ook weleens afvraag hoe sommige mensen zoveel schijven kapot kunnen krijgen. Brakke voedingen zijn zeker niet bevorderlijk voor de levensduur.
Ik heb er 2 in een raid0 array, nergens last van.
Dit is geen review maar een klacht over de betrouwbaarheid, die ook nog eens aan andere factoren kan liggen, denk aan slechte voeding..........
Ik heb een stuk of +13 van deze HD de meeste voor opslag films nooit een probleem
gehad.

Ook in 2 computers zitten ze,die ik elke dag gebruik.
Mijn broer had wel veel problemen met Western Digital verschillende schijven kapot,de 2 FAT,s beschadigd,al zijn films foetsie.
Hij is er dagen mee bezig geweest om het weer leesbaar te maken.
Volgens mij is het de voeding die niet stabiel is of de stroom spanning is niet stabiel, of het moederbord is niet in orde,ik heb zelf een APC surge protector er tussen,met aarde.
Ik heb eens een maxtor verspeeld door dat spanning uitviel en weer aan ging .
Ook makkelijk om alles uit te schakelen , en met een extra afstand schakelaar om zeker te zijn dat er geen stroom wordt verbruikt bij niet gebruik ,is gelijk een extra beveiliging.
Dit heb ook voor mijn TV en andere apparatuur.
In het verleden is er door NUON diverse (3X) schade ontstaan door dat de stroom plotseling uit en weer aan ging.

Veel problemen met HD hebben niet altijd te maken met de schijf,de HD is het eindpunt
in een reeks schakels.