Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 8.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Roccat Tyon Zwart Review

Largamelion 1 juni 2017, laatste update op 14 september 2017, 68 views

Roccat Tyon Zwart (Product gekocht)

Mooie muis met leuke LEDs, maar kwaliteit van zowel de hard- als software laat te wensen over.

Pluspunten

• Mooi design
  • LEDs zijn leuk voor de liefhebbers
  • Ligt goed in de hand
  • Knoppen goed bereikbaar

Minpunten

• Scroll mankeert na 1 jaar gebruik
  • Profielen worden telkens gewist
  • Reageert slecht op sommige plaatsen van de muismat
  • Grijs materiaal bovenaan vertoont snel vetvlekken

Heb de muis nu een jaartje in gebruik, komende van een Logitech G7 waar ik 8 jaar mee gedaan heb. Na 7 jaar begon de duimknop van die laatste verkeerd te klikken (dubbelklik i.p.v. enkel) en hadden de batterijen ook hun beste tijd gehad (begonnen op te blazen en te scheuren). Dan maar op zoek gegaan naar iets nieuws. Had geen eerdere ervaringen met Roccat maar door de reviews hier en omdat de muis er zo badass uitzag, uiteindelijk voor deze Tyon gegaan.

Na een jaartje heb ik er nu toch al wat spijt van. De muis reageert niet op bepaalde plaatsen van mijn Razer muismat, ook niet na calibratie van de ondergrond (wordt alleen maar erger na calibratie dus dat werkt voor geen meter). Met mijn G7 nooit problemen gehad op deze mat. Ook de profielen die ik instel gaan na enkele reboots soms verloren, worden telkens overschreven door de standaard profielen, maar niet bij elke reboot dus moeilijk uit te zoeken wat de oorzaak is. Ondertussen een .BAT file gecreŽerd op mijn bureaublad die de 5 profielen terug kopieert na een herstart, maar dit zou toch echt niet mogen. Roccat support steekt het op de antivirus, maar die heb ik van in het begin een uitzondering gegeven op de Roccat folder, omdat het anders minuten duurt om een profiel op te slaan (gekend probleem bij de software).

De kleuren zijn leuk, maar ik moet zeggen dat ik ze weinig verander. Ook de extra knoppen gebruik ik momenteel niet veel, maar dat ligt eerder aan de games die ik speel, dat zal in de toekomst normaal veranderen als m'n pc de nodige upgrade krijgt. De meeste knoppen zijn wel goed bereikbaar.

Na de eerste dag gamen merkte ik ook al direct op dat de bovenkant van de muis verschillende kleuren vertoonde (precies vetvlekken), het materiaal is blijkbaar gevoelig aan warmte. Op zich geen groot probleem, maar oogt toch minder net en ook iets wat ik bij de G7 nooit gezien heb.

Sinds enkele weken merk ik nu ook dat de scroll niet altijd meedraait. Het omhulsel lijkt los te draaien van het wieltje waar het over zit. Dit zorgt ervoor dat het wisselen van wapen soms niet onmiddellijk lukt wat niet echt handig is in bv. een FPS. Als het nog erger wordt, zal ik de muis sowieso moeten terugsturen. Voor een gamemuis onaanvaardbaar, zeker na een jaar gebruik.

Al bij al houd ik geen goed gevoel over aan deze muis en het merk Roccat. Ik zou deze dan ook zeker niet aanbevelen.

Update (03/08/17): Muis toch maar binnen gedaan bij Alternate voor herstelling. Gaat jammer genoeg 2-4 weken duren. Het probleem werd erger en ik merkte ook dat het waarschijnlijk met warmte te maken heeft. Als de pc net opgestart is of niet aan staat gaat alles goed, maar als de muis ongeveer een uurtje stroom krijgt, dan is het probleem erg aanwezig. Je ziet echt in de LED lijnen van de scroll dat de onderliggende 'lijm' gewoon vloeibaar is geworden. Ik kon dit eerst niet aantonen in de winkel, maar de verkoper heeft de muis een uurtje gebruikt en merkte het gelukkig zelf ook. Ben wel benieuwd of ze dit gaan herstellen of ik een nieuwe muis krijg. Ook benieuwd of die dan ook dit probleem gaat krijgen na x-aantal tijd.

Update (14/09/17): Ondertussen 7 weken verder en nog geen herstelde of nieuwe muis. Nog erger, volgens Alternate claimt de fabrikant (Roccat) dat er een kabelbreuk is vastgesteld en dat dit niet onder garantie valt. Ze rekenen zelfs 15§ servicekost als ik de muis terug wil. Meer dan schandalig dit, ik kan nooit geloven dat een kabelbreuk dergelijk defect kan veroorzaken. Mijn eerste ervaring met Roccat en meteen ook mijn laatste, ik zou deze muis dan ook aan niemand aanraden!!

Heb jij ook een Roccat Tyon Zwart?