Eizo FlexScan EV2451 Zwart

€ 337,59
Specificaties 23,8" • 1920x1080 (Full HD) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

Eizo FlexScan EV2451 Zwart Review

RuffianTestpanel 31 mei 2017, laatste update op 22 juni 2017, 295 views Testpanel

Eizo FlexScan EV2451 Zwart

Kleine matte rand, op verschillende hoogtes in te stellen. Alles stijlvol verwerkt. Logo mooi verwerkt in de voet.

Pluspunten

• Alle manieren instelbaar (hoogte, kijkhoek, Letter)
  • Wit is wit
  • EcoView
  • Strak design
  • DisplayPort Kabel

Minpunten

• Touchtoetsen onder het scherm is wennen
  • Nederlandse menu en gebruiksaanwijzing niet aanwezig
  • Lezen geeft een zweef gevoel
  • Hoge prijs
  • Geen HDMI/DVI kabel
  • Zwarte rand om het scherm

Via het tespanel van Tweakers heb ik dit scherm 2 weken op proef. Hierbij wil ik tevens Tweakers en EIZO bedanken en zal mijn best doen het scherm zo optimaal mogelijk te testen. Mijn ervaringen met de huidige schermen zijn niet vernieuwend omdat ik al een tijd gelukkig ben met 2 Samsung SyncMaster B2430 schermen.

Verpakking

Bij levering is de doos erg stevig en goed verpakt. Het scherm is met 2 piepschuim blokken ingepakt met een vezel zak om zowel het scherm zelf als de voet. Het scherm was al in elkaar gezet, de voet monteren is dus niet nodig.
[img]zUCLU70O[/img]

Bijgevoegd een USB kabel zodat de USB poorten op het scherm geactiveerd kunnen worden, een DisplayPort en een voedingskabel.
[img]MkEfHMWc[/img]

Ook zit er een kabelgoot (incl. 4 schroeven) bij die je achter op de voet kan monteren.
[img]rB1l6INV[/img]

Deze heb ik (nog) niet gemonteerd doordat mijn kabels in de tafel verdwijnen.
De USB heb ik nog los hangen omdat die kabel te kort is om door de gehele tafelgoot te verwerken. USB op een beeldscherm koppelen doe ik nooit doordat ik onder de tafel een USB hub heb.

Eerste indruk

Doordat ik al enkele jaren met dezelfde schermen doe en ik mij er niet in verdiept heb spreek ik puur uit eigen ervaring en gevoel. Waar ik mij enigszins wel door laat beïnvloeden is de prijs en de naam. Deze is voor mijn gevoel vrij hoog en de kwaliteit van EIZO beeldbuis-schermen was top kwaliteit. Mijn verwachtingen zijn dus ook hoog.

Bij het uitpakken valt direct de dunne rand op, dit geeft een heel strak design, de knoppen om hem in te stellen vallen niet op. De Auto-EcoView sensor en de stand-by knop vallen als enige in de rand op. De bezel is mat en geeft daardoor een wat luxere uitstraling. Jammer dat de Auto-EcoView transparant is en niet zwart (zal waarschijnlijk niet kunnen door de lichtmeting).

Aansluiten gaat makkelijk, er zitten diverse aansluit mogelijkheden op zoals DVI, HDMI en DisplayPort. Bij het aanzetten start hij binnen 5 seconden op. De kleuren met de standaard instellingen zijn heel fel. Te fel, letters beginnen te zweven en grijze kleuren komen wit over. Foto's zijn een stuk donkerder en voornamelijk mat en plat.

Fysieke instellingen

Wat bij het uitpakken al direct opvalt is het verstellen van de hoogte. Bij het uit de doos halen merk je dat het scherm soepel omhoog komt maar de voet blijft 'plakken'. Ik verstel mijn scherm niet vaak in de hoogte en doordat ik vrij groot ben heb ik hem altijd op de hoogste stand staan. In de hoogte verstellen gaat makkelijk met 1 hand.

Ik heb een collega aan de andere kant van mijn bureau zitten en het 360 graden draaien gaat ook soepel. Ook is het scherm te kantelen in A4 weergaven. Dit zowel links als rechtsom. Wel dien je zelf even te kijken of het scherm waterpas staat, hier zit geen klikje o.i.d. in.

Het scherm is ook nog horizontaal te kantelen. Dit vergt iets meer kracht.

Eigen instellingen doorgevoerd

Inmiddels heb ik mijn eigen instellingen doorgevoerd en kijkt het een stuk prettiger en 'echter' in mijn beleving. Het gevoel van de vroeger Eizo schermen mis ik nog steeds. Het design is leuk, maar het gevoel van echte kwaliteit voor je neus te hebben is er nog niet. Je kan 2 zelf in te stellen instellingen doorvoeren.
Ook kan je het stroomverbruik zien en de C02 uitstoot.

Nu enkele dagen verder begint het een prima scherm te worden, met nadruk op 'prima'. Niet het beste, niet slecht maar gewoon goed. Met onderstaande instellingen kan ik op kantoor met het scherm goed werken.

Mijn huidige instelling:
Brightness 99
Contrast 50
Temperatuur 5500k
Gamma 2.2

Voorlopige conclusie

Zoals ik al aangaf het is een 'prima' scherm, de prijs is hoog en zal voornamelijk zitten in de naam die vroeger hadden. Het design van het scherm zelf is niets op aan te merken. De opties om je scherm in allerlei standen te zetten mag ook iets kosten. Als je er 2 naast elkaar zou zetten heeft dan wel het voordeel dat ze heel nauw aansluiten. Maar dan hetgeen waar je het meeste naar kijkt, het scherm zelf. Dat valt voor die prijs wel tegen. Voor het geld heb je betere schermen, groter, 4K etc,. Zou ik hem terug brengen naar de winkel? Nee dat ook niet, het is een scherm wat jaren mee kan gaan. Waar je over 10 jaar ook nog prima op werkt. Nu lees ik wel in verschillende recensies dat mensen last hebben van dode pixels. Of ik heb geluk of zij hebben pech daar kan ik niets over zeggen. Ik zie geen dode pixels en ook de afwerking zoals in sommige recensies staan is bij mij goed.

We zijn inmiddels bijna 3 weken verder, het scherm begint te wennen. Bij mensen die mee kijken en de vraag stellen 'waarom?' kom ik niet echt verder als een 'prima' scherm. Het draaien is fijn, de helderheid is fijn. het strak design is mooi maar het mist de wow factor voor het bedrag wat mensen er voor neer moeten leggen. Heb je het geld of moet je voor de baas kosten maken dan is dit scherm goed, vooral als je er 2 neemt. Door de smalle rand kan je ze perfect naast elkaar zetten! De Eizo Flexscan EV2451 is dan ook echt een goed kantoorscherm. Het scherm geeft goed geluid voor notificaties maar ga er geen muziek mee afspelen. Dit is ook wel te verwachten met zo'n plat scherm. Het kantelen werkt perfect zowel links als rechtsom wel dien je te letten op de kabels, deze vallen er dan soms uit of zullen bij veel gebruik beschadigen. Voor de kantoorgebruiker krijgt hij 5 sterren, voor de echte Tweaker een 2/3, voor deze prijs is er een mooier scherm te krijgen.

Heb jij ook een Eizo FlexScan EV2451 Zwart?

Ik wist niet eens dat Eizo nog bestond! In het beeldbuis-tijdperk was dit by far mijn favoriete merk. Mooie antiglare/static kap ervoor en knallen op 1024x768!

Als je dan toch de review uit gaat breiden. Ik ben wel benieuwd naar de kleurweergave van dit scherm. Ik heb al even gezocht op andere reviews, maar kan zo snel geen review met degelijke calibratie van kleuren vinden.
Sniek, als je mij aangeeft wat je precies wilt zien ga ik dit voor je bewerkstelligen.
Hi Ruffian, Ben vooral benieuwd naar de fabriek af calibratie van kleuren.

Ik vind dit: https://www.cameranu.nl/n...aP375X-AySYSo2xoClvrw_wcB

Namelijk nogal een uitgave als extra voor een monitor en voor mijn foto bewerking in lightroom vind ik de kleurweergave vele malen belangrijker dan de prijs/helderheid/resolutie etc... ;)

Eizo was altijd al goed, maar ben toch benieuwd naar je bevindingen. Mocht je de middelen hebben om dit te testen natuurlijk. ;)
Helaas heb ik geen spyder tot mijn beschikking. Het gevoel wat ik vroeger van Eizo had mis ik nu wel een beetje. Vooral de kleur rood ziet er donkerder en matter uit dan het echt zou moeten zijn. Wellicht dat er iemand in de omgeving (Eindhoven) is met een Spyder en een test wil komen doen?
@sniek Misschien helpt dit, linkje springt naar het prestatiehoofdstuk.
productreview: Eizo Flexscan EV2451 Wit review door Foritain

Tweakers koppelt de zwarte en witte variant niet, maar ik mag er toch een beetje vanuit gaan dat er hetzelfde paneel in zit :D

HWI heeft de zwarte getest: https://nl.hardware.info/...-ev2451-bk/testresultaten

maar niet gereviewd, echter zijn die resultaten wel duidelijk (en aardig op één lijn).

@Ruffian Helaas niet in de buurt van EH.

Verder benieuwd naar de ervaring. Kleine tip: Als je de review onafgerond online zet ga je onvermijdelijk +1 votes krijgen (ik zie er 1, heb zelf nog niets geklikt) terwijl het eindresultaat (vermoedelijk toch?) meer waard gaat zijn, dat krijg je dan veelal echter lastig rechtgetrokken. Lastige afweging tussen tussentijds feedback vragen en een fair resultaat voor je inzet te krijgen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 31 mei 2017 11:32]

Hi Foritain,

Super. Dat is top, dank je wel.

Die panelen kunnen allemaal nog wel eens verschillend af fabriek, maar gaat me ook niet om een percentage meer of minder... ;)
Thanks
Wat bedoel je met het minpunt: "lezen geeft een zweef gevoel" Ruffian?
Met de standaard settings krijg je een kleine waas achter de letters waardoor ze een onscherp/zwevend gevoel afgeven.
Dank je, dat had ik ook bij de EV2450 en de EV2451 en ik kreeg het beeld niet zo dusdanig ingesteld dat dit verdween, alleen voelde ik het als of mijn ogen constant aan het autofocussen waren. Ik heb nu uit de aanbieding van vorige week bij de MediaMarkt de HP27es gehaald voor slechts € 169,00. Van beeldkwalietit is deze HP veel en veel beter dan de Eizo's en meer dan de helft goedkoper. Ik heb nu 2 HP27es monitoren voor de prijs van 1 Eizo monitor :)

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.