Specificaties (HT)PC barebone met socket 1151 - Bekijk alle specificaties

ASRock DeskMini 110 Review

WVSint 29 mei 2017, laatste update op 3 juni 2017, 541 views

ASRock DeskMini 110

De Deskmini 110 is een kleine behuizing (15x15x8cm) met veel keuzemogelijkheden. Stil. Echter de kast heeft geen plaats voor een aparte grafische kaart. Maar wie voor deze configuratie kiest, gaat niet gamen.

Pluspunten

• Compact
  • Stil / Laag verbruik
  • Zelf de componenten (SSD, HDD, koeler, processor, geheugen) bepalen
  • Relatief goedkoop

Minpunten

• (Te) Weinig USB poorten
  • Geen dual USB 2.0 Header meegeleverd. (waarom ??)
  • Geen standaard SATA aansluitingen.

De Deskmini is stil, maar heeft geen plaats voor een aparte grafische kaart.
Maar wie voor deze configuratie kiest, gaat niet gamen.

Waarvoor gebruikt:

De Windows 10 PC staat 24 uur per dag aan en wordt vnl. gebruikt voor:
Office, Internet, Domoticz en af en toe Interactieve TV van KPN of Netflix.

De installatie:

De hardware is in vrij eenvoudig in elkaar te zetten. Ik heb geen wifi / bluetooth module ge´nstalleerd, dit schijnt wat meer werk te zijn.
Nadat de nieuwste bios was ge´nstalleerd. Windows 10 ge´nstalleerd.
Dit was nieuw voor mij. Aangezien ik dit altijd via een CD/DVD installeerde. Nu kan dit alleen via een USB stick. Dit was even wennen.
Ik heb geen externe DVD speler, wellicht toch nog een keer het overwegen waard om deze aan te schaffen.
Er wordt wel een externe voeding bijgeleverd, Deze ligt echter onder het bureau.

Ik heb een gewone SSD ge´nstalleerd en geen M.2 dit o.a. vanwege het lagere verbruik van de SSD t.o.v. de M2. Ik vermoed dat ik het verschil in snelheid niet direct merk.
Daarnaast werd de Samsung EVO 850 M.2 van een andere PC erg warm. Dit leek mij geen goed idee in deze kleine behuizing.
Ongetwijfeld is hier met de nieuwe versie aan gewerkt, maar ik wilde het risico niet nemen.
Let op: de Deskmini ondersteunt alleen M.2 van het type PCIe Gen3 x4 M.2

Nieuwste BIOS:

- Nadat ik de hardware in elkaar gezet heb, heb ik de netwerkkabel aangesloten.
- De Deskmini haalt dan de nieuwste BIOS binnen via de netwerkkabel en installeert de nieuwste BIOS versie 7.0
- Geen gedoe met downloaden / USB sticks. Kortom: Prettig.

De volgende instelling in het BIOS aangepast.

Advanced -> CPU Configuration -> Package C State Support Enabled
Advanced -> Chipset Configuration -> PCIE ASPM Support Enabled
Advanced -> Chipset Configuration -> PCH PCIE ASPM Support Enabled
Advanced -> Chipset Configuration -> DMI ASPM Support Enabled
Advanced -> Chipset Configuration -> PCH DMI ASPM Support Enabled
Advanced -> Chipset Configuration -> Deep Sleep Enabled
Advanced -> SATA Aggressive Link Power Management Enabled

Video uit:

DisplayPort, HDMI, VGA (D-Sub). De monitor aangesloten via DisplayPort op 2560 x 1440.

Aantal USB Poorten:

Het aantal USB poorten is wat aan de krappe kant.
Naast een muis en een toetsenbord heb je nog ruimte voor 1 USB 3.0 (voorkant) en 1 USB 3.0 Type C (voorkant)
Webcam, usb microfoon, usb stick, externe harde schijf, extra usb stick. Er is er maar plek voor 1.
Daarom een ORICO USB 3.0 Type C Hub M3H4 gekocht. Werkt goed. Dan heb je 3 extra poorten 3.0 poorten.

Ik heb daarnaast nog een Dual USB 2.0 Header besteld. Deze is nog niet binnen. Wellicht ga ik deze niet installeren, omdat de hub voldoende uitbreiding biedt.

Geluid/Herrie

Vanwege de herrie heb ik lang getwijfeld om zo’n kleine behuizing weer te kopen. Jaren terug heb ik een Intel Pentium 3.0Ghz Prescott gehad. Deze werd gloeiend heet en de kleine fan draaide overuren in de kleine behuizing incl. DVD brander. Met dito overlast aan geluid.

Geluid is natuurlijk persoonlijk.
Voor mij is de deskmini stil genoeg, op 40cm hoor ik de ventilator nog licht in de verte. Dit is echter geen rede om voor een andere ventilator te installeren.
Wellicht dat ik de Deskmini onder mijn bureau inbouw, dan hoor ik het geluid helemaal niet meer.
Voor wat het waard is :28-30db op 40 cm gemeten met Samsung S6 APP: Geluidsmeter (Sound Meter).

Verbruik:

Watt Powerfactor
Uit: 0,6
Slaapstand 1,3 27
Idle (excl. Monitor) 8-10 52-55
Film streamen 20-25 80-85

Het verbruik is exclusief de 2TB harde schijf en monitor.

Het verbruik valt echter in het niet bij de 2x gaming PC’s van mijn zoon. Welke tegelijkertijd aan staan.

Kosten 1 Watt voor 24/7 bedragen zo’n EUR 1,56 op jaarbasis. (~0,18ct/Kwh)
Het verbruik is gemeten met een Brennenstuhl PM231E. Derhalve zo’n 2 euro in de maand aan energiekosten.

Software: Asrock restart tot UEFI.

Deze software zorgt ervoor dat je PC vanuit windows opnieuw opstart en gelijk naar het UEFI Bios gaat.
Handig als je een Bluetooth toetsenbord hebt. Ongetwijfeld zal deze tool ook voor andere Asrock moederborden geschikt zijn. Maar wilde het niet onvernoemd laten.

Foto's.

Ik heb de review 2 weken later geschreven, derhalve heb ik geen foto's gemaakt van de installatie. Wel heb ik plaatjes er bij gezocht, welke recht doen aan de Deskmini met inhoud.

Samenvattend.

Na zo’n 2 weken ben ik nog steeds enthousiast over de Deskmini + inhoud en ik raad iedereen deze hardware aan die een PC zoekt voor Office/Internet/Netflix met een laag energieverbruik. Ik realiseer mij dat dit een gevalletje WCEend is. :)

Mocht ik nog performance tekort komen, dan heb ik nog een PC staan met een I7-2600K (16Gb).
Deze PC heb ik de afgelopen 2 weken niet aan gehad.

Heb jij ook een ASRock DeskMini 110?