Lenovo V510-15 80WQ0000MH Review

Franckey 29 mei 2017, 321 views

Lenovo V510-15 80WQ0000MH

Prima gezinslaptop

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • Mooi scherm

Minpunten

• Lay-out toetsenbord
  • Groot
  • Vingerafdrukscanner

Ik heb de Lenovo V510-15IKB geselecteerd op basis van de specificaties en de prijs. Ik wilde graag een gezinslaptop die snel genoeg is en voldoende ruimte heeft voor dagelijks gebruikt.

Ik zocht een laptop met de nieuwste Core i5 CPU, met 8 GB RAM en een SSD van 256 GB. Ik had liever een maatje kleiner gehad, maar die waren duurder en dat had ik er niet voor over. Dus werd het deze 15.6 inch laptop. Hij voldoet prima, is erg snel, stil en heeft een mooi scherm dat ook onder een grote hoek een prima leesbaar beeld geeft.

Het toetsenbord is fijn, maar heeft een belangrijk nadeel. De rechter shift is iets korter en op die plek zit de toets voor pijl-omhoog. Die drukte ik dus steeds per ongelijk in. Gelukkig kon ik dit oplossen door met een tool de keyboard mapping van Windows aan te passen. Nu is die toets bij mij dus ook shift i.p.v. pijl-omhoog, een prima werkbare oplossing aangezien de cursortoetsen ook in het numerieke deel van het toetsenbord zitten.

De vingerafdrukscanner lijkt handig, maar werkt niet fijn. Je moet te veel pogingen doen voor een goede herkenning. Ik gebruik dat dus niet. Als je dat wel wilt, kan je beter een laptop zoeken met een grotere scanner waar je niet je vinger overheen hoeft te bewegen.

De laptop werd geleverd met Lenovo OneKey Recovery. Dit is overbodig omdat het niets toevoegt aan de bestaande recovery mogelijkheden van Windows 10. Bovendien werkt OneKey Recovery niet in combinatie met BitLocker, terwijl de laptop geleverd wordt met Windows 10 Pro en BitLocker juist een van de voordelen is van de Pro versie van Windows. Dus OneKey Recovery en bijbehorende recovery partities eraf gehaald, dat scheelt weer wat ruimte op de SSD.

Heb jij ook een Lenovo V510-15 80WQ0000MH?