Specificaties Kit met 1 lens • 24,3MP sensor • WiFi - Bekijk alle specificaties

Fujifilm X-T2 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zwart Review

NuKeM 28 mei 2017, laatste update op 21 juli 2017, 420 views

Fujifilm X-T2 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zwart (Product gekocht)

Ook al had ik mijn X-T2 maar een dag, toch heb ik enkele ervaringen kunnen opdoen die ik graag wil delen. Bij mij is de camera dus na één dag terug gegaan, ik veronderstel (en hoop voor de andere gebruikers) dat ik een slecht exemplaar had.

Pluspunten

• Controls
  • Goede viewfinder
  • AF in video

Minpunten

• Scherpte/detail
  • Kleurenpallet
  • Ergonomie
  • Hoofd/oog detectie

Snelheid en automatiek Score: 4
Met een kleine kruiper in huis en een tweede onderweg, wil een vader natuurlijk niet anders dan gouden momenten vast te kunnen leggen in goede memorabele foto's.
Mijn huidige kit bestond uit Panasonic MFT-toestellen en lenzen, namelijk een GX80 met 25mm 1.4, GM1 met 15mm 1.7 en GM1 met 45mm 1.7.
Op zich ben ik best tevreden van het MFT-systeem en Panasonic op zich, maar ruis vanaf 800 ISO en slechte video AF deden mij toch uitkijken naar iets anders. Ook bij actiefotografie (kinderen...) hoopte ik op een kleine verbetering in AF tracking.

Na een lange zoektocht en massa's reviews en gebruikerservaringen gelezen te hebben was ik er uit. Ik ging overstappen op Fujifilm en wel naar de X-T2.
Zowat elke review was zeer lovend over dit toestel en de prima kitlens waarmee hij te krijgen is, die combo werd het dus (later zou ik dan waarschijnlijk primes toevoegen).

Je hoort het, ik had hoge verwachtingen. Helaas heeft het toestel deze niet kunnen waarmaken.

Na het lezen van de handleiding (ja, dat heb ik echt wel gedaan, ook al weet ik mij zeer goed te redden zonder, zo lang is hij ook niet), plaatsen van FW 2.10 en hier en daar maken van kleine veranderingen was mijn eerste indruk nogal een mix.
Positief:
  • Video AF was zeer goed, daar waar de Panasonic's traag en zoekerig een object in focus probeerden te houden, deed de Fuji net of het de normaalste zaak van de wereld was bij video en bewegende objecten de zaken strak te houden en net te volgen, zeer positief dus.
  • De viewfinder is zeer ruim en aangenaam
  • De bediening via de dails is echt handig en leuk
  • Minder ruis bij hogere ISO-waarden, al was dit moeilijk te beoordelen door onderstaande nadeel (onscherpte)
  • Ik heb niet echt een touchscreen gemist (en hier was ik wel bang voor voor de aankoop), wat niet weg neemt dat het een meerwaarde zou zijn
  • Duidelijke menu-structuur
Echter, vanaf het begin viel mij ook al negatief op dat de foto's redelijk weinig detail bevatten en dat de kleuren niet naar mijn smaak waren, ook niet na toepassing van hun film-stijlen. Dit vroeg om een vergelijking.
Dus, Panasonic GX80 met 25mm 1.7 en Fuji X-T2 met 18-55 2.8-4 op 35mm genomen en met ongeveer gelijke instellingen enkele foto's genomen.
OK, ik zet hier een prime lens tegenover een (wel is waar bejubelde) zoom, maar ik dacht dat de Fuji zijn mannetje wel zou staan met 8Mpixels meer en een grotere sensor...
De foto hieronder van het oog geeft duidelijk aan dat er een probleem was (100% crop, focus op oog, frame center, SOOC JPEG). Zowel qua kleuren als scherpte is het verschil duidelijk. Dit zit hem volgens mij ook veel dieper dan bv. puur extra softwarematige sharpening in de Panasonic. Deze foto was voor de duidelijkheid geen alleenstaand geval of door beweging van het onderwerp. Helaas heb ik niet geprobeerd of manual-focus hielp (kwestie van uit te sluiten dat het probleem bij het AF systeem zou zitten).
De onscherpte kan ik enkel toewijzen aan de kit-lens, ik zal een 'probleemexemplaar' gehad hebben?
Daarom raad ik toekomstige kopers ook aan deze zeker te checken na een aankoop!

Andere zaken die me gedurende de dag negatief opvielen:
  • Ergonomie: de camera rust deels op de pink als ik hem vasthoud, hierbij kwam er pijnlijk wat druk op de pink die na een tijdje zelf rood begon uit te slaan... mogelijk een erg persoonlijk probleem, maar aangenaam was het voor mij zeker niet.
  • Hoofd/oog-detectie: minder goed dan de Panasonic
  • AF: in video zeer snel, maar bij dagelijks gebruik op AF-S eigenlijk weinig verschil met mijn Panasonic, zelfs een beetje trager (ja, ik meen het en had dit ook niet verwacht!)
Al bij al een teleurstelling dus en niet iets dat je als koper of toekomstige koper wil meemaken of lezen. Toch vond ik het belangrijk mijn verhaal hier neer te pennen. Ook een beetje als waarschuwing naar andere MFT-gebruikers, dat ze los van de ISO/ruis performance best wel een goed systeem hebben en niet steeds moeten denken dat het elders allemaal beter is :)

Mijn volgende stap?
Waarschijnlijk wachten op de opvolger van de G80 en leren leven met de kleinere sensor. De Nikon D500 en D750 of Sony A6500 die ook voor deze aankoop in overweging kwamen gaan het toch niet worden.

Add: toevoeging foto's
  • kast, focus op uil, waar de T2 ongeveer gelijkaardig scoort t.o.v. GX80 m.b.t. scherpte (al lijkt de GX80 wel nog een tikkeltje scherper). T2 wel op ISO 800 getrokken, GX80 op ISO400, ongeveer gelijke ruis-handicap. Foto van de T2 kleiner geschaald om even groot te zijn als die van de GX80. Eigenlijk was dit beter omgekeerd geweest, mogelijk pas ik dit nog aan.
  • Tuin. Ter info want zeer verschillende settings, geen directe 1op1 vergelijking (buiten kleuren mogelijk) - foto's werden verkleind om aan Tweakers max 4MB te voldoen. Check de verhouding van de foto's om te weten welke T2 en GX80 is (die met witte balken in preview is T2)
  • Speelmat. Scherpgesteld op Bumba. Ook meer voor de kleuren. Instellingen GX80 1/60s, f/3.2, ISO 250 Focal: 25mm
    T2 1/60s, f/3.6, ISO 320 Focal: 34mm
    Ook hier werden de foto's verkleind om aan Tweakers max 4MB te voldoen. Check de verhouding van de foto's om te weten welke T2 en GX80 is (die met witte balken, de minder hoge dus, in preview zijn van de T2)
Ter info: Mijn monitor is recent gecalibreerd en kleuren zijn sowieso een persoonlijke smaak :)

Update: Ondertussen met volle tevredenheid gekozen voor de Panasonic GH5, mijn review hiervan.

Heb jij ook een Fujifilm X-T2 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zwart?

Jammer dat je teleurgesteld bent over de X-T2, want ik denk dat je er een fijn maatje aan had gehad. Zelf heb ik de X-T1 en deze bevalt mij uitstekend, komend vanuit het Canon kamp.

De lens zou natuurlijk een dud kunnen zijn, dat is niet 123 uit te sluiten zonder uitgebreide tests. Ik gebruik zelf de 18-55 tezamen met de primes van Fuji (35/1.4 en 56/1.2) en met identiek diafragma kun je die drie maar moeilijk uit elkaar houden in een blinde test. De zoom is echt heel erg goed.

De testfoto levert m.i. nog wat ruimte voor discussie op wat mij betreft, als ik wat opbouwende kritiek mag geven. Iets over appels en peren.
  • Het verschil in resolutie maakt dat je de twee niet op 100% pixelsize met elkaar kunt vergelijken. Je zou de Fuji op 67% moeten schalen, danwel de Pana equivalent moeten vergroten.
  • Ten tweede, de diafragma's zijn vrijwel even groot (f/3.2 vs f/3.6), maar de MFT zal een grotere scherptediepte geven door de kleinere sensor. Dit versterkt het scherper-zijn een tweede maal richting MFT.
  • De sluitertijd van 1/60 is aan de trage kant, er kan wel degelijk bewegingsonscherpte zijn (zowel beweging van het onderwerp als camera shake). Met hogere resoluties gaat dat steeds meer tellen trouwens, een paar pixels shift is al goed te zien. Lagere resoluties zijn vergevender.
  • Qua focus punt is het ook niet zeker dat het een hit was, de crop die je levert is te klein om dat zelf te kunnen beoordelen. Ik zal je hiervoor op je blauwe ogen moeten geloven... :-)
Uit je review proef ik dat je meer redenen had om de Fuji terug te sturen, en dat vind ik prima steek houden. Het blijft subjectief allemaal en je moet een camera kiezen waar je je fijn bij voelt. Toch vraag ik me op technisch vlak af of je de twee wel eerlijk tegenover elkaar hebt gezet. De X-T2 is echt een stuk verder ontwikkeld dan de Panasonic.
Bedankt voor je reactie. Ik veronderstel inderdaad ook dat ik met een dud (lens) te maken had, helaas heb ik niet veel verder getest en de camera zo snel mogelijk terug gebracht. Ik heb nog eens mijn vergelijkingsfoto's bekeken en daar zat er ook één (helaas maar één ja) bij waarbij de T2 minstens even scherp was als de GX80, dat met dezelfde sluitertijd, focuslengte en diafragma als de oog foto (1/60s, 34mm en f/3.6), dus om één of andere reden kon het wel. Ik zal deze crop (gelijk geschaald met de GX80 ook toevoegen).
In mijn tuin heb ik ook een paar (close-up) foto's genomen van bloemen bij bv. 1/450s, maar ook daar won de GX80 het in mijn ogen, ook daarvan wil ik enkele foto's toevoegen aan mijn review (al speelt in deze foto's inderdaad het DoF voordeel van de GX80 als het over scherpte gaat zoals je aangeeft). M.b.t. DoF denk ik dat dit in de foto van het oog niet heeft uitgemaakt. Met de genomen instellingen zou er een DoF van pakweg 15à20cm geweest zijn, meer dan voldoende, zeker aangezien het oog het focuspunt was.

Geloof me, ik heb deze camera alle kansen gegeven (die hij kon geven op een één daagse test) want ik wou hem echt en zie de voordelen er van in, namelijk een goed ecosysteem met schijnbaar goede lenzen (buiten die die ik had dan waarschijnlijk) een grotere sensor t.o.v. MFT, een zeer goed autofocussysteem (duidelijk te merken in video) en de firmware houding van Fuji die niet alleen fixes maar ook features en verbeteringen aanbrengt.
Bedankt voor je aanvullingen, dat maakt je review net weer wat beter.
Het verschil tussen MFT<>APSC of APSC<>FF is niet zo groot als wat sommigen je willen doen geloven.

Ik heb zelf lang getwijfeld tussen de Oly M1 en de Fuji X-T1 toentertijd, met name de Pana-Leica primes op MFT waren erg verleidelijk. Uiteindelijk ben ik voor Fuji gegaan, om diverse redenen, maar vooral subjectieve.

Ikzelf vind de wat verzadigde kleuren meestal too much; daar waar ik het nodig heb kan ik altijd Velvia nog aanzetten. Je mist wel wat aan de primes van Fuji, maar wat ik hierboven al zei, ook op MFT is het best goed toeven.