Logitech Extreme 3D Pro Review

HvdVen 28 mei 2017, 52 views

Logitech Extreme 3D Pro

Prima joystick voor de prijs.

Pluspunten

• verhouding prijs/kwaliteit
  • plug and play
  • 12 knoppen plus beeldschakelaar
  • goede precisie

Minpunten

• Met een korte duim zijn de drie knoppen bovenaan de joystick wat lastig bereikbaar.
  • Het gashendeltje heeft een vrij korte slag.
  • Geen versie beschikbaar voor linkshandigen

Ik heb een paar dagen geleden de Logitech Extreme 3D Pro gekocht ter vervanging van mijn 17 jaar oude joystick.

In de doos zat niet meer dan alleen de joystick zelf en wat papieren, geen installatie-cd. Die heb je ook niet nodig, de stick wordt bij het inpluggen meteen herkend.

De stick is helemaal van kunststof en voelt solide en degelijk aan. Er zit geen speling op de stick. De rubberen hoes onderaan de stick ziet er leuk uit, maar het is ook een ideale verzamelplaats voor stof of chipskruimels.

De Logitech Extreme 3D Pro heeft twaalf knoppen; zes op de pook en zes op de voet. De pook light prettig in de hand en alle knoppen zijn goed bereikbaar, tenzij je een korte duim hebt. Dan worden de bovenste twee grijze knoppen en de beeldschakelaar wat lastig bereikbaar.

Twaalf knoppen is voor veel gamers niet genoeg, maar als je spel het toelaat om functies toe te wijzen aan een combinatie van knoppen (zoals bijvoorbeeld Elite: Dangerous) kun je een van de knoppen als een soort Shift-toets gebruiken. Daarmee kun je 22 functies instellen in plaats van 12, en zelfs 31 als je twee van die Shift-toetsen maakt, en dan tel ik de beeldschakelaar nog niet eens mee.

De precisie van de joystick is goed en er is nauwelijks sprake van een deadzone.

De voet van de joystick is 20 bij 20 centimeter groot, verzwaard en voorzien van antislipvoetjes. Ook bij heftige bewegingen zal de stick niet snel van zijn plaats komen. Ik denk wel dat de voet een paar centimeter kleiner had kunnen zijn zonder aan stabiliteit te verliezen.

Het gashendeltje heeft een draaihoek van ongeveer 110 graden en dat had van mij gerust wat meer mogen zijn. Heel precies gas geven is te doen, maar het vergt wel wat oefening.

Voor een prijs van rond de 50 euro is dit een prima joystick.

Heb jij ook een Logitech Extreme 3D Pro?