Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (lcd, 2ms) - Bekijk alle specificaties

LG W2286L Zwart Review

snippio 17 december 2009, laatste update op 17 december 2009, 1.566 views

LG W2286L Zwart

Pluspunten

• Design
  • Plat
  • Egale backlight

Minpunten

• Kleurechtheid
  • Menu-traagheid

Dit wilde ik even snel kwijt om andere tweakers te behoeden voor een mogelijke miskoop.

Kleurweergave
Ik haalde deze monitor vol verwachting uit de doos. Het was de bedoeling om deze monitor naast een T220 van Samsung te gebruiken. De kleuren van de LG waren echter zó slecht (flets, rood -> oranjeachtig), in vergelijking met die van de Samsung was het slecht beeld. Zélfs in vergelijking met een oude (6jaar oude) Medion TFT MD32117 waren de kleuren bedroevend.

Na uitgebreid spelen met de kleurtemperaturen en afzonderlijke kleuren kwam het verkregen resultaat nog niet eens bíjna in de buurt van de T220.

Achtergrondverlichting (LED)
De achtergrondverlichting was keurig egaal en helder.

Menu
De aanraak-gevoelige knoppen werken redelijk, maar het menu is t...r.......a............a...........g..... dus je denkt vaak dat je een knop niet 'ingedrukt' hebt en probeert het dan opnieuw, terwijl de eerste aanraking al voldoende was.

Dode / vreemde pixels
Bij het testen van de pixels, gebeurde iets bijzonders. Als ik een rood vlak 'windowed' over het scherm bewoog, leken alle pixels perfect te werken. Als ik echter het rode vlak fullscreen maakte, verschenen er 11 witte pixels vlak bij elkaar (rond het midden van het scherm) waarbij er een paar paarsachtig verkleurd waren. Hetzelfde gold voor testen met groen en blauw. Uiteraard direct de T220 op dezelfde DVI aansluiting aangesloten om e.e.a. uit te sluiten, maar die gaf geen problemen -> er gebeurt iets vreemds bij de LG.

Vormgeving
Het enige argument om deze monitor te kopen is het design. Omdat zijn de kleuren zo flets zijn, kan hij beter als hij als trofee met zwart scherm op het bureau gebruikt worden...

Monitor: Retour afzender...

• Intel Core i7 860
  • Kingston HyperX DDR3 2000
  • Gigabyte P55A-UD6
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een LG W2286L Zwart?

Zou je mij uit kunnen leggen hoe een scherm overall een goed (4 sterren) kan scoren, als de kleurweergave volgens jou niet deugd, er vreemde pixeldefecten zijn (3 sterren is voldoende) en het contrast ook geen hogere trede weet te bereiken......

Heb je overigens geprobeerd het scherm met bijvoorbeeld een spider, of een softwarematige hulpmiddel (waar het Internet vol mee staat, maar niet kunnen tippen aan een spider) te calibreren? Zelf met instellingen spelen levert (vrijwel) nooit een bevredigend resultaat op.
LG schermen doen het over het algemeen niet zo slecht (relatief dan) zodat een product als dit, bij mij in ieder geval, vraagtekens oproept.

Menu-traagheid is vervelend, maar ook niet onoverkomelijk. Je zit per slot van rekening niet de gehele dag in dat menu te spelen.

Bedankt voor je review. Ik zelf was toch al niet van plan zo'n scherm te kopen (geef mij maar IPS, PVA, of zo) omdat mijn scherm toch niet primair bedoeld is voor games. Maar anderen hebben er wellicht meer aan.
Misschien heb je een defect exemplaar en daarom die rare kleur, lijkt er wel op zo als je dat nu verteld.

Over het algemeen zijn de schermen van LG er goed qua kleurweergave alleen staat naar mijn smaak altijd de gamma te hoog. (Ik maak er -50 van).

Iig heb je nu een beetje pech, of het scherm is stuk, of het is een slecht scherm. Duidelijk retour afzender inderdaad.

Krijg je een nieuwe van het zelfde type of een echt ander beeldscherm?
Er zijn wat reviews op internet verschenen over deze monitor en ook daar wordt vermeld dat de kleuren erg matig/slecht zijn.
Dus lijkt me geen toeval...
Ik heb het scherm overall 4 sterren gegeven:
- Zeer mooi design
- Zeer plat
- Ruime featureset (automatisch dimmen e.d.)
- Zeer egale backlight
- Zeer degelijk gebouw en keurig afgewerkt.
(Menu traagheid telt vanwege niet dagelijkse gebruk niet zwaar mee.)
(Kleuren.. als je het scherm niet naast een (TN) scherm gebruikt met goede kleuren, zal de matige kleurweergave de productiviteit niet beďnvloeden. Daarom niet zwaar meegewogen.)

Qua pixeldefecten:
De 11 pixels waren bij het weergeven van een fullscreen egaal rood/groen/blauw zeer hinderlijk, maar functioneerden bij het weergeven van een foto normaal. Dus 'voldoende' aangezien er iets vreemds aan de hand was dat welliswaar geen onoverkomelijke problemen opleverde.)

Aangezien de prijs relatief hoog is, verwacht je betere kleuren dan uit deze monitor komen. Daarom 2 sterren voor prijs.

Helaas niet de beschikking over hardwarematige calibratie. Maar software bood geen uitkomst.

Zelf heb ik ook nog op internet gekeken naar review om mijn bevindingen te vergelijken.
Bovenste hits bij zoeken naar "W2286L review" op Google ondersteunen helaas mijn bevindingen.

Scherm retour gestuurd, T220 gevraagd. Stuk goedkoper, maar afgezien van wat backlight-bleeding en verlaagd gadget-gehalte een prima scherm. :)
Dit nodigd me niet echt uit dit scherm te gaan halen. Dit doet me eigenlijk meer twijfelen.
Ik wilde eigenlijk een zeer goede 24 incher gaan halen met een zeer laag stroomverbruik.
Die 2370xl van samsung vind ik nou ook niet echt een bepaald top scherm..

Dus wellicht toch maar afzien van LED...

En zoals je al aangeeft krijg je voor veel minder geld een veel betere monitor..

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 26 december 2009 22:55]

LED was wel een pluspunt hoor. De verlichting was prima en egaal, maar dat hielp in dit/mijn geval niet echt vanwege de kleuren.

Misschien zijn er andere schermen met een beter paneel + LED backlight.
Mischien een beetje laat om hier nu naar 2 maanden op te reageren.
Maar voor de mensen die deze review lezen zouden eens naar deze link
kunnen gaan om ook de possitve kant van dit product te kunnen zien.

Hoogstwaarschijnlijk heb je gewoon een kapot led scherm ontvangen.
Kan gebueren toch ;)
Beetje vreemde review, ik was zondag van plan om de 24 incher ervan te halen.
Als ik zo op internet naar andere reviews kijk komt deze monitor zeer goed uit de testen
Wellicht dat jij gewoon een slechtere exemplaar hebt gehad..
Ik heb dit scherm ook, en ik erger me vooral aan het menu en de knoppen. De kleuren zijn bij mij prima, dus ik denk idd dat je scherm niet goed was.