Samsung Galaxy Xcover 4 Zwart Review

MurraysTestpanel 27 mei 2017, laatste update op 30 juni 2017, 1.253 views

Samsung Galaxy Xcover 4 Zwart (Testpanel)

De Samsung Xcover 4 is handzaam. De ruwe grip is ook fijn. De accu van dit toestel is verwisselbaar. Het toestel bevat fysieke toetsen. De prijs van het toestel is toch echt een pluspunt. Voor de wendbaarheid van het toestel zie de volledige review.

Pluspunten

• Handzaam + Grip
  • Accuduur (vervangbaar)

Minpunten

• Waterdichtheid
  • Software updates (Samsung in het algemeen)
  • Twijfel of het toestel echt bedoelt is voor ruw outdoor gebruik/werk

Ik heb de Samsung Xcover 4 nu een paar weken in gebruik. Tijdens het unboxen van het toestel zie ik dat het formaat handzaam is (ook voor mensen met niet al te grote handen). Wat voor mij ook direct een pluspunt was is de losse accu. Wat ook opvalt is dat het toestel echt fysieke knoppen bevat. De achterkant is voorzien van een ruwe structuur zodat het toestel een stevige grip heeft.

Maar waar dit toestel eigenlijk het beste in (moet) uitblinken is de bouwkwaliteit. Het is een outdoor/buitenwerk telefoon die tegen een stootje kan. Een paar keer vallen moet geen probleem zijn zonder dat er valsporen te bekennen zijn. Dit wijst uit de IP68 stof (volledig) en waterdicht certificering die het toestel heeft (dit ga ik in deze review proberen zo goed mogelijk te testen). Het is ook mogelijk om een outdoor functie met extra gevoeligheid in te schakelen. Dit moet er voor zorgen dat het toestel ook met handschoenen bedienbaar blijft.

Bij het inschakelen van het toestel wordt duidelijk dat deze draait op Android 7.0. Tijdens het inschakelen van het toestel kreeg ik direct een software update. Helaas heb ik zelf slechte ervaringen met de updates die uitgebracht gaan worden door Samsung maar hopelijk gaat het meevallen voor dit toestel. In ieder geval de security updates.

Het toestel heeft een 720p scherm resolutie. Door het formaat van het toestel is deze resolutie niet storend. De overige hardware blinkt niet uit qua specificaties (Quad Core 1.4GHz processor, 2GB geheugen, 16GB opslag). De opslag is uitbreidbaar. Zelf heb ik dit getest met een 128GB micro-SD kaart, maar de specs daar blinkt dit toestel ook niet in uit en is het ook niet voor bedoeld. Het is tenslotte een mid-range toestel. Vandaar de logische keuze van de resolutie waardoor het menu en de telefoon wel smooth blijft aanvoelen. Het toestel bevat een fysieke Xcover toets welke gebruikt kan worden om de zaklamp of camera te gebruiken. Dit kan ingesteld worden terwijl het lock-screen nog actief is of niet. Het is erg handig om dit te gebruiken voor het maken van foto’s. Qua bloatware op het toestel valt het mee, er worden standaard wat Samsung Apps meegeleverd (zoals S-Heath). In het verleden stond er meer bloatware op Samsung toestellen. Het is mogelijk om de apps te stoppen maar helaas niet te verwijderen.

De accuduur is prima. Ruim twee en soms zelfs drie dagen is makkelijk haalbaar. Op de Xcover zit een extra zuinigheidsmodus. Dan draait de telefoon met alleen basisfuncties en is die ruim een week te gebruiken. Het is mij echter nog niet gelukt een volledige week te doen met een volle accu.

Maar nu komt de test waarvoor het toestel interessant is, namelijk de weerbaarheid van het toestel om deze te gebruiken in extreme omstandigheden. Het toestel heb ik getest op mijn vakantie trip naar Canada (Alberta, Calgary, Banff/Jasper National Park). Om deze testen uit te voeren heb ik het toestel meegenomen tijdens de hikes, tijdens het raften, tijdens het mountainbiken.

De eerste 2 dagen van de reis was het stromachtig weer. Om de waterdichtheid van het toestel te testen heb ik een aantal foto’s gemaakt tijdens de stormbuien. Het toestel kan goed tegen water tijdens de test in de storm. Het toestel bleef reageren tijdens de regen. Ik kon foto’s blijven maken en het toestel functioneert na de storm nu nog steeds.

Tijdens het mountainbiken maakte ik gebruik van handschoenen, tijdens een stop heb ik het toestel getest. Het is mogelijk om het toestel te bedienen met handschoenen aan. Het is wel soms lastig dat niet altijd direct alle touches goed en juist geconstateerd worden. Dit komt waarschijnlijk ook door het kleinere formaat. Een app openen is wel mogelijk met handschoenen aan maar een Appje typen wordt lastig omdat het onscreen toestenbord daar eigenlijk te klein voor is. Zodra het toestel horizontaal wordt gebruikt gaat het al beter omdat de toetsen dan groter zijn maar optimaal is het zeker niet. Ik kan wel stellen dat het met bouwvakkers handschoenen lastig wordt om het toestel te bedienen.

Tijdens het hiken heb ik het toestel ook gebruikt en getest. Er is wel wat zand in m’n zak beland. Ik heb het toestel nog niet kunnen bekennen op een kras tijdens het gebruik (zonder gebruik te maken van een hoesje). Ik kan alleen niet garanderen dat het tijdens zware omstandigheden ook zo blijft dan zullen er naar alle waarschijnlijkheid wel krassen op het scherm/toestel komen maar hier ontkom je niet aan.

De camera valt me qua specificaties op deze zijn namelijk gunstig voor een mid-range toetsel (hier wordt meestal op bezuinigd. Maar het valt ook in de praktijk op dat er redelijke foto’s mee gemaakt kunnen worden. Het gaat dan wel om daglicht foto’s, bij minder licht gaat de camera kwaliteit hard achteruit. (foto’s volgen)

Ik kan dit toestel aanbevelen aangezien de prijs gunstig is en het toestel voldoet aan de verwachtingen. Verwacht geen high end prestaties maar voor dagelijks gebruik is het een goed aan te raden toestel vooral voor mensen die veel buiten werken of die graag een toestel willen die tegen een stootje kan zonder dat er hoesjes/bumpers/cases omheen moeten. Maar voor extreme beroepen of echt ruige outdoor fans neem ik het in twijfel of het toestel daar wel voor bedoelt is.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Xcover 4 Zwart?

Wat is de reden dat je waterdichtheid als minpunt hebt benoemd?
De telefoon is zoals beschreven goed spat waterdicht. Ik durf alleen niet met garantie te zeggen dat het toestel een ongeluk in de WC overleeft. Vandaar het minpunt om aan te geven dat het toestel niet helemaal waterdicht is.
Dat jij het niet getest hebt wil toch niet zeggen dat hij niet helemaal waterdicht is?
Zoals in andere reviews ook te lezen is helaas is de constructie van de achterkant / klepje niet heel degelijk :

Deze telefoon heeft een IP68 classificering, dit houdt in dat het volledig stof- en waterdicht moet zijn (binnen door Samsung gespecificeerde omstandigheden). Omdat deze telefoon een verwisselbare batterij heeft dient er goed te worden nagedacht over het waterdicht maken van deze constructie. Samsung heeft dit bij de Xcover opgelost door de plastic achterkant te voorzien van een dun rubberen randje welke de kritieke onderdelen vrij moet houden van binnendringend vocht. Deze constructie is geheel afhankelijk van enkele plastic clipjes.

Helaas heb ik dat zelf ook ondervonden.

[Reactie gewijzigd door Murrays op 5 juli 2017 21:19]

Ervaring met de xcover3 is het zo dat de telefoon niet tegen een duikbeurt in het water kan. Hierin snap ik ook je kritische note op de waterdichtheid. De xcover 3 was bij mijn weten ook ip68.
Dat is inderdaad een beetje een non argument. In principe zegt de IP certificering dat hij onder bepaalde omstandigheden waterdicht is. Dat is dus geen minpunt lijkt me. Dat jij het niet aan durft dan weer wel.. ;)

Ik heb met zowel de S7 en nu ook met de S8 in het zwembad foto's en filmpjes (ook onder water) en beide toestellen doen het nog steeds! En die zijn ook IP68 gecertificeerd.
Als iemand deze overweegt: check dan ook de Samsung A3, die is nog net iets kleiner en ook waterdicht, die heeft een iets beter scherm (amoled) en betere cpu (8-core). Helaas zijn de randen van de A3 wat glad dus een rubber hoesje is dan wellicht gewenst voor een goeie grip en nog meer bescherming.
OMG!!! Wat een beroerde video review is dit zeg totaal niet overtuigend. Dat Samsung met geld gooit als het aankomt op marketing is niks nieuws, maar in dit geval had Samsung het betreffende budget beter door de plee kunnen spoelen. Zonder te testen waterdichtheid als minpunt vermelden 8)7 8)7 Samsung zou de betreffende eigenlijk moeten aanklagen inplaats van te moeten betalen.

[Reactie gewijzigd door choi99 op 8 juli 2017 17:52]

OMG! Wat lekker makkelijk om thuis achter je pctje commentaar te geven op de review. Als je de review had gelezen en mijn reactie misschien dat je het dan snapt. En wat let je! Koop het toestel zelf en gooi deze in een emmer water en laat 'm 3 uur in het water liggen. Goede test? Alleen niet piepen als die dan toch niet meer werkt omdat je zo beperkt alleen de video review gekeken hebt. En schrijf er dan een review over of die nog werkt.

[Reactie gewijzigd door Murrays op 8 juli 2017 21:18]

Deze review was toch "powered by Samsung" Het toestel is ip67 gecertificeerd en Samsung zelf geeft aan dat het tot 30 min op 1.5m diepte in het water kan overleven. Uiteraard prima als jij het risico niet wilt nemen, maar vermeld dan waterdichtheid niet op als minpunt, want dat zal niemand begrijpen vrees ik.
Goede en interressante review. Ben voor mijn oom naar deze telefoon aan het kijken. Het lijkt mij wel wat voor hem.
Even over dat waterdichtheid vanwege de achterkant: mijn samsung S5+ heeft eenzelfde systeem en is nu al 2¼ jaar douche vast (plas water+ flinke bui eroverheen). Het enige waar je op moet letten is dat bij het plaatsten van de achterkant je alle nokjes even extra aandrukt zodat ze vastzitten. Veel mensen vergaten bij de s5 die midden onder de camera aan te drukken. Ik heb wel vertrouwen in het clicksysteem!