Seagate Barracuda LP ST31500541AS, 1,5TB Review

knirfie244 17 december 2009, laatste update op 20 december 2009, 1.238 views

Seagate Barracuda LP ST31500541AS, 1,5TB

Pluspunten

• Redelijke ondersteuning, bij defect binnen een week vervangend product "in de brievenbus".

Minpunten

• Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Geluid
  • Warmte

Betrouwbaarheid:
Ik heb vier van deze hardeschijven in een RAID 5 configuratie hangen. In de 4 maanden dat ik ze heb zijn er al twee terug gegaan voor garantie, en van die ik terug heb gekregen is er één alweer defect.

Prestaties:
Presteren slechter dan verwacht, had gerekend op maximaal 20% verlies tenopzichte van eerdere 7200RPM Hitachi schijven.
Het perfomance probleem is voornamelijk van partitie naar partitie, hierbij haal ik nu maar een 10 MB/s terwijl ik eerst een 40 MB/s haalde.
Vanaf andere computer naar RAID partitie gaat echter wel vlekkeloosmet 90 MB/s (ongeveer hetzelfde als met de Hitachi's)

belangrijk: Ik heb nog niet kunnen achterhalen prestatie probleem ligt bij de hardeschijven zelf, of dat er een compatabiliteits probleem met de RAID controller is.

Geluid:
Zij niet stiller dan m'n oude 7200RPM Hitachi schijven, ondanks dat het zuinige/stille 5900RPM schijven zijn. Zowel het draaien van de schijf als het bewegen van de koppen is hoorbaar. Schijven zijn opgehangen in elastiek in een Antec behuizing. Slechte beoordeling omdat het stille modellen zouden moeten zijn.
Vanaf paar dagen voor sterven is er regelmatig hard getik hoorbaar (+/- 1 tik / sec)

Warmte:
Worden tussen de 35 en 45 graden (idle / half uur kopieëren), ondanks dat er een 12cm ventilator recht over de vier schijven heen blaast (700RPM). Naar mijn mening dus niet passief te gebruiken ondanks dat het "low power" modellen zijn.

Conclusie:
Mijn eerste en laaste Seagate schijven ooit.

Heb jij ook een Seagate Barracuda LP ST31500541AS, 1,5TB?

Jammer dat je hdd kapot is gegaan, ik gebruik zelf 5 seagates naar volle tevredenheid, maar ik kan me voorstellen dat jij in het vervolg geen seagate meer gaat kopen. ;)

Die temperaturen zijn heel normaal voor een hdd, bij mij zit er een 14cm fan voor, het probleem is dat een hdd niet echt goed te koelen is, je kunt eigenlijk alleen de afgegeven warmte een beetje wegblazen, maar daar houdt het dan ook mee op :/

Op de review kan ik niet echt veel aanmerken, je hebt ze niet uitgebreid kunnen testen door de defecte schijven, al is je review wel aardig negatief (kan ik me goed voorstellen), al krijg ik nu geen goed beeld van deze schijf, en dat is eigenlijk wel het doel van een review, dit is meer een gebruikerservaring.
Bij 1 kapotte schijf had ik nog gezegd: vooruit, kan gebeuren. Maar in amper 4 maanden tijd 3 kapot van de 6 gaat mij te ver.

Deze temperaturen zijn normaal voor standaard (7200 rpm) schijven ja, niet voor low power schijven. Ik heb nu de laatste kapotte Seagate vervangen door een Samsung F2, deze is gemiddeld 4 graden koeler (volgens SMART) en voelt ook echt koeler aan.
Toch herken ik dit "probleem". Gelukkig niet bij mezelf maar bij een ander maartoch. Ook 6 van deze lowpower disks en binnen 1,5 maand al 3 retour voor rma. Voedingen die gebruikt worden (zijn er 2) is een tagan en ocz.

Ik heb zelf op dit moment hitachi en zal in ieder geval niet overstappen op deze seagates.

edit: disks worden gebruikt icm een Areca controller in raid5.

[Reactie gewijzigd door dvl-2 op 21 december 2009 08:42]

...Schijven zijn opgehangen in elastiek in een Antec behuizing...
Dit is behoorlijk riskant. Dat het meestal goed gaat, is een kwestie van geluk.

Wat ik mis, is wat voor soort probleem het is. Onherkenbaar door bios, bad blocks, vreemde geluiden etc.

De voeding is ook een belangrijke factor en hierover zien we ook niets terug in je review.
Daar is niets gevaarlijks aan hoor. In elastieken hangen ze stil genoeg en enkel de trillingen worden niet doorgegeven aan de case.
Alle drie (ondertussen 4e al kapot) gaven om de paar minuten klikgeluiden, waarbij PC tijdelijk bevroor tot het klikken stopte (dit varieerde van enkele seconden tot een volle minuut). En één van die vier werd na 2 dagen ook door de raid controller als defect gemeld.

Ondertussen dus 4 schijven uitval van de 4 (in 8 maanden tijd). 4e retour gestuurd en vervangen door een Samsung. Zodra ik de vervanging terugkrijg gooi ik deze wel op marktplaats. Tevens ben ik over de samsung een stuk meer tevreden, deze is merkbaar stiller en blijft een graad of 4 koeler.

Tevens, elastiek is niet zo heel gevaarlijk, zolang je maar degelijk materiaal gebruikt. Wat ik gebruik is 2,5mm dik en wordt normaal gebruikt om kettingen/armbanden van te maken, niet kapot te krijgen (behalve met een schaar of mes).

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 21 april 2010 11:41]

Voor de betrouwbaarheid:
Bij mij zijn er ook al 2 van de 3 defect...
Op naar de 4e :(