Samsung Galaxy Xcover 4 Zwart Review

SuliTestpanel 28 mei 2017, laatste update op 15 juni 2017, 1.111 views

Samsung Galaxy Xcover 4 Zwart (Testpanel)

Prima toestel voor buitengebruik voor een prima prijs. Van mij krijgt het 3.5 sterren.

Pluspunten

• Goede grip/bumpers in de hoeken
  • SD kaart
  • NFC
  • Waterdicht
  • Stofvrij
  • Scherm zichtbaarheid in de zon
  • Verwisselbare accu

Minpunten

• Scherm reageert slecht op aanraking
  • Active Key zit in de weg
  • App drawer kan niet verplaatst worden
  • Samsung keyboard
  • WiFi is instabiel
  • Snelladen wordt niet ondersteund

Inhoudsopgave

Specificaties
Uitpakken & eerste indruk
Ontwerp
Display
Camera
PrestatiesCommunicatieSoftware
Dagelijks

Samsung heeft in april de stoere Xcover 4 uitgebracht, bedoeld voor mensen die veel buiten zijn.
Het toestel heeft een IP68 rating en is dus volledig stofvrij en waterdicht voor 30min tot 1.5 meter diepe zoetwater. Verder heeft het een MIL-STD-810G-certificering. Een val van 1,5 meter zal hij overleven en het is bestand tegen schokken en trillingen.
Het heeft een intuītief display waardoor je zelfs met handschoenen aan, je je telefoon kunt bedienen en de active key zorgt dat je snel bepaalde handelingen kunt doen.
Ben 1 van de gelukkige die deze stoere Samsung Xcover 4 mocht testen.
Heb besloten om op een normale manier ermee om te gaan, maar geen rekening gehouden met (weer/buiten)omstandigheden en dit is de enige smartphone die ik zonder cover en screen protector heb gebruikt.

Specificaties

Uitpakken & eerste indruk

In de doos zit de telefoon, een quick start guide, oortjes, oplader, oplaadkabel, oorkussentjes en de accu.

De uitpakfoto was mislukt, dus na de testperiode geprobeerd om alles te laten uitzien als nieuw, maar de glazen screen cover is zichtbaar.

Wat mij als eerste opviel, is dat de scherm groot genoeg is. Dit had ik niet verwacht na jaren minimaal 5.5” smartphone gebruik. De telefoon voelt plasticachtig aan, maar ligt heel prettig in de hand.

Ontwerp

De rubberenbezels zijn wat verhoogd om de scherm te beschermen. De zijkanten zijn antislip en de hoeken hebben bumpers.
Aan de linker zijkant, zit de Xcover toets, en de volumeknoppen. Rechts zit de powerknop. Bovenop de 3.5 audio uitgang en onderin de micro usb poort en microfoon.

De speaker zit in het midden, met links ernaast de notificatie led*, omgevingslichtsensor en de frontcamera.
Onderin zitten de fysieke multitask, home en terug knoppen.

Hier heb ik een glas erop, was vergeten een foto te maken van de voorkant in de testperiode.

Achter is er een camera en een flits. De back cover heeft een rubberafsluiting aan de binnenkant. De accu, SD kaart en SIM kaart zitten onder de cover.

De ontwerp zelf is niks speciaals.

* Twijfel of het een notificatie led is, want ik zie geen enkele led aangaan en kan het niet instellen.

Display

Het toestel heeft een IPS LCD scherm van 5” met een resolutie van 1280x720 pixels. De kleuren worden goed weergegeven en de scherm is niet te klein. Het display is zeer goed zichtbaar in de zon.
De scherm registreert 5 aanrakingen tegelijk.

Tijdens de handschoenen test, is het mij met geen enkele handschoen gelukt om de scherm te laten reageren in de handschoenmodus. Zelf met mijn vingers lukt het af en toe niet. Zowel met en zonder verhoogde aanraakgevoeligheid.

Camera

De 13 MP camera maakt ok foto’s, zowel overdag als ‘s avonds.
Door naar rechts te swipen, vind je de extra instellingen, waaronder HDR. Naar links swipen kun je de kleur aanpassen.

Foto’s voorbeelden/vergelijkingen:

Kleurrijk; links normaal, rechts HDR.

Veel zonlicht; links normaal, rechts HDR.

Wit object; links normaal, rechts HDR.

Zwarte achtergrond tijdens het regenen; links normaal, rechts HDR.

Aangepaste kleuren.

Schemer, schemer met flits en ‘s avonds.

De front camera van 5.0MP is net goed genoeg voor social media. Ben eerlijk gezegd geen fan van selfies.

“Selfies” vergelijking:

Schemer, schemer met flits en ‘s avonds.

Filmen kan in HD kwaliteit:

Printscreen vergelijking filmpje Xcover 4 boven en S8+ onder.

Prestaties

CPU/GPU/Opslag
De Galaxy Xcover 4 heeft een exynos 7550 soc, met vier 14nm Cortex A53-kernen geklokt op 1,4GHz en een ARM Mali T720-gpu Verder is het voorzien van 2 GB werkgeheugen en heeft 16 GB opslagcapaciteit, die uitgebreid kan worden met een microSD kaart.

Heb Angry Birds Space even kort gespeeld en dat ging goed. Mijn zoon heeft Minecraft ook erop gespeeld en vindt het vlot genoeg. Denk niet dat de Xcover geschikt is voor zwaardere games. Het toestel stotterde heel vaak tijdens het uitvoeren van benchmarks.

AnTuTu

Passmark

Work 2.0

Opslag benchmarks:

PCMark Storage

A1 SD

Accu
De verwisselbare accu van 2800mAh gaat ongeveer 1.5 dag mee, terwijl ik bijna 5,5 uur de scherm, GPS en Bluetooth aan had.

AnTuTu

Communicatie

Bereik
Heb 1x met dit toestel gebeld tijdens de testperiode en heb geen op/aanmerking.
Meestal heb ik een 4G verbinding (Tele2). 4G werkt prima binnenshuis.
VoLTE is mogelijk.

WiFi
Met dual band 802.11 a/b/g/n, heeft het toestel niet het meest geactualiseerde wifi aan boord.
In de trein had ik geen problemen met WiFi. Het was traag, maar verwachtte ook niet veel van. Thuis schommelt het best veel. Heb een aantal testjes uitgevoerd na elkaar, met tussendoor ook mijn S8+ en laptop, en de Xcover 4 had als enige last van zoveel schommelingen. Heb een 100Mb/s download en 30Mb/s upload aansluiting.

GPS
Het duurde ongeveer 10 seconde voordat mijn locaties op Google Maps zichtbaar werd na het aandoen van locaties. Dit vind ik heel netjes.

Bluetooth
Met de Bluetooth 4.2 gaat het pairen vlot. Heb geen problemen gehad met mijn Mi Band 2 en MR200/MR300. Alleen verbruikt de Bluetooth, volgens apparaatonderhoud, flink wat accu.

NFC
Betalingen met Wallet gingen elke keer direct goed icm NFC. De Wallet app had ik open bij het betalen. Was heel handig toen ik zonder portemonnee langs de winkel wou gaan.

Software

De Xcover 4 draait op Android 7.0 met (onlangs geupdate) beveiligingsupdate van 1 mei.
Een schone installatie, zonder aan te melden bij Google en Samsung laat nog 10.5GB over van de 16GB beschikbare opslagruimte.

Standaard wordt bloatware meegeleverd van Samsung, Microsoft en Google. Ze zitten netjes in mappen met bijbehorende namen. De Microsoft en Google apps kunnen uitgeschakeld worden. Van Samsung zelf is dit mogelijk bij alleen Samsung Health.

Het eerste wat ik heb moeten doen na installatie was Swiftkey installeren. Kan de Samsung toetsenbord echt niet aan (dit geld ook voor andere Samsung toestellen en is echt niet Xcover specifiek).
Wat me wel irriteert aan de Xcover is dat de app drawer button niet verplaatst kan worden. Het zit aan de rechterkant vast. Waarschijnlijk is het een kwestie van wennen, maar voor mij is het een grote minpunt.
Wat me wel beviel is dat de schermraster aangepast kon worden. Voor grotere pictos, kan de 4 x 4 gebruikt worden, 4 x 5 voor iets kleinere pictos met wat ruimte er tussen en 5 x 5 voor iets kleinere pictos met weinig ruimte ertussen.

De Xcover toets kan geprogrammeerd worden. Standaard gaat de zaklamp aan als je de toets indrukt en de camera als je het even ingedrukt houdt. Je kan kiezen om de toets te gebruiken als de scherm vergrendeld is. De scherm moet wel eerst aanstaan voordat het werkt. Leuke feature voor als je snel de zaklamp aan wilt doen.
Het is me vaak gebeurd dat ik de toets per ongeluk aan heb geraakt en na een paar minuten pas zie dat de zaklamp aanstaat. Het zou fijn zijn als Samsung de keuze gaf om de Xcover toets volledig uit te schakelen.

De camera kan ook ingeschakeld worden als je snel 2x op de Home toets drukt. De scherm hoeft niet eerst aan te staan. Dit vind ik veel prettiger dan de Xcover toets.

Dagelijks

Het opstarten van het toestel duurt een beetje lang (langer dan 1 minuut), maar eenmaal opgestart werkt alles soepel genoeg. Af en toe is het langzamer als het een update uitvoert in de achtergrond.
Ik heb meestal tussen de 300 a 400MB ram over van de 2GB met 5 ā 6 apps geopend.
Het is mij opgevallen dat de scherm niet altijd even goed op mijn aanrakingen reageert. Inmiddels heb ik ontdekt dat het een soort van “opstartprobleem” heeft. In het begin reageert het even niet goed, maar na ongeveer 15 seconde registreert het mijn aanrakingen feilloos. Dit is met de normale aanraakgevoeligheid. Met handschoenmodus (verhoogde gevoeligheid), heb ik dit probleem de hele tijd.

De water/stofdichtheid en robuustheid werd getest. Ben gek op tuinieren en alle verdwaalde potgrond kon ik goed afvegen. Dit ook tijdens een weekendje strand. De Xcover lag naast me op het strandlaken en toen zoonlief te fanatiek ging graven, kon ik het zand gewoon afvegen.
Een aantal foto’s werden gemaakt terwijl het regende.
Ook viel de smartphone per ongeluk van de eettafel en er is geen enkele krasje te zien.

De accu gaat lang mee, maar de Xcover 4 ondersteunt geen snel laden.

Wat ik zelf heb gemist is Mirror link/Screen Mirroring. Vaak wil ik mijn scherm op de tv kopieren en dat is met de Xcover niet mogelijk. Zou leuk zijn geweest als het kon. Casten kan gelukkig wel :).

Audiokwaliteit is zeker goed genoeg voor een budget toestel. Geluid kan hard genoeg en is duidelijk genoeg.

Voor ¤250 krijg je een toestel dat tegen een stootje kan, beschermd is tegen regen/stof/ongelukken, maar niet het snelste is en het mist een vingerafdrukscanner/iris scanner (maar je hebt de ouderwetse manier van ontgrendelen :)).
De brakke WiFi en aanraakgevoeligheid die pas na een tijd goed werkt zijn voor mij echt grote minpunten. Het scherm daarentegen is zeer goed zichtbaar in de zon en je kan de geheugen uitbreiden met een SD kaart. De accu kan ook vervangen worden. Voor mij de grootste pluspunten.
Het toestel draait op Android 7.0. De foto en filmkwaliteit zijn niet slecht. Af en toe reageert het toestel traag, maar meestal zit het goed. Handschoenenmodus en Xcover key zijn leuk geprobeerd, maar voor mij niet de prettigste in gebruik.
NFC zorgt dat je zonder portemonnee ook je boodschappen kan doen.
De Xcover 4 is perfect als eerste smartphone voor de kleintjes, in combinatie met een glass screen protector (ze leren geduldig zijn met typen en wachten op downloads }>). Voor degene die geen top of the line hoeft, maar wel een robuuste smartphone zoekt, is het zeer geschikt.
Van mij krijgt de Xcover 4 een 3.5!

Heb jij ook een Samsung Galaxy Xcover 4 Zwart?