Specificaties 31,5" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (VA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Philips 328P6VJEB/00 Zwart Review

Philips 328P6VJEB/00 Zwart (Testpanel)

Een monitor die veel ruimte biedt voor programma's met een goede kleurweergave. Waar het scherm zeer goed is, wil de afwerking her en der nog wel eens een steekje laten vallen. Een net display voor zowel grafisch werk als voor gaming, maar het blinkt niet uit.

Pluspunten

• Kleurweergave is zeer natuurgetrouw, 95% van het NTSC kleurenspectrum
  • Scherp display, waarbij de minimale ghosting tegengegaan kan worden met Overdrive
  • Veel ruimte voor grafisch werk
  • SmartErgoBase zorgt voor flexibiliteit
  • Aansluitmogelijkheden zijn in overvloed aanwezig, waarbij de nodige kabeltjes meegeleverd worden
  • Geen vertraging bij de aanraakgevoelige knoppen

Minpunten

• Plastic afwerking, waarbij het onderhevig is aan screen wobble
  • Geen FreeSync of G-Sync
  • Gebrek aan kabel wegwerk mogelijkheden
  • Niet geschikt voor professioneel gebruik door minimale kleurverschuiving en contrast afname bij verschillende kijkhoeken
  • Een VA LCD scherm, waar een IPS LCD scherm voor grafisch werk te prefereren is

Review: Philips 328P6VJEB/00 Zwart`

Om de lezers alvast te waarschuwen, dit is een review naar aanleiding van een review product dat ik voor twee weken mocht gebruiken van Tweakers in samenwerking met AOC.

Op de site van Philips wordt de monitor geadviseerd als een veelzijdige monitor, die over een goede kleur weergave beschikt. Het VA LCD display beschikt over UltraColor technologie, voor een levendigere weergave en Wide Viewing Angle - voor betere kijkhoeken.

Als je overstapt van een Full HD display of lager, dan valt het aan te raden om de aansluit mogelijkheden van je computer te controleren. Wil je met 60 Hz op volledige resolutie de monitor gebruiken? Dan is een HDMI 2.0 of (mini)DisplayPort nodig. Met HDMI 1.3/4 werkt de monitor maximaal op 4k@30 en met DVI slechts op 1080p@60Hz. Iets om mee rekening te houden bij de aanschaf, om te zorgen dat je eventueel de juiste adapters en/of kabels nog in huis haalt.

Specificaties

Een 60 4k@60Hz monitor met een effectieve diagonaal van 31,5 inch. De nodige aansluitingen - zelfs DVI-D, een grijs naar grijs responstijd van 4 ms en een standaard contrast van 3000:1. Waarbij de Vesa 100 mm aansluiting niet alleen zorgt voor een makkelijke bevestiging van de voet, maar ook voor makkelijk gebruik in combinatie met bijvoorbeeld een muurbeugel. En voor professioneel gebruik is er ook de mogelijkheid voor een Kensington-slot

Gezien de overvloed aan mogelijkheden, en mijn beperkte behoefte daaraan, kan ik maar op twee kleine puntjes mijn vinger leggen. De mogelijkheid voor goed kabelbeheer zou een fijne toevoeging zijn geweest en één extra knop die de invoer in Multiview zou veranderen.

Out of the box

Het in ontvangst nemen en openen van de doos is altijd leuk, en zeker als het gaat om een groot pakket. En een groot pakket krijg je. Een enorme doos van bijna 13,5 kilo die de eettafel van menigeen zal vullen, maar dan krijg je ook wat.
In the box
  • Audiokabel (3,5 mm jack male naar 3,5 mm jack male
  • Voedingskabel
  • Quick-start guide in het Engels en Duits
  • Smart control instructies
  • CD-ROM met instructies en informatie
  • Calibratie informatie (SmartUniformity Data Sheet at Shipment)
Dit kan per land verschillen, qua informatie booklets en CD-ROMs

Through the box
De kartonnen doos en het schuim wat gebruikt is ter verpakking, zorgt ervoor dat de monitor zelf niet gemakkelijk uit de doos te liften is. Door het formaat van de monitor en de doos, raad ik aan om te werken op een opgeruimd vlak, om de monitor zo soepel mogelijk te installeren
After the box
De monitor en voet zijn makkelijk in elkaar te zetten. De voet bestaat uit twee delen, welke met een duimschroef in elkaar gezet kan worden.

Daarna kan de monitor middels schroeven aan de VESA 100mm mount van de voet bevestigd worden. Gezien de prijs van de monitor zou het netjes zijn geweest als er een kruiskop schroevendraaier was meegeleverd. Maar in de meeste gereedschap kisten zal dit gereedschap wel aanwezig zijn. Met als eindresultaat;

Bij het aansluiten op de computer kunnen de kabels door de opening in de voet geleid worden om de kabelbrij te reduceren.
Diezelfde voet maakt het mogelijk om de hoek van de monitor aan te passen, met als mogelijkheden:
  • In hoogte verstelbaar: 180 mm
  • Pivot: 90 graden
  • Draaivoet: -170/+170 graad
  • Kantelfunctie: -5/20 graad

Het aansluiten van de kabels valt niet geheel onder koek en ei. De positionering van de poorten achter de monitor zorgt ervoor dat in kleine ruimtes, lees; mijn bureau, het aansluiten een lastig klusje is. Ik zou dan ook aanbevelen de kabels eerst aan te sluiten op de monitor voordat deze op een bureau wordt gezet. Maar dit geeft gelukkig ook een voordeel, de monitor kan dicht op een muur worden gezet, doordat de kabels naar beneden wijzen.

Vanaf de site van Philips kan nog de nodige software gedownload worden, zodat ook de SmartControl software goed kan functioneren. Maar, daarover meer later in deze review.

Gebruik

De monitor neemt ruimte is groot. Dat is ook het eerste wat opvalt tijdens het uitpakken. Zo ook op het bureau, je moet deze monitor niet willen plaatsen op een klein bureau. En zeker niet dicht op je neus.

Horizontaal georiënteerd

Verticaal georienteerd

Na even in de menuutjes te hebben gespeeld blijkt dat de monitor, voor zo ver ik kan zien, goed is afgesteld. De kleuren spatten er niet vanaf zoals op een OLED display, of zelfs IPS, maar zijn wel erg nauwkeurig en de kleuren van een RAW foto in Photoshop zien er ook uit zoals ze dat moeten. Helder is echt helder, en gedimd is de monitor ook zeker goed te gebruiken in donkere ruimtes. De SRGB modus in die in de OSD te vinden is heb ik gedurende de hele tijd gebruikt, dit heeft wel als nadeel dat de helderheid, contrast en verzadiging constant zijn. 's Nachts is het dan ook aan te raden om f.lux te gebruiken. Deze helderheid vormt ook een klein nadeel bij het opstarten van de monitor, gezien dan een helder blauw scherm wordt weergeven, wat zeker 's avonds onhandig is.

Het scherm zit dus wel snor, maar wat dan aan andere functies? Die zijn er, waarvan niet elke even goed uit de verf komt. Zo is er de mogelijkheid om de USB poorten op de monitor aan te sluiten op de PC, middels een speciale USB 3.0 kabel.

Hiermee zijn dan 4 USB 3.0 kabels te gebruiken waarvan één snel laden ondersteund. De USB poorten werken goed, maar de snel laadpoort is alles behalve snel. Na 2 uur laden was mijn Xiaomi Mi Note Pro (3090 mAh) nog niet eens half vol.

Dan zijn er nog twee 3 Watt speakers ingebouwd in het systeem. Voor mij was de hoofdtelefoon poort op het display handiger. De bass is afwezig, muziek, stem en systeem geluiden zijn schel en worden enigszins overstuurd. Het geld wat hier in heeft gezeten, had beter gestoken kunnen worden in de afwerking. Waarvoor geldt: plastic fantastic. Alleen de dragende elementen zijn gemaakt van aluminium, de rest is plastic. Gelukkig mat zwart, afgezien van het plastic Philips logo, wat niet gevoelig is voor stof en vinger afdrukken, maar wel voor screen wobble. Het bedienen van de OSD via de touch knoppen en het verplaatsen van spullen op het bureau resulteert in een 'onrustig' beeldscherm.

Software en functies

De OSD is recht toe, recht aan. Contrast, helderheid en kleurprofielen zijn overzichtelijk in de menu's gestopt. Prima dus. Wel is de Multiview een nuttige foefje, hiermee kunnen twee bronnen tegelijkertijd worden weergegeven op het scherm.

Bij de window in window weergave kan de positie en grootte aangepast worden. Waarbij maximaal 1/4e van een van de hoeken in beslag wordt genomen door de tweede bron. Voor deze functie hoeft de resolutie van de bron niet aangepast te worden, dit wordt geheel geregeld door de monitor zelf.

De instellingen kunnen na installatie van de juiste driver en SmartControl link ook vanaf de computer zelf geïnstalleerd worden.

In diezelfde software zit ook een functie die voor de professionele markt interessant zal zijn. Vanuit de software kunnen gebieden van het display toegewezen worden voor side by side windows, waarmee tot maximaal 8 programma's naast elkaar gebruikt kunnen worden.

Deze functie wordt niet door elk programma ondersteund, en werkt ook niet helemaal vlekkeloos. De computer wordt grafisch zwaar belast, en niet elk venster wordt even goed uitgelijnd. Met als gevolg dat het geheel wat slordig oogt, tenzij je graag je achtergrond ziet doorschemeren. De SmartControl software kan ook opstarten met de computer, dit heeft wel als nadeel dat bij elke reboot gevraagd wordt of je de administrator rechten wil verlenen aan de computer, enigszins een vervelend als je snel aan de slag wil gaan.

De monitor

De werkelijke kleurweergave en foutmarge daarvan is alleen te meten met specialistische apparatuur, waarover ik niet beschik.
Helderheid en contrast
De contrast en helderheid zijn alle bij in orde. Op z'n helderst is het paneel zelfs met heldere zon goed af te lezen. Terwijl de laagste helderheid ervoor zorgt dat het paneel ook te gebruiken is tijdens de donkere uurtjes. De contrast is niet minder, een statisch contrast van 3000:1 en een dynamisch contrast van 50.000.000:1. Dit dynamische contrast heeft als nadeel dat de backlight niet snel reageert, waardoor je de overgang duidelijk merkt.
Ghosting
Echter, heb ik wel kunnen testen op ghosting. Iets wat gelukkig erg meevalt, en goed gecorrigeerd kan worden met OverDrive vanuit de OSD. Hierin kan uit vier verschillende modi gekozen worden; uit, snel, sneller en snelst.
De foto's zijn gemaakt met een Nikon D7100 f/5.6 1/4000 s, vanaf een statief. Zelf vond ik de modus 'Sneller' het beste resultaat geven, met een kleine corona, in tegen stelling tot de duidelijke corona van 'Snelst'. Daarbij dient opgemerkt te worden dat de ghosting niet erg opvalt in het gebruik of in een First Person Shooter als CS:GO.
Backlight
De uniformiteit is over het algemeen goed, maar aan de randen is het sub optimaal. Er ontstaan schaduwen aan de rand van de monitor, wat het best geïllustreerd kan worden aan de hand van een tweetal afbeeldingen.

Vooral bij een totaal 'zwart' scherm is duidelijk te zien dat de uniformiteit een beetje afwijkt. Bij de witte achtergrond zijn de schaduwen aan de rand te zien. Vooral in browsers en Office applicaties vallen deze op.
Verbruik
De monitor valt onder de categorie B, met een verbruik van 55 Watt, 80 kWh/jaar. Wat zal resulteren in ongeveer 17,8 euro per jaar, onder normaal gebruik. Er is ook een EcoMode aanwezig, waarbij het gebruik op 28 Watt zou moeten liggen. Tijdens de slaapmodus zou het verbruik op < 0,5 Watt moeten liggen.

Vormgeving
De monitor is niet gebouwd om een Red Dot award te winnen. Een simpele afwerking van mat plastic, en een robuuste. Verder is er niet veel speciaals. Zoals eerder genoemd moet de kabel management het hebben van de stugheid van de kabels. Mocht je meerdere monitors naast elkaar gebruiken, dan is deze door de relatief dikke rand geen aanrader, tenzij relatieve aansluiting geen probleem vormt natuurlijk.

Dus als je gaat voor een blitse monitor, dan zal je eerder moeten kijken naar een gaming monitor. Maar als je een zakelijk ogende monitor wil, dan is dit een goede keus.
Pixeldefecten
Het paneel dat ik tot mijn beschikking heb gehad had geen enkele dode of half dode pixel. Door de pixeldichtheid van dit display zullen pixeldefecten resulteren in 'slechts' kleine vlekjes, waarbij een halfdode pixel slechts een paar kleuren kan weergeven en een dode pixel permanent uit zal staan.

Hoewel pixel defecten vervelend zijn, zal Philips een monitor met slechts één dode (sub)pixel, niet vervangen. Om te oordelen of een paneel echt defect is, verschaft Philips de volgende informatie

Burn in
Tijdens de eerste paar keren opstarten werd ik begroet door een screen overlay die mij waarschuwde voor burn in. Gezien dit een LCD display is, vond ik dat in eerste instantie vreemd, maar dit is mij verder niet opgevallen.

Gebruik en conclusie

Zelf vond ik de monitor fijn om te gebruiken, maar niet geschikt voor mijn doeleinden. Als je gaat voor casual gaming, wat documenten voor een studie, en hier en daar een filmpje, en dat alles in een kleine ruimte, dan is dit geen goede keus. Beschikt je over een groot bureau dan zal de monitor daar niet misstaan.

Wanneer je als power user deze monitor wil gaan gebruiken, dan adviseer ik om de helderheid omlaag te zetten. De monitor was erg handig om tentamens mee voorbereiden, maar zonder flux had ik er niet langer dan één uur achter kunnen zitten. Daarbij komt ook de grootte weer naar voren, het is niet mogelijk om vanaf een normale afstand de meest linker en rechter punten tegelijkertijd te zien. Daarvoor is de 80,5 cm diagonaal simpelweg te groot voor.

Naast alle technische aspecten, is de monitor ook handig voor de luie Tweaker. Stof valt niet op, zelfs wanneer de monitor uit staat. Mocht het teveel worden, dan is de lijst eenvoudig af te nemen met een vochtig doekje, en het paneel zelf met een micro vezel doekje. Vette vinger afdrukken blijven door de matte afwerking ook goed verborgen, dus je kan zonder al te zichtbare sporen chips eten tijdens de installatie van de monitor.

Dus, wanneer je gaat voor een monitor die veel levert voor zijn geld, er netjes uitziet dan is dit een uitstekende keus.

Heb jij ook een Philips 328P6VJEB/00 Zwart?