Specificaties 92mm diameter met 22,5dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Arctic Freezer i11 Review

robw1947 21 mei 2017, laatste update op 28 mei 2017, 94 views

Arctic Freezer i11

Bij mij veel te luidruchtig, reeds bij zo'n 1200 rpm duidelijk waarneembaar.

Pluspunten

• montage

Minpunten

• Geluid
  • kunstof kruis onder het moederbord te hoog tov de montagepunten

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
Deze koeler gekozen op basis van positieve reviews, o.a. HardwareInfo en tweakers.net.
De koeler is gemonteerd op een MSI H77MA-G43 met een i5 processor.
Montage ging probleemloos. Het ging hierbij om vervanging.
Maar voor het gemak haal ik altijd het moederbord uit de kast.
Dus om de koeler te testen had ik een proefopstelling op mijn werktafel.
Bij aanzetten begon de fan direct te draaien, wat ik niet verwachtte, de fan is immers semi passief.
In de bios kan ingesteld worden de temp waarbij iets moet gebeuren en de min. fan speed in %.
Deze stond nog op 37,5% van de vorige koeler.
De nieuwe instelling werd 40 gr en 25%.
Nu bleef de fan stilstaan bij aanzetten van het systeem.
Vervolgens gaan testen met o.a. HeavyLoad en een video editing prog.
Al vrij snel sloeg de fan aan en mbv HWmonitor en HWinfo-sensoren zag ik de rpm naar 1400 schieten.
Hierbij was de fan al behoorlijk luidruchtig.
Bij HeavyLoad naar zo'n 1750 toeren, toen werd het wel heel luidruchtig.
Om de effecten in de kast vast te stellen, het geheel ingebouwd, het werd er niet beter op.
Bovendien bleek bij inbouw, dat het moederbord niet meer op de montagepunten rustte.
Het kunststof kruis, welke aan de onderkant van het moederbord bevestigd moet worden, bleek dikker (hoger) te zijn dan de montagepunten.
Dit weten op te lossen door deze mbv ringetjes zo'n 1,5 mm op te hogen,
Omdat aan de frontzijde van de kast een Arctic F9 koeler zit met ongeveer dezelfde specs als de CPU-fan, besloot ik om weer een proefopstelling te maken en de fans te verwisselen. Dit kon gelukkig omdat de F9 op de 1e geheugen bank kwam te staan en daardoor op ongeveer dezelfde plek kwam als de CPU-fan.
Bij aanzetten begon deze fan wel te draaien om een niet hoorbare 950 rpm.
Weer HeavyLoad gestart. Nu liep het toerental op naar max 1400, waardoor de hoeveelheid geluid (veel) minder werd.
Maar losse fans kunnen niet gemonteerd worden bij dit merk, de fan zit ge´ntegreerd in de montagebeugel.
Jammer, want bijv bij Scythe wordt met klemmen gewerkt, waardoor dit wisselen wel mogelijk is.
Het verschillend aansturen van de fans kan ik alleen maar verklaren door verschil in elektronica in de fan.
Ook het gegeven, dat bij een hoger % de fan wel direct gaat draaien, kan ik niet verklaren.
Dit heeft o.a. te maken met het geen inzicht hebben hoe de MSI firmware de CPU-fan controller aanstuurt.

Voorlopig een noodoplossing (work around) bedacht en uitgevoerd.
De CPU-fan is nu aangesloten op de voorste SYS-fan connector en de F9-fan weer voorin de kast op de CPU-fan connector.
Gedachte hierachter is, dat de CPU-fan nu op een vrijwel constant toerental draait van zo'n 1125 rpm en dat bij de F9-fan bij het toenemen van de CPU temp het toerental oploopt naar zo'n 1425 rpm en dus meer koele lucht de kast inblaast.
Op de achterwand zit nog een 80mm fan om de lucht weer naar buiten te blazen.
Ook in deze opstelling loopt bij HeavyLoad de max core temp op tot zo'n 50 gr, gelijk aan de temp in de oorspr opstelling met de CPU-fan aangesloten op de CPU-connector. alleen met beduidend minder geluid.
Zowel naar de webwinkel als naar Arctic een mail gestuurd met mijn bevindingen.
Hopelijk kan/wil Arctic e.e.a. uitleggen over de werking van de fans.
Alhoewel op geen enkele wijze eisen worden gesteld aan het moederbord, ik heb deze niet kunnen vinden, kan het probleem veroorzaakt worden door het moederbord. Ook kan er toch iets mis zijn met de fan.
Of ik zie bij de bios instellingen nog iets over het hoofd.
Mocht dit straks blijken, dan zal ik dit alsnog vermelden.

Update 23-05:
De bedachte noodoplossing blijkt niet te werken. Na zo'n uur video editing was de temp tot boven de 50░ gestegen.
Inmiddels heeft Arctic mij toegezegd een nieuwe fan te sturen.
Aan MSI in een mail gevraagd om uitleg te geven van hun Bios opties.

Update 28-05:
Gisteren de nieuwe fan van Arctic ontvangen.
Opnieuw verbazing en vervolgens teleurstelling.
Bij het uitpakken andere kleur sticker met daarop wel i11.
Ook de rubber dopjes ontbreken op het montage frame.
De fan blijkt niet passief te zijn, maw ongeacht het % min fan speed in de bios begint de fan bij aanzetten van de PC te draaien.
Enige pluspuntje is, dat de fan een iets lager toerental heeft tov de eerste bij gelijke testomstandigheden en dus iets minder geluid produceert.

Van MSI geen reactie gehad en Arctic wil/kan niet beschrijven waarop het passief zijn is gebaseerd, Dus daardoor door mij ook niet te beredeneren waarom de 2e fan meteen begint te draaien.

Heb jij ook een Arctic Freezer i11?