Alpenföhn WingBoost2 - Snow White, 140mm Review

iTiamo 21 mei 2017, 139 views

Alpenföhn WingBoost2 - Snow White, 140mm

Ze zijn simpelweg net zo goed als Noctua ventilatoren, voor de halve prijs. Ik snap niet waarom deze ventilatoren niet bekender zijn, de 120mm variant staat niet eens in de Pricewatch! Ze verdienen alle lof die ze kunnen krijgen.

Pluspunten

• Ultra stil + PWM!
  • Verplaatsen veel lucht
  • Aantrekkelijk uiterlijk

Minpunten

• Geen schroeven bijgeleverd
  • Slechte leverbaarheid, onbekend

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Laatst heb ik 4 van deze ventilatoren (3 * 140mm, 1 * 120mm) voor een prikkie aangeschaft (40 euro!), en ze werken (bijna) perfect.

Ik heb twee 140 mm ventilatoren aan de voorkant van mijn kast ingebouwd als intake, één 140 mm ventilator aan de bovenkant van mijn kast als exhaust en één 120mm aan de achterkant van mijn kast als exhaust. Met de ingebouwde PWM splitter heb ik de exhaust en intake fans op één header op mijn moederbord aangesloten, daar tussen plaatsend een Noctua Low Noise Adapter. Ik had er slechts één nodig, ookal zegt Noctua dat je er één nodig hebt per ventilator.

Met de Noctua low noise adapter draaien ze op maximaal 650 RPM (en minimaal 250 RPM) en zijn ze onhoorbaar, zelfs op 100%. Toch verplaatsen ze een indrukwekkende hoeveelheid lucht.

Twee kritiekpuntjes zijn dat één van de 140mm fans een ratel ondervindt bij snelheden tussen de 400 en 500 RPM, waardoor ik hem op minimaal 500 RPM moet draaien. (Ik neem aan dat dit een defect is, maar ik ben bang hem te retouneren omdat ik slechte ervaringen heb met de webshop waar ze zijn gekocht) En dat er geen schroeven mee worden geleverd, slechts rubberen mounts. Voor mij was dat geen probleem. De rubberen mounts zijn excellent voor het dempen van nare vibratiegeluiden.

Heb jij ook een Alpenföhn WingBoost2 - Snow White, 140mm?