Specificaties 15" (1920x1080), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad 510-15ISK 80SR00EAMH Review

BenVenNL 24 mei 2017, laatste update op 28 mei 2017, 450 views

Lenovo IdeaPad 510-15ISK 80SR00EAMH

Prima multimedia laptop voor op de keukentafel en thuiswerkplek. Loopt soepel, oogt netjes, typt lekker. Dit wel ten koste van de bouwkwaliteit.

Pluspunten

• Veel 'bang for buck'.
  • Typt lekker.

Minpunten

• Bouwkwaliteit en detaillering.

Deze laptop als vervanging gekocht voor onze, intussen 3 jaar oude en toen al bijna uit gefaseerde, low budget HP laptop. Deze laptop ooit met Windows 7 er op gekocht is nu geüpgraded naar Win10 en niet meer vooruit te branden.

Dus op zoek naar iets nieuws.
Grootste speerpunt, lekker veel (nog betaalbaar) vermogen onder de kap zodat deze nog aardig wat zaken aan kan in de toekomst. De laatste en toekomstige builds van W10 lijken steeds meer te focussen op 3D/AR/VR dus ook nog met een schuin oog gekeken naar een andere grafische kaart dan de Intel series voor laptops welke meestal in dit soort apparaten zitten.

Wat krijg je.
De laptop wordt geleverd zonder verdere fratsen. Een basic bruinkartonnen doos met Lenovo merk er op met daarin laptop, adapter en een bescheiden handleiding.

Opstart & problemen
Als je nog een laptop met traditionele schijf gewend bent is het opstarten van het systeem natuurlijk bijzonder snel.

De laptop wordt geleverd met zeer veel Lenovo bloatware. Dus mijn eerste reactie was om de laptop eens goed op te schonen. Ik verwijder een aantal Lenovo programma's en start de laptop opnieuw op. ... Blauw scherm, bootfile corrupt, kan Windows niet starten. Was niks meer met de laptop te beginnen. Alleen de Bios was nog bereikbaar. Blijkbaar was er met het verwijderen van bepaalde Lenovo software wat fout gegaan.

Toen maar een USB met Win10 installatie gemaakt op onze huis PC. Op de laptop even via de BIOS de USB poort als hoogste in de bootvolgorde gezet. En voilą! Een korte periode later een mooi opgeschoonde schijf met schone installatie van Win10.

Gebruik.
Het toetsenbord typt lekker weg, de toetsen hebben toch nog best wel wat travel en een plezierige layout. De trackpad zit ook plezierig geplaatst t.o.v. het toetsenbord. Alles loopt, zoals je mag verwachten, lekker soepel. Het FullHD scherm is IPS en oogt prima. Je moet je oor goed ten luister leggen om geluid op te vangen want de koeling doet zijn werk zonder aandacht te trekken.

Grafisch vermogen
De laptop wordt dan wel niet gebruikt als gamelaptop maar ik heb wel nog even een paar 3D Mark benchmarks gedraaid.
- Firestrike: 1440 punten
- Skydive: 5500 punten
Tijdens het draaien van de benchmarks nog even aan de laptop gevoeld, deze wordt amper warm en aan de achterzijde stroomt een rustige stroom lauwwarme lucht weg. Geen merkbare toename in de geluidsproductie.

Nog een een linkje met een voorbeeld wat er nog uit deze CPU/GPU combi te persen valt. https://www.youtube.com/watch?v=aEHhOmlyhJQ

Een 3d game uit de Windows store trekken zou denk ik prima moeten kunnen. Volwaardige hedendaagse games zijn wel te hoog gegrepen voor deze laptop.

Bouwkwalitiet
De binnenzijde van de laptop voelt koud en metaalachtig aan maar is evenals de rest van de behuizing van kunststof. De klep met het scherm voelt nog al slapjes en kan moet weinig moeite wat vervormd worden. Het toetsenbord daarentegen voelt lekker stevig en je kunt hier zonder schroom op werken. Alleen het deel boven de functietoetsen, tussen de scharnieren, kan bij voldoende druk wat vervormt worden. Maar hier zit dan ook de ventilatieopening voor het hele systeem. Eigenlijk niet een issue want daar kom je bij normaal gebruik nooit met je handen.

Zoek je een laptop voor op de keukentafel of werkplek welke weinig mishandeling krijgt is deze laptop een prima keus. Je krijgt dan voldoende vermogen voor je geld. Ben je veel onderweg, gaat tien keer per dag de klep open en dicht, tas in tas uit, dan zou ik toch voor een merk gaan met een kwalitatief betere behuizing.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad 510-15ISK 80SR00EAMH?