Xiaomi Mi Mix Exclusive Edition Zwart Review

aropop 20 mei 2017, 1.990 views

Xiaomi Mi Mix Exclusive Edition Zwart

Een glad toptoestel, met een verbazingwekkend goed design en specs die de ervaring afmaken.

Pluspunten

• Design
  • Batterij
  • Scherm
  • Software en snelheid
  • Camera
  • Vingerprintsensor

Minpunten

• Glad
  • Grootte
  • Vingerafdrukken

Toen de mi mix door xiaomi werd aangekocht eind vorig jaar, was ik meteen verkocht. Het design, de specs, de grootte en de accucapaciteit spreken duidelijk voor zich!

Een klein overzicht van de specs:

6.4" LCD IPS Sharp 1080 x 2040 px
Snapdragon 821 met 6GB RAM en 256GB intern geheugen
16MP camera
4400mah batterij
USB-C
MIUI 8 met android 6.0

Een mi mix bemachtigen was echter een ander paar mouwen. Toen hij uitkwam einde 2016, was hij direct uitverkocht in alle winkels, je moest heel erg veel geluk (of geld) hebben om er op dat moment 1 te bemachtigen. Verder is het zoal veel telefoons uit China moeilijk om eraan te geraken in BelgiŽ, je moet namelijk via AliExpress of 1 van de andere Chinese winkels gaan. Dit houdt risico's met verzending en, voor mij heel erg belangrijk, garantie. In BelgiŽ heb je niet zo veel opties, maar ik ben uitgekomen bij https://www.xiaomibelgium.be/ mijn vriendin had er al een telefoon van en de persoon die de winkel beheert is heel correct! Hij heeft ook mijn oude meizu MX5 laten herstellen. Op dit moment staat hij daar voor 750 euro. Dit is de goedkoopste prijs die ik kan vinden in de BeNeLux, waar je wettelijke zekerheid hebt over garantie.

Eenmaal je het toestel hebt, is de unboxing expierence top. Je krijgt een zwart goude doos, die opent als een accordeon (inclusief magnetische sluiting), met de mix in, een usb-c kabel (in het wit wat niet echt matched met het zwarte thema), lader (+ eu adapter in mijn geval) en een case, die zal je zeker nodig hebben!
Fotos volgen

Haal je het toestel uit de doos zie je direct wat een beauty het is. Hier in Brussel zegt men wel eens "Les goŻts et les coleurs, on ne discute pas", maar ik ben toch nog niemand tegengekomen die geen fan is van het design. De gouden ringen, die je enkel krijgt bij de 6/256 model, zijn subtiel en vallen helemaal niet zo hard op in gebruik. Verder is er over heel het toestel enkel "mix designed by mi" qua branding. Het glas buigt, zowel aan de voor als aan de achterkant, mooi in naar de randen. Na een maand gebruik zijn er ook nog nergens krassen te bespeuren. Iets wat bij mij toch wel vaker het geval was.

Voor mij het enige zwakke punt aan dit toestel is hoe ongelooflijk glad het wel niet is. Omdat dit in een geschreven tekst moeilijk over te brengen is heb ik gezocht naar een materiaal dat even glas is en zelfs dat was moeilijk. Het is volgens mij het best te vergelijken met een nieuwe knikker die je vast houdt als je handen nat zijn. Je vingers glijden er zo overheen. Volgens mij is het dus ook onmogelijk het toestel in een reŽle situatie te gebruiken zonder dat je er de hoes omheen doet, anders denk ik dat je binnen de korste keren met een gebroken scherm, rand of achterkant zit. Alle delen zijn nl. van glas. Het doet wel af van de bezelless gevoel, je creŽert nl. zelf een rand rond het toestel. Ik heb op AliExpress daarom een skin besteld, die jammer genoeg nog niet is gearriveerd, maar ik zal de review updaten als dat het geval is.

Zet je het toestel op wordt je begroet met MIUI 8. Ik heb de globale versie van de Mix, dit wil zeggen dat ik verschillende talen kan kiezen. Echter zit er geen Nederlands bij en je kan ook niet voor BelgiŽ of Nederland kiezen in de regios, vreemd want Frankrijk en Duitsland staan er wel gewoon tussen. Voor mij echter geen probleem, ben gewoon van mijn GSM in het Engels te gebruiken. Als je toch persee Nederlands wilt, kan je een ROM van xiaomi.eu downloaden met alle talen.

MIUI 8 werkt heel erg fijn. Je krijgt standaard android 6.0, maar de update naar 7.0 zit eraan te komen, de MIUI beta heeft hem al. In de globale ROM zit bijna geen bloat apps (juist weather, feedback en mi account) en je krijgt er de Play Store op. Veder heeft de ROM heel wat handige features, zo kan je met een swipe over de software keys de interface verkleinen zodat je ze met 1 hand kan bedienen. Als je geen fan bent van hoe het eruit ziet, kan je gewoon thema's installeren en een andere launcher. Zo heb ik op 5 minuten de "stock" feeling, zonder te moeten prutsen met custom ROMS (wat overigens wel kan!!). Verder zit er dubbel tap to wake op, wat ik persoonlijk niet echt handig vind omdat de vingerafdruk scanner direct je telefoon unlocked.
MIUI is wel een beetje te aggressief met het killen van apps in de achtergrond. Zeker met dit top toestel waar je 6GB en 4400mah hebt, hoeft dat voor mij zeker niet. Ik heb dan ook alle apps die ik gebruik "no restrictions" gegeven in de security app. Daarmee worden ze nooit gekilled in de achtergrond. Het toestel draait desondanks super vlot en heb in 1 maand nog maar 1 hapering gezien en dat was tijdens het opstarten van het toestel.

Die vingerafdruk scanner werkt voor mij heel erg goed. Ik kom zelf van een Meizu MX5, waar je de telefoon moest wakker maken om hem te gebruiken en waar hij op de voorkant staat. Ik vind de plaatsing op de achterkant veel handiger, ik heb er ook maar 1 vinger instaan omdat de plaatsing ervoor zorgt dat je standaard je vinger erop legt. De scanner is maar zelden verkeerd, meestal als je vinger wat nat is of er niet helemaal goed opligt.

Het scherm is prachtig voor een LCD. Jammer dat ze geen OLED konden gebruiken, maar het zwart is toch heel erg donker. Wanneer je de brightness helemaal omlaag doet kan je het nauwelijks zien in daglicht, wat het super maakt voor 's avonds in bed nog wat te smartphonen. In zonlicht gaat het zeker fel genoeg. De lichtsensor zit onderaan het toestel, dit betekent dat je het wel gemakkelijk met je hand kan blokkeren, echter is de software daarop voorzien en gaat die niet te snel helderheid aanpassen. Verder heb ik ook nog nooit last gehad van touches met mijn handpalmen, dus ik veronderstel dat de software hier ook op voorzien is.

Qua verbindingen kan ik helemaal niet klagen over de Mix. Wifi valt nooit weg en haalt vergelijkbare snelheden als mijn laptop. Bluetooth verbindt snel, ookal heb je 5 bluetooth speakers en een android wear watch verbonden. Wat soms zelf vervelend is, als de vriendin even met de speaker wilt verbinden en ik vanaf de andere kant van de living er sneller opzit. Ik had wat zorgen over 4G, vermits het niet de 800Mhz band ondersteund. Echter wordt deze niet gebruikt in Brussel en wanneer ik reis heb ik steeds 4G of minstens H+. Hier in BelgiŽ heb ik dus absoluut geen problemen. De GSM bezit verder ook NFC, maar ik heb jammer genoeg geen manier om dat te testen...

Bellen gaat goed, als tweaker had ik veel reviews gezien en een van de meest terugkomende klachten was de speaker tijdens het bellen. Dit gebeurt nl. door het trillen van het glas. Ik heb echter heel wat telefoons achter de rug en zolang je niet op een festival loopt, was er voor mij geen probleem. Op de trein heb ik nooit last gehad van het volume en kon steeds mijn gesprekpartner duidelijk verstaan. Privacy gezien is het misschien iets minder omdat het geluid niet echt gericht is. Maar dat heb je met andere telefoons toch ook wel een beetje. De ultrasone proximity sensor werkt voor mij evengoed als een conventionele dus ook hier punten voor xiaomi!

Ik ben zelf niet bepaald een camerafreak. De camera op het toestel voldoet voor mij ruimschoots. De fotos zijn scherp, niet te korrelig in slechte lichtomstandigheden en de fotos worden snel getrokken. De camera app biedt ook verschillende leuke features zoals panorama en slomo. De selfie camera is echter een beetje een probleem, hij staat nl. vanonder op het toestel. Geen probleem als je in de standaard camera app een selfie wilt nemen, dan kan je het toestel gewoon omdraaien en klaar. Maar wanneer je bijvoorbeeld Snapchat gebruikt, werkt dit niet. Dit is toch wel een beetje vervelend en ik denk dat Xiaomi hier toch iets aan kan doen op software gebied.

De accuduur van dit toestel is fenomenaal! Het is tot op het punt gekomen dat ik zelf niet meer elke nacht mijn toestel moet opladen. Je kan perfect 2dagen doorkomen op 1 acculading, tenzij je 5 uur gamed per dag. Standby tijd is ook super, als je hem 's nachts aan laat, met wifi en bluetooth uit, gaat hij 2-3% leger zijn als je wakker wordt. Als je hem dan moet opladen ondersteund hij quickcharge 3.0. Je moet hiervoor de bijgeleverde lader gebruiken (of een compatibele kopen). Hiermee kan je hem volkrijgen in ongeveer 1u30.

Tot slot kan ik enkel zeggen dat dit een absolute aanrader is. Voor een zogehete concept phone werkt hij verrassend goed. Ik kan enkel de gladheid van het toestel als echt groot negatief punt voor dit toestel opnoemen.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Mix Exclusive Edition Zwart?