TakeMS CFC HyperSpeed 120x Review

Theo 4 januari 2010, laatste update op 4 januari 2010, 1.242 views

TakeMS CFC HyperSpeed 120x

Pluspunten

• leessnelheid
  • schrijfsnelheid
  • geen geluid
  • te gebruiken als bootdisk
  • Windows start erg snel op
  • zuinig

Minpunten

• schrijfsnelheid gaat achteruit bij veelvoudig beschrijven.

donderdag 17 december: aanmaak review
maandag 4 januari: uitbreiden met bevindingen als bootschijf, toevoegen kopjes.

inleiding
Voor een mini-itx systeem zocht ik een kleine zuinige opslagmethode, o.a. voor het OS. Een kaartje als deze leek mij daar zeer geschikt voor, hij is immers groot en snel genoeg voor een OS, zeer zuinig (tov een harde schijf) en ook de prijs valt mee.

specs, verpakking en eerste indruk

TakeMS beweert het volgende in de specificaties van de cf kaart:
- Speed class: 120x
- Read performance: up to 18MB/s
- Write performance: up to 10MB/s, min. 9MB/s

Als eerste de verpakking van de kaart. De kaart zit in een plastic blisterverpakking. Deze kan gelukkig zonder schaar worden geopend. Behalve de geheugenkaart zit er niets in de verpakking, ook geen opslagdoosje voor de kaart (wie gebruikt die dingen trouwens nog??)
De boven en onderkant van de geheugenkaart zijn uitgevoerd in metaal. Waarschijnlijk is hiervoor gekozen omdat dit dunner is dan kunststof zodat er in de kaart meer ruimte is. De kaart wordt absoluut niet warm, dus de metalen boven en onderkant zitten er absoluut niet op voor koeling.

Geformatteerd (FAT32) is de kaart 8.049.807.360 bytes groot wat neerkomt op 7.5 GB.

low level benchmark via USB Cardreader

Dan natuurlijk volgt de grote vraag: Doet deze kaart wat hij moet doen/ kloppen de specificaties van de kaart?

Als eerste de kreet '120x speed' De term 'speed' komt nog uit het cd-rom tijdperk en staat voor 150 KB/s. Een 52 speed cdrom speler kon dus lezen met (52 x 150= ) 7.6 MB/s. TakeMS beweert dat deze kaart 120 speed is wat inhoudt dat de leessnelheid (150 x 120 / 1024=) 17.6 MB/s zou moeten zijn. Dit komt overeen met de 'MAX 18 MB/s' welke zij beweren in de specificaties.

Als eerste een leestest met HD Tune. De geheugenkaart wordt via een usb kaartlezer op de computer aangesloten (voor de liefhebber, op de Intel ICH5R southbridge). Op de pc draait een verse installatie van Win XP pro SP3.
Een snelle test met HD Tune levert het volgende op:

leessnelheid 16.6 MB/s en een accestime van 1.3 ms.

Omdat HD Tune niet het enige benchmarkprogramma is is de cfkaart ook aan Hd Tach aangeboden. Deze had de volgende mening over de kaart:

leessnelheid 17.9 MB/s en een accestime van 1.3 ms.

Ook ATTO heeft de kaart aan een test onderworpen:

leessnelheid 17 MB/s, schrijfsnelheid 11.2 MB/s (>64 KB).

Tot slot is het volledige oppervlakte van de kaart getest door H2test, een klein programma dat de geheugenkaart helemaal voorschrijft en vervolgens weer helemaal uitleest. Hierbij maakt het programma bestanden aan van 1 GB (laatste bestand is 500 MB). Doel hiervan is niet alleen het testen van eventuele fouten op de kaart, ook kan hiermee de lees en schrijfsnelheid bepaald worden. Het programma kon geen fouten vinden op de kaart en gaf daardoor de volgende uitvoer:

leessnelheid: 16.1 MB/s, schijfsnelheid 9.3 MB/s

Totaal zijn er voor de leessnelheden 16.1, 16.6, 17.0 en 17.9 MB/s gevonden. het gemiddelde hiervan is 16.9 MB/s.
Voor de schrijfsnelheid is 9.3 en 11.2 MB/s gevonden. Een gemiddelde hiervan is 10.3 MB/s.
Voor de accestime is tweemaal 1.3 milliseconde gevonden.

TakeMS beweert dat de kaart maximaal 18MB/s te kunnen halen. Dit lijkt een klein beetje optimistisch te zijn daar alleen Hdtach deze snelheid kan halen. Kijken we naar het gemiddelde van alle testen dan haalt de kaart niet de 17.6 MB/s maar zit hier 4% vandaan. De gemiddelde leessnelheid is bij deze testen dan ook 115 speed.

De schrijfsnelheid daarentegen wordt door TakeMS juist iets pessimistisch opgegeven. Zij beweren dat de kaart 'Up to 10 MB/s' haalt terwijl de kaart gemiddeld 10.3 MB/s haalt en daarmee 3% sneller is dan de opgegeven specificaties.

Dus om de beginvraag te beantwoorden: Ja, de kaart voldoet aan de opgegeven specificaties. Bij zowel de schrijf als de leessnelheid is er een afwijking van maximaal 5%.

Tot op heden gebruik ik de kaart nog niet als SSD op een itx bordje omdat de benodigde ide-cf convertor nog niet binnen is. Als deze binnen is zal ik deze review iets uitbreiden. De volgende punten worden dan opgenomen:
- opstarttijd Windows
- snelheid van installeren Win XP
- accestime (momenteel zit er een usb kabel en een usb-cf chip tussen de cf kaart en de southbridge.)
- eventuele warmteontwikkeling
- eventuele verzoekjes ;)

4 januari 2010 update

low level benchmark aan IDE kanaal

De ide-cf converter is eindelijk binnen en de geheugenkaart is nu ongeveer twee weken in gebruik als harde schijf op het volgende systeem:
mobo: Via Epia M-10000 mini ITX
cpu: Via C3 1.0 Ghz cpu (8 x 133 Mhz)
mem: 512 MB DDR pc2100 266 Mhz
chipset: Via CLE266 NB + VT8235 SB

Het eerste wat ik deed was de geheugenkaart direct op de IDE poort aansluiten in de gewone pc om deze opnieuw te benchmarken. Hierdoor zat er geen usb controller en usb kaartlezer tussen. Het resultaat hiervan is het volgende:

HDTune
leessnelheid 22.0 MB/s, accestime 0.6 ms

HDTach
leessnelheid 22.0 MB/s, accestime 0.7 ms

ATTO
leessnelheid (>64K bestanden) 23.3 MB/s schrijfsnelheid 13.7 MB/s

H2test
Leessnelheid 17 MB/s, schijfsnelheid 9.6 MB/s

Gemiddeld houdt dit in dat de leessnelheid 22 MB/s bedraagt en dat de kaart beschreven kan worden met 11.5 MB/s. Deze waardes liggen behoorlijk hoger dan de 16.9 MB/s en 10.3 MB/s welke via een usb cardreader werden gevonden voor de kaart. Daarmee leest de kaart met bijna 150 speed, in plaats van de opgegeven 120 speed!! Ook de accestime ligt met 0.65 ms lager dan de 1.3 ms welke we via usb hadden.

ervaring CF als XP bootschijf

Tot zover de low level testen van de kaart. De cd-ide converter werd op een Via Epia M-10000 moederbord geplaatst en er werd Windows Xp SP3 opgezet. hierbij werd een gewone editie gebruikt, niet één welke uitgekleed was (bijv met nLite).

De installatie van XP verliep soepel. Het installeren ging wel wat langzaam, maar dit kan ook komen vanwege de trage cpu (superpi 1M tijd van de cpu is ongeveer 5 minuten) De 'resterende installatie tijd' indicatie welke je standaard bij XP ziet leek voor de verandering te kloppen, misschien dat het hele systeem ietsje meer tijd nodig had.

Éénmaal geïnstalleerd startte het systeem erg snel op. Omdat harde cijfers bij de meeste niet zo veel zeggen; het Windows bootscreen (zwart scherm met XP logo en blauw bewegend balkje) is maar drie secondes te zien. Vanaf het punt dat de computer aangezet is en de bios/POST voorbij is totdat het bureaublad zichtbaar en te gebruiken is zit ook maar 10-15 secondes. Windows start dus zéér snel op met deze kaart.

Op het systeem heb ik HDtune en ATTO opnieuw gedraaid, dit leverde dezelfde resultaten op als eerder gemeten werd, Win XP kan dus goed overweg met de TakeMS 8 GB kaart op een Via M-10000 moederbord.

degradatie door schrijfacties

Geheugenkaartjes hebben een groot mankement, ze houden er niet van om veelvuldig beschreven te worden. Windows XP daarentegen houdt er erg veel van om de C schijf veelvuldig te beschrijven. In de eerste week is de C schijf veelvuldig beschreven (driemaal XP geïnstalleerd (vergeten partities te maken, tweede keer te kleine partitie gemaakt, stom ik weet het), drivers en testsoftware geïnstalleerd, twee uur gesurft, 10 Gb gedownload en een totale uptime van 30 uur) Hierdoor zijn de schrijfprestaties wat achteruit gegaan; ATTO heeft daar de volgende mening over:
leessnelheid 23.3 MB/s, schrijfsnelheid 11.0 MB/s

De schijfsnelheid is in 30 gebruiksuren omlaag gegaan van 13.7 MB/s naar 11.0 MB/s. Dit is een achteruitgang van 20%! Dit was natuurlijk ook te verwachten, het kaartje is immers niet gemaakt om veelvuldig beschreven te worden daar deze primair gebruikt wordt als opslagmedium in bijvoorbeeld camera's.

Om deze achteruitgang een halt toe te roepen worden alle temp bestanden en de pagefile op een 2.5" harde schijf opgeslagen. Ook wordt het programma FBWF gebruikt. Dit programma komt uit XPe en trekt wat RAm bij de C schijf en maakt de C schijf read only. Schrijfbewerkingen worden gedaan naar het RAM geheugen. Meer info hierover is hier te vinden.

geluid, energieverbruik en warmteontwikkeling

Omdat de geheugenkaart geen bewegende delen of piepende spoelen bevat maakt deze geen enkel geluid. je kan er, mits je genoeg RAID kaarten gebruik, vijftig van deze geheugenkaarten gebruiken zonder dat ze oko maar één dB aan geluid zullen produceren :)
Tot slot nog iets over het energieverbruik van de kaart. hier kan ik erg kort over zijn. De kaart wordt niet warm als deze in gebruik is. het exacte energieverbruik is moeilijk te bepalen, maar gezien het feit dat de kaart amper in temperatuur stijgt zal dit maximaal 100-200 mW zijn.

conclusie

De TakeMS 8 GB voldoet aan de specificaties en hij is geschikt als Windows Bootdisk. Hierbij wordt het wel zeer aangeraden om de schrijfacties naar de geheugenkaart tot een minimum te beperken.

Heb jij ook een TakeMS CFC HyperSpeed 120x?

Verzoekje: hoe lang het ding meegaat. Ik heb een keer Linux op een Kingston 133x 4GB CF-kaart gezet. In een kaartlezer deed die kaart het prima en haalde hoge snelheden.

Maar dan in een PC op de IDE-controller. Vele optimalisaties gedaan (zoals noatime) om zo min mogelijk schrijfacties te hebben. Maar vanaf het prille begin schakelde de kaart binnen 1 seconde na de POST terug naar PIO modus (bye bye DMA) en sleepte het systeem zichzelf voort met 5MB/s. Een halve week later was er teveel corrupt geraakt en was het systeem niet meer te starten.

Ik dacht pech gehad slecht kaartje, maar ook een nieuwe Kingston 133x 4GB gaf exact hetzelfde probleem. In een kaartlezer lijken ze het prima te doen (moet H2testw er nog eens tegenaan gooien), maar op een IDE-controller zijn ze traag als dikke stront door een trechter en geven er na een paar dagen de brui aan. Ik heb vreemd genoeg ook eens Linux op een 2GB TakeMS kaart gezet en dat ging dan weer wèl goed zover ik me herinner.

Ik ben daarna het hele idee van de CF-kaart als SSD maar vergeten en start het betreffende systeem nu met een 4GB USB-stick. Dat gaat al een behoorlijke tijd goed.

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 17 december 2009 01:14]

Ik heb vorige week een 4GB kaartje van dit type gekocht, ook voor gebruik als SSD op een mini itx bord. Ik heb een industrieel bord (Kontron 886LCD) waar op de achterkant al een CF slot zit wat mapped op een IDE poort.

Ik kan dit kaartje niet als SSD gebruiken door een Ultra DMA probleem. De CF kaart rapporteert aan de IDE controller dat hij Ultra DMA aan kan, maar dit blijkt niet het geval te zijn, want de FreeBSD kernel geeft continue DMA_READ timeouts / failures. Volgens mij rapporteert de CF kaart meer transfer modes dan wat hij daadwerkelijk aan kan.

Omdat ik op mijn bord niet Ultra DMA geforceert uit kan zetten, moest ik de kernel parameter hw.ata.ata_dma=0 meegeven wat de DMA mode in de kernel uitzet. Probleem hiervan is dat DMA dan ook voor alle harddisks in mijn NAS uitstaat, onacceptabel dus. Ik gebruik nu een 128mb kaartje van 8 jaar oud (ik draai FreeNAS dus heb maar heeeeel weinig ruimte nodig). Dit kaartje rapporteert netjes dat hij alleen PIO mode aan kan en werkt prima.

Zou je misschien jouw bevindingen kunnen posten als je de CF <-> IDE converter binnen hebt?

[Reactie gewijzigd door -bolio- op 17 december 2009 09:20]