Philips AmBX Starter Kit Review

R3NC0N 16 december 2009, laatste update op 19 december 2009, 2.503 views

Philips AmBX Starter Kit

Pluspunten

• Het geeft een goede sfeer
  • De LED's doen het goed
  • Alle kabels zijn makkelijk in de Wall Washer te stoppen
  • Compatibel met haast elk spel en programma
  • makkelijk instelbaar
  • Programma voor lichtshow

Minpunten

• De Wall Washer is erg groot
  • Redelijk veel kabels
  • Je kan hem niet op de TV aansluiten
  • Monitor moet tegen een muur staan

Kwaliteit Score: 5
Algemeen
dit is mijn eerste review!

Ik heb deze set ongeveer een maand tot twee maanden geleden gekocht, en ben er zeer tevreden mee.
Dit is de Starter's Kit, en is dus zonder speakers, trilplaat, en fans!

In de doos:
1x Linker LED
1x Rechter LED
1x Wall Washer (Voor achter de monitor)
1x Adapter
1x USB Kabel

Even een korte uitleg wat het precies is:
Het zijn een soort van "sfeerlichten", en het werkt hetzelfde als Ambi-Light in Philips TV's.
Je hebt een Wall Washer, die stop je achter je monitor, en die geeft dan het basislicht van wat er op de monitor te zien is.
Dan heb je nog de linker en rechter LED's, deze laten het beeld "groter" lijken.
Dit werkt heel fijn, want het geeft een echte sfeer.

Kwaliteit:
De kwaliteit is erg goed, het is van hard plastic, en de LED's zijn erg fel. Het enige nadeel aan de Wall Washer is dat hij zo groot is, en niet iedereen ruimte achter zijn monitor heeft.
De Drivers worden ook elke dag weer geüpdate, en dat gaat allemaal vanzelf. De Drivers herkennen ook heel makkelijk programma's, en het licht werkt daarbij altijd goed.

Er komt een Notificatieballonnetje, en die zegt dat er een nieuwe programma/spel is ontdekt. Door op dat ballonnetje te klikken kan je ook een profiel toevoegen (ik gebruik altijd Default, want die werkt bij alles).
De eerste dag dat Modern Warfare 2 uit kwam, had de AmbX driver hem al meteen toegevoegd.

Ook is er een programma, dat heet Illuminate, en daarmee kan je het licht als achtergrond instellen. Het is namelijk alleen maar mogelijk i.c.m. een programma of game, dus niet gewoon in Windows Explorer.
Met het programma Illuminate kan je heel makkelijk een kleur instellen, die je als achtergrond in kan stellen, en dan kan je ook nog meerdere kleuren tegelijk. Daarmee kan je ook een soort diashow maken.

Dus met de kwaliteit is zeker niks mis.

Prijs:
Ik heb voor de hele set €25 betaald, bij Computerland. Het is erg goedkoop voor wat je krijgt, en je kan er altijd nog de fans en trilplaat bij kopen.
De reden dat ik niet voor de set met speakers heb gekozen, is omdat ik al erg goede speakers had (Logitech G51), in vergelijking met de ingebouwde speakers.

In het kort:
En erg goede, en leuke set, voor weinig geld.

Foto's komen nog

Heb jij ook een Philips AmBX Starter Kit?

voor de hobbyist: de wall washer is prima sloopbaar/demonteerbaar waardoor je de printplaat met aansluitingen verticaal (op bijvoorbeeld een plank) kan monteren, hierdoor past het geheel veel makkelijker achter een monitor/tv. Bijkomend voordeel is dat het licht feller wordt.
dat ga ik zeker eens proberen, ik heb namelijk ook zo'n set maar had 'm aan de kant gegooid omdat dankzij die wall washer de monitor zo achterlijk ver van de muur komt.

tnx voor de tip!
Hmm dit zou nog best wel eens de overhalende review zijn!
Maar hoe groot is het dan ongeveer ik hoor allemaal klachten over dat t zo groot is.
t zou toch wel moeten passen op een bureau(1,60x80) met 22" LCD + random onkyo versterker ? :O
Hij is niet extreem groot (cm of 10 diep geloof ik), het probleem bij mij was dat je de stekkers van de zijlampen in die wall washer moet pluggen. Daardoor wordt het geheel nog dieper. Mij staat bij dat ik mijn tv (het ding hing aan mijn media center) een goede 16 cm van de muur moest zetten, dan paste het geheel er net tussen. Het is dus niet echt een ding wat je er 'even' tussen zet als je er niet echt de ruimte voor hebt. Mijn bureau is bijvoorbeeld 60cm diep en de foet voet van mijn scherm is 20 cm diep. Zou betekenen dat ik nog maar 24 cm van het scherm af zou zitten als ik die wall washer er achter zou zetten. Je moet er net even de ruimte voor hebben!

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Rupie op 17 december 2009 18:51]

Over de compatibiliteit. De meeste programma's hebben geen echte ondersteuning van de drivers, wat het programma echter kan is een soort ambilight voor willekeurige programma's maken. Feitelijk zal dit er op neer komen dat je bij ieder programma lichteffecten toe kan laten voegen, maar wanneer je een uitgebreidere set hebt, je ook alleen van de lichteffecten gebruik kan maken.

Zeker voor 25 euro is dit een erg leuke toevoeging aan ieder spel, een echte aanrader dus.

[Reactie gewijzigd door Skohsl op 17 december 2009 08:55]

Wat bedoel je hier precies mee? Je kan bij deze ook alleen het licht gebruiken zonder het aan te sturen met een programma hoor als je de meest recente software hebt. Heb deze set korte tijd gehad (nam te veel ruimte in) en na een software update kon je met het handje instellen wat voor kleuren en dergelijke er getoond moeten worden.
Heb het setje ook sinds een week en toen ik het eenmaal aan de gang had, was het de aanschaf zeker waard. Onder windows 7 moet het handmatig als Legacy driver geinstalleerd worden wat mijn waardering qua ondersteuning enorm onderuit gehaald heeft. Ook verwijst alle bijgeleverde documentatie naar de site van philips voor drivers, terwijl alle support naar een 3rd party gegaan is (ambx.com). Verders draai ik ipv Illuminate het programma Aurora Synesthesia dat bij alle scherminhoud werkt. Must-have voor de amBX gebruiker!

Buiten games vind ik het ook ontzettend gaaf bij Live optredens, de snelle wisselingen en grote kleurvariaties gaan de software goed af en vergroten het podium ontzettend!

[Reactie gewijzigd door TeXiCiTy op 17 december 2009 09:45]