Prolimatech Megahalems CPU Cooler Review

fasster 30 december 2009, laatste update op 17 november 2015, 3.410 views

Prolimatech Megahalems CPU Cooler

Pluspunten

• koelt zeer goed
  • is mooi om te zien
  • makkelijke en degelijke instalatie

Minpunten

• geen fan meegeleverd waardoor de al redelijk forse prijs nog forser word

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Megahalems review

De reden van aanschaf:
Voor de megahalems had ik een zalman 9700led die op zich prima presteerde maar met mij q9650@4ghz niet goed genoeg, idle was die rond de 40C en dat vind ik te hoog( op de laagste rpm via de fanmate alles daarboven krijg je een straaljager geluid). na enige research naar "de beste lucht koeler" kwam ik al snel bij de megahalems uit die algemeen bekend staat als een van de beste. De zelfde dag nog bij cd-rom land eentje besteld zonder fan want ik had nog wel het een en ander aan fans liggen.

verpakking en inhoud:
Het is een mooie compacte verpakking zonder opzichtige plaatjes en dergelijken. de inhoud omvat de heatsink, en de brackets voor 775, 1366, fan klemmen en ook aan koelpasta is gedacht. Tevens een simpele maar effectieve gebruiksaanwijzing die makkelijk te doorlopen is in duidelijke stappen.
[img]http://tweakers.net/ext/f/MVMhPRpme9CVkCDgUjupuV6l/thumb.jpg[img] http://tweakers.net/ext/f/CLP9VpOP8a5HBZH3JiWxBCXC/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/7ikps5z4KwPmiFgPb3SJhOp1/thumb.jpg [b]installatie:[/b] Het enigewat een beetje werk is is de backplate monteren omdat dan de mobo helemaal los moet en als je net zoals ik nogal wat in de kast hebt zitten en alle kabels overal strak hebt zitten is dat een 30min werk. De backplate kan met een reeds voor gemonteerd plak stripje vast geplakt worden aan de achterkant van je mobo. Het monteren van de heatsink op zich is een makkie, ze hebben er duidelijk over na gedacht om een makkelijk doch zeer stevig mechanisme te bedenken die overigens helemaal van metaal is al dan niet met een plastic laagje voorzien.Ik heb een coolermaster fan gebruikt indien deze niet bevalt kan ik altijd nog een andere halen. update: ik was niet tervreden met de temperaturen die de standaard case fan van mijn cosmos leverde en heb daarom een Noctua NF-P14 FLX, 140mm aangeschaft en gemonteerd en het verschil is zeer groot. De maximale temperatuur is nu van 59C naar 49C gegaan een veel betere prestatie en nu kan ik zeggen dat de megahalems echt goed presteert in combinatie met een goede fan. [img=620]ptnSO7d5[/img]
http://tweakers.net/ext/f/6TTt1XnuYkwWwdMKUq9p78sL/full.png screenshot van intel burn test en core temp.
[b]

prijs/ kwaliteit:
Het is zeker niet de goedkoopste koeler maar je hebt er wel wat voor hij koelt uitstekend en is afhankelijk van welke fan je er op monteert zeer stil en koel bij een laag rpm. Het product komt ook kwalitatief zeer goed over, er is nergens op bezuinigd bij deze koeler en dat is te zien.

vergelijking met:(ik heb last van twee luie sensors die niet helemaal de laagste temp aangeven <core 2 en 3 blijven hangen op 37 en 43 graden)
de vergelijking doe ik met mijn oude koeler de zalman 9700led dmv een screenshot van core-temp allebij na 20 minuten prime95.deze is van de zalmanhttps://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm2gWdf1bwe.png en deze van de megahalems. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm1wewwisIW.png en deze is met de nieuwe noctua fan (verhoogde v-core al geeft core temp dat niet goed aan ,ook de cpu pll voltage is omhoog gezet omdat de overklock nog niet helemaal stabiel was vcore 1.37500
cpu pll voltage 1.70) https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm1CCidyFB9.png
Ik ben nog bezig met verdere waardes dus die volgen nog oa de idle temperatuur edd Hier een realtemp plaatje naar 12 uur prime en 2 x intel burn test http://tweakers.net/ext/f/OOXpqwA5YJtpqiE31bLbcW7a/full.png . Hier nog een vergelijking tussen de megahalems en de true. http://tweakers.net/ext/f/l1LWIoMMjjUG3l5cj5VHRlOE/full.png

conclusie:
Ik ben zeer tervreden met deze koeler, ik heb geen last meer van een naar mijn mening niet fijne temperatuur van mijn cpu. Ook vind ik hem er mooi uitzien en dat is ook niet geheel onbelangrijk voor mij, hij zit dan wel in een dichte kast maar toch.

review van de gebruikte cpu http://tweakers.net/productreview/15523

• q9650 @4.05ghz
  • ocz reaper 1066@890 2 x 2 gb (loopt 1 op1 met de cpu)
  • asus engtx295 single pcb
  • asus p5e deluxe
  • coolermaster cosmos 1000
  • coolermaster fan van de cosmos op de koeler
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Prolimatech Megahalems CPU Cooler?

Installatie:
Het enigste wat een beetje werk is de backplate monteren

Hier in deze zin moet volgens mij nog een is bij(A) dan leest het iets prettiger.

[Reactie gewijzigd door sebasss2 op 16 december 2009 19:26]

Maak van 'enigste' dan ook meteen even 'enige'. Tenzij je het echt een enig werkje vond natuurlijk.
Al die links naar plaatjes werken niet : Moet je public maken als het goed is ;)

Verder alleen maar mooi dat steeds meer mensen inzien dat Zalman crap verkoopt en helemaal niet zo goed is zoals ze zelf beweren !!

Zelfs Artic heeft betere producten voor een veeeeeel lagere prijs :D
Ik geloof dat jij een beetje in je eigen wereld leeft. De CNPS9700 LED is al enkele jaren op de markt. Zalman heeft tig andere koelers die nog een stuk beter koelen en zeer stil zijn. 9900 serie, CNPS10X serie.

[Reactie gewijzigd door G3lderland op 17 december 2009 10:23]

even voor de duidelijkheid de zalman was zeker geen crap, hij hield mijn e8400 @ 4.00ghz lekker koel en was zeer stil. nu ik een quad heb is hij nog steeds goed ,ik moet dn alleen de fan rpm omhoog schroeven en dan word hij hoorbaar en daar houd ik niet van.
conclusie voor een core 2 duo is het een perfecte koeler en ik vind het nog steeds een van de mooiste koelers om te zien :9

[Reactie gewijzigd door fasster op 19 december 2009 09:09]

Misschien had je er een stillere fan op moeten zetten?
Of dat althans even proberen. Was misschien iets goedkoper geweest dan een compleet nieuwe koeler?

Just my 2 cents..
buiten dat het niet gemakkelijk is om een andere fan op de zalman te maken is het ontwerp van de zalman niet efficiŽnt genoeg denk ik om bij de prestaties van de megahalems te komen.
Met toevoeging van de nieuwe Noctua fan: Waarom, zo is te zien op de derde afbeelding, heb je de cpu hier met 1 GHz teruggeklokt?
verrek ja blijkbaar was hij toen niet ge oc'd ga het meteen aanpassen thanx
:Y)

Dan snap ik niet dat de zalman nagenoeg evengoed was als de megahalems + noctua koeler nu is!... scheelt maar een graad of 2 op minimum en een graad of 4 op maximum :) Tevens vind ik de low temps van de eerste megahalems test vrij hoog :S

Iets zegt mij dat er iets fout gegaan is, in het vervolg bij het testen: Eerst ff een half uurtje op je desktop / internet bezig zijn, dan pas progje starten (op deze manier heb je een mooie idle temp) en vervolgens de temp meten en screenshotje maken op 100% belasting, dit verschilt ook bij de koelers ;)

[Reactie gewijzigd door Fid3lity op 24 december 2009 09:18]

ik had achteraf gezien te veelkoelpasta aangebracht vandaar dat de temps niet echt laag waren. ik heb nu een i7 920 do op 4.259,71 mhz vcore 1.376 en een temp van 79 op de hoogst gemeten core. niet slecht als je het mij vraagt. :+
Ik ga die fan ook proberen, denk dat hij het erg goed doet :)
Ik heb de Mega shadow, met Coolink SWiF2-120P pwm fan 1700 rpm
mijn E8600 loopt op 4,250 Ghz met low volt, 1.216
Max temp 50 C prime95, Intel burn 56 C.
Als ik hem op 4.5 Ghz zet dan heb ik 1.35 V nodig om hem stabiel te krijgen.
Ik krijg dan 10 C / 15 C, Temp meer door de (hoge Volt).
Max temp 66 C prime95, intel burn 73 C
Heb hem lieffer onder de 60 C IVM 24/7 en warm weer.
de fan laat zich wel lastig er op monteren icm die ijzeren klemmetjes vooral als je het allemaal in de kast hebt zitten. maar verder een top fan ;)
Btw... loopt deze koeler nog een beetje bol (in contactoppervlak) en zou die nog gelapped kunnen worden? :)
dat is mij niet opgevallen, hij heeft een bijna spiegelende oppervlakte. en ik heb met een winkel haak gekeken of hij bol stond maar niets ontdekt. mar elke koeler is weer een andere dus mischien heb ik gewoon geluk ;)