LaCie USB Speakers Review

Glaanie 16 december 2009, 1.278 views

LaCie USB Speakers

Pluspunten

• Design is geweldig, past bij de Mac.
  • Geluid is beter dan ik had verwacht.
  • Aansluiten een fluitje van een cent.
  • Opbergen speakers gaat gemakkelijk in het bijgeleverde tasje.

Minpunten

• Bij aansluiting met 3,5mm jack is een stroomadapter verplicht.
  • Deze stroomadapter zit er niet bij.

Basweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3
Prima speakerset voor een prima prijs. Veel meer valt er eigenlijk niet over te zeggen, maar ik probeer het toch. Ik was voor mijn MacBook 13,3" op zoek naar externe speakers, gevoed door USB zodat ik geen externe voeding nodig heb, en toch een beetje volume. De speakers in de MacBook zijn redelijk, voor laptopspeakers althans, maar het geluid mist toch een beetje body, het klinkt al gauw schel en de muziek is al helemaal verschrikkelijk.

Deze Lacie USB speakers waren mij al een tijdje opgevallen, omdat ze ook zo lekker bij het design van de witte MacBook passen. Maar hoe klinkt het? Fantastisch, echt waar! Er komt een heerlijk geluidje uit, de bass-tonen klinken ook heel behoorlijk. Sowieso 10 keer beter dan de ingebouwde speakers in mijn MacBook. De volume kan ook redelijk hard, ik kan in ieder geval de volume zo hoog instellen, dat ik deze tijdens het douchen nog hoor (MacBook in de woonkamer, de douche is een gang verder). Niet te hard, daar houd ik toch niet van. Ik ben overigens geen geluidskenner, dwz ik kan niet veel zeggen over bereik, hoge tonenweergave. Ik kan alleen zeggen hoe het voor mij klinkt en hoewel dat persoonlijk is, hoop ik toch mensen met deze review te helpen een goede keuze te maken.

Als bonus wordt er nog een tasje bijgeleverd om de speakers in op te bergen. De snoeren kunnen prima worden opgerold aan de onderkant van de speakers, het USB-snoer gaat onderin de hoofdunit en het snoer snoer van de tweede speaker gaat weer daar onderin. Prima geregeld dus.

Voordat je de speakers kan gebruiken (of je moet van mono-geluid houden), moet je eerst de beide speakers op elkaar aansluiten, hiervoor kan je een snoer dat onderuit de tweede speaker steekt, aansluiten onderop de hoofdspeaker. Er zijn twee manieren om de speakers geluid te laten producteren, uiteraard is een deze verbindingen via USB. In Mac OSX 10.6 was het in ieder geval aansluiten en nog even de output bij 'Geluid' op USB zetten. Niks installeren, gewoon aansluiten en werken dus. Op Windows schijnt het volgens de handleiding net zo gemakkelijk te zijn (geen drivers nodig, gewoon inpluggen, juiste output instellen en klaar), maar dat weet ik niet, ik heb geen Windows pc (meer). Er is echter nog een andere manier om de speakers aan te sluiten, namelijk via de meegeleverde 3,5mm jack kabel op de koptelefoonuitgang van je laptop en/of MP3-speler. Helaas heb ik dit niet kunnen testen, er is hier namelijk een los verkrijgbare stroomadapter voor nodig, Ik had nog met een USB stroomadapter de speakers in het stopcontact aangesloten, maar dit werkt niet, je hebt dus echt een aparte stroomadapter nodig. Ik ga er dan maar vanuit dat het hetzelfde resultaat geeft. Maar daar heb ik de speakers niet voor gekocht, dus wat mij betreft kost dit geen punten.

Zoek je een USB-speakerset als vervanging van de (vaak verschrikkelijke) laptopspeakers, dan zou ik zeker deze speakers overwegen. Helemaal voor Mac(Book) gebruikers is dit een mooie set, aangezien het prima bij het design past. Aansluiten een fluitje van een cent en genieten maar van je muziek.

• MacBook 13,3" MB240B/A

Heb jij ook een LaCie USB Speakers?