Specificaties Starterset, WiFi-AC (5GHz) 1,167Gbps, 1x 1Gbps - Bekijk alle specificaties

D-Link AV1000 WiFi AC Starter Kit DHP-W611AV Review

NutralTestpanel 18 mei 2017, 177 views

D-Link AV1000 WiFi AC Starter Kit DHP-W611AV (Testpanel)

Een prima powerline voor extra access points en internet op lagere snelheid. Voor iets hogere snelheid moet je toch echt ergens anders zijn.

Pluspunten

• Simpel op te zetten
  • Lage ping

Minpunten

• Lage snelheid
  • Logge apparaten

Beheerbaarheid Score: 4
Hierbij mijn review van de D-Link 611 powerline starterkit. Mijn idee was om deze powerline adapter te gebruiken om mijn computer in de woonkamer te verbinden met de meterkast. De kabel loopt nu eigenlijk over een looppad en ligt vol in het zicht. Omdat er ook aangegeven word dat hij 1gbit aan kan leek het me een prima idee.
Algemene beoordeling
Als De snelheden genoeg zijn, kan dit een goed apparaat zijn. De ping blijft vrij laag, en zeker voor alleen internet waar je vaak niet meer dan 100mbit nodig hebt kan het een goede optie zijn waar je geen gedoe hebt met het trekken van kabels. Helaas haalt hij bij lange na niet de snelheden zoals beloofd. Zelfs als ik ze in elkaar klik of naast elkaar in een stopcontact kom ik niet eens in de buurt van de snelheden. Stukje false advertising? Het grootste minpunt van deze set is dan ook dat de powerline snelheden te laag zijn, ping is goed te doen en ook de opzet gaat prima.
Featureset
Featureset is ok, maar het valt op dat het aantal instellingen beperkt is. Op wifi kan ik bijvoorbeeld niet selecteren welke modes aan of uit moeten.
Wat er valt in te stellen bij wifi:
SSID
Encryptie keuze tussen WPA/WPA2 of clone my wifi of niks.
Wachtwoord per frequentie (2,4ghz of 5ghz)
Transmit power per frequentie
WLAN partition
HT20/40 coexistence
Automatische channel scan en keuze voor welk kanaal. Per frequentie.
Prestaties
Ik heb de prestaties uitgebreid getest om te zien of de powerline adapter een vervanging zou kunnen zijn voor de kabel. De snelheidstest heb ik gedaan over het netwerk naar mijn server die met een gigabit kabel is verbonden door een 2,5gb bestand te kopieren. Pingtest is gedaan met speedtest en een andere website die de gemiddelde ping op meet. Hierbij de resultaten:

De beloftes worden niet geheel waar gemaakt. De powerline bottleneckt de wifi zelfs. Ik heb ook getest door de powerline puur als wifi access point te gebruiken en hier een kabel op aan te sluiten. Over wifi AC 5ghz haal ik ongeveer 370mbit down en 250mbit upload.
Stabiliteit en betrouwbaarheid
Stabiliteit heb ik niet echt kunnen testen. Op zich heeft hij zijn werk prima gedaan, merk wel dat de draadloze verbinding met mijn Galaxy S7 Edge een stuk stabieler is dan met de cisco.
Beheerbaarheid
Echt veel valt er niet in te stellen met een powerline adapter. Het enige punt waar je wat aan kunt veranderen is de wifi. Deze heeft alle normale instellingen die je nodig zou hebben en het opzetten van de powerline gaat vrij gemakkelijk.
Ondersteuning
De opzet is simpel, je krijgt er een kaart bij met de huidige instellingen en het instellen is plug & Play. Het jammere van het apparaat zelf is dat het vrij log is, (hij past niet in de stopcontact van mijn meterkast). En je kunt wel vergeten om iets ernaast in te pluggen.
Hij staat nu in de pricewatch voor ongeveer 130 Euro. Waar een pure gigabit pass through ongeveer 60 euro is. Je betaalt dus nog 70 euro voor het wireless deel. Mijn Vrij oude Cisco E4200 is ongeveer vergelijkbaar met deze access point. Het enige voordeel van deze powerline adapter is dat deze op meerdere plekken neergezet kan worden.
De powerline is redelijk makkelijk om op te zetten en het grootste voordeel is dat je geen kabels hoeft te trekken. Daarbij kan hij voor 2 doelen het best gebruikt worden. Voor het plaatsen van wifi vanuit een ander punt in huis, of voor het verbinden van het netwerk (op lagere snelheid) zonder kabels te trekken. De gigabit waarover men spreekt word zeker niet gehaald, zelfs niet als de 2 adapters naast elkaar zitten. Tussen 2 groepen kan hij wel werken, maar gaat de snelheid flink omlaag, laat staan de stoorfactoren die je kunt hebben op je elektrische netwerk. Voor mij komt het er op neer dat ik de powerline helaas niet kan gebruiken voor mijn doeleinden.

Heb jij ook een D-Link AV1000 WiFi AC Starter Kit DHP-W611AV?