Specificaties Intel Atom N330 on board - Bekijk alle specificaties

Point of View ION-MB330 Review

Krystman 16 december 2009, laatste update op 20 januari 2010, 879 views

Point of View ION-MB330

Pluspunten

• Klein, stabiel, goedkoop. zuinig?

Minpunten

• Ondersteuning niet aanwezig.

Layout Score: 3
Na het kopen van een mediastreamer was het tijd voor een File-servertje. Eerst had ik mijn oog laten vallen op de eveneens van hetzelfde bedrijf afkomstige E-trayz maar deze was nog niet uit en ik wou toch een beetje vrijheid in wat ik ging installeren en gebruiker. Dus toch maar op zoek naar een eigen gemaakte fileserver.

Na het lezen van veel reviews en andere meuk op het internet. Viel mijn oog op een goedkoop atom moederbordje met een 945 chipset maar deze vreten zoveel stroom. dus even verder gekeken en de ION moederbordjes ontdekt. De chipset schijnt retezuinig te zijn en de processor goed genoeg voor mijn doel.

Daarna nog verder gekeken voor een leuke behuizing wat de 'Morex Cubid 6600' is geworden. Samen met een terabyte hardeschijf voor de opslag en een oude 160 gb laptophardeschijf is dit mijn servertje geworden.

Het moederbord word in een erg kleine doos geleverd maar dit is wel logisch aangezien het bordje zelf ook erg klein is. Verder vond ik een los fannetje, een cdtje met wat drivers en een kleine flyer met de layout en jumperlocaties. Dit is mijn eerste ervaring met mITX dus ik stond even gechoqueerd te kijken. De layout is simpel en erg druk. Wat meteen opvalt zijn de 2 koelblokken voor de chipset en de processor en de SODIMM geheugen slots.

Na (de zeer moeizame) installatie in de behuizing alles netjes aangesloten de stekker in het stopcontact gestoken. Gebeurde er niks...... Toen nog maar eens geprobeerd, kreeg ik wel een bootscherm. meteen de BIOS ingedoken. Zag er allemaal netjes uit, fan-instellingen. Hardware health. Randapparatuur enzovoorts alles wat je nodig hebt, want zeg nou zelf waarom zou je een Atom 330 willen overklokken, daar zijn ze toch niet voor. Alles naar mijn wensen ingesteld en toen de netwerk install van debian via de usb geinstalleerd. Geen problemen verder.

De 2.6.26 kernel schijnt geen ondersteuning te hebben voor coretemp voor de ION chipset of iets dergelijks dus moest ik mijn kernel even upgraden naar 2.6.31 en nu weet hij zelf tenminste hoe warm het is. Heb er nog een leuk LCD schermpje bij geplaatst en hij draait nu al 2 weken stabiel. Met temperaturen rond de 20-30 graden. Dat is met het kleine koelertje geinstalleerd. Zonder dit koelertje viel mij op dat het koelblok zo heet was dat aanraken pijn deed, dus toch maar dit koelertje geinstalleerd. Je hoort hem nauwelijks.

Ik heb nog een energiemeter thuis-thuis liggen die ga ik binnenkort eens erop loslaten.

Het temperatuur grafiekje is met de meegeleverde fan.
Het 2de grafiekje is met de fan verwijderd.(13 jan fan verwijder)

• WD Green WD10EACS, 1TB
  • Toshiba 160 Gb laptop hdd
  • Morex Cubid 6600
  • LCD mod van lcdmodkit.com
  • 2 gb sodimm van hynix
  • Linux

Heb jij ook een Point of View ION-MB330?

Hoe heet is heet?
Jouw pijngrens ligt een stukje lager dan die van je hardware :P
Je kunt een Atom 330 best passief koelen hoor.

En je zegt dat de installatie moeizaam ging, wat ging hier dan zo moeizaam aan als ik vragen mag?
De behuizing is nogal krap de dikke voedingkabel past net tussen het moederbord en de case. Wat weer een minpunt is van de behuizing en niet echt van het moederbord.