Specificaties 2,9" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia 5530 XpressMusic Zwart Review

Hashoemplil 16 december 2009, laatste update op 16 december 2009, 1.444 views

Nokia 5530 XpressMusic Zwart

Pluspunten

• Goede prijs
  • Touchscreen
  • gebruiksgemak (nokia = makkelijk)
  • WIFI
  • 3,5mm jack
  • 4gb kaartje en goede headset
  • handige homescreen

Minpunten

• geen 3G
  • menu en muziekspeler konden wat meer design
  • lastig om contacten snel te vinden
  • soms wat te kleine knoppen voor in te drukken

Na lang wachten en tussen verschillende keuzes kon kiezen, had ik toch besloten dat deze gsm ideaal zou moeten zijn voor mij. Ik heb hem nu een paar dagen en toch even laten weten wat ik momenteel van het toestel vind. Ik zal daarna wel nog wat updates met foto's enzovoort toevoegen de volgende dagen.

Eigenschappen:

· 16,7 miljoen kleuren
· Scatch resistant technologie
· AFFS-technologie

· Hoogwaardig touchscreen bediening
· Invoer via touch-technologie: QWERTY-invoer, handschrift herkenning.
· Power-toets
· Volumeregeling
· Dedicated camera toets
· toetsenvergrendelingstoets
· Spraakcommando

· MicroSD-geheugenkaartslot, maximaal 16 GB (geheugenkaart van 4GB meegeleverd)
· 70 MB intern geheugen

· 3,2MP Camera (2048 x 1536 pixels)
· Afbeeldingsindelingen: JPEG
· Autofocus
· 4x digilale zoom voor video en foto
· LED flitser
· Scènemodi: automatisch, door gebruiker ingesteld, close-up, staand, liggend, sport, nacht, nachtportret
· Kleurenmodi voor video en foto: normaal, sepia, zwart-wit, levendig, negatief
· Lichtgevoeligheid: hoog, matig, laag, automatisch
· Actieve werkbalk
· Dedicated cameratoets
· Foto editor op toestel
· RealPlayer
· Videobeltonen

· Afspelen muziekbestandsformaten: .mp3, SpMidi, AAC AAC+, eAAC+, WMA.
· Dedicated volumetoetsen
· DEdicated muziekdruktoetsen op homescreen
· Stereo FM radio
· Ondersteuning Nokia Podcasting
· Ondersteuning Nokia Music Store
· 3D surround sound stereoluidsprekers

Verpakking:
Ik deed de doos open en was verbaast over hoe klein het toestel oogt. Verder in de doos gekeken zit er een 4gb kaartje in je gsm, oplader, headset(hierover later meer) en de gsm. ook een usb-connector naar de pc, ookal is deze verdacht kort. hierbij alles nog een cd met software voor synchronisatie enz...

Eerste gebruik:
Het toestel start vlot op. gelukkig, na een heel jaar ellende met nieuwe toestellen (oa samsung en SE) die defect waren bij verkoop. Na alles goed ingesteld te hebben, merk ik al dat je telkens sneller alles vind. Het is even aanpassen aan het touchscreen, want het is mijn eerste, maar dit gaat zeer vlot. Het toestel zit ook goed in de handpalm. Ik las op verschillende site's dat de achterkant wat los zit, en dit is ook bij mijn toestel zo. Toch stoort mij dit niet, maar hierdoor heb ik de bouwkwaliteit toch slechts een voldoende gegeven.

Touchscreen:
Het touchscreen gaat vlot. Ik heb de samsung corby en star, en LG cookies al in handen gehad, en dan verkies ik toch dit scherm. Ook de kleuren zijn goed, ookal is er bij veel licht buiten last om het scherm te lezen. Qua touch werkt het voor mij dus goed, met de stylo werkt alles nog beter maar dit gebruik je natuurlijk liever niet. Het is wel jammer dat door het kleine scherm, er ook wel wat kleine knoppen zijn. Gevolg hiervan is dat je met je duim op deze knop drukt en dan prongelijk een andere knop indrukt. Het is even wennen maar het vlot telkens beter.

Gebruiksgemak/interface:
Niet echt moeilijk om bij nokia te zeggen dat het gebruiksgemak optimaal is. De menu's zijn duidelijk. alles zit goed ineen, en de muziekspeler is ook heel makkelijk te bedienen. Kortom, niets op aan te merken. SMS'en gaat op het begin wat stroef, maar als je het touchscreen doorhebt gaat het vlotter en vlotter.
Ook de 20 contactpersonen met afbeelding op het bureaublad is heel handig. Het ziet er mooi uit, en werkt ook dergelijk. De scrollfunctie hier is wel wat oefenen, voor je weet hoe hard het scherm moet indrukken.

Internet:
Ik heb enkel nog de standard browser getest met mijn wifi, en dit verloopt allemaal zeer vlot.Youtubefilmpjes enzo, het is allemaal geen probleem voor dit machientje. Enkel door de schermresolutie blijven de youtubefilmpjes van lage kwaliteit. Facebook en mails werken allemaal perfect via WIFI. Jammer dat er geen 3G op het toestel zit, wat in deze generatie van gsm's eigenlijk een must is. (ik heb het niet nodig)

Muziekspeler:
heel duidelijk, wel jammer dat het niet zo mooi is gemaakt. Alles wat je wil doen kan je doen in de muziekspeler. Overzetten van PC naar gsm gaat ook heel makkelijk via massa-opslag (ik gebruik niet graag pc-suite software). De headset die je erbij kreeg verbaasde mij. Ik had niet gedacht dat de kwaliteit van geluid nog zo degelijk ging zijn. Ik had verhalen gehoord over de slechte kwaliteit van deze oortjes, maar voor mij is dit meer als genoeg. Goede bassen, goede tonen, niet veel op aan te merken.
niet te vergeten is er een 3,5mm jack aansluiting, wat voor mij een enorm groot voordeel geeft, aangezien je dan elke hoofdtelefoon kan aansluiten en niet alleen die van de nokia-shop. Ook de albumafbeelding komt op het scherm tevoorschijn, en de muziekspeler ondersteund heel veel muziekformaten.

Camera:
Binnenkort zal ik foto's uploaden. De camera doet het goed overdag, snachts is hij niet echt veel waard, maar dat is bij veel toestellen. Ik heb het toestel niet gekocht om te fotograferen, dus ik gebruik het niet echt veel. Toch vind ik de prestaties van de foto's overdag goed genoeg voor de prijs van het toestel.
Na je de foto hebt getrokken kan je ook nog sterk inzoomen op deze foto's. De effecten voor foto's te nemen zijn standaard, niet veel extra's, wel genoeg. (de flits werkt behoorlijk)

UPDATE 1:

Speakers:
De speakers zijn goed. Muziek kan je hard afspelen (alleen maar handig voor mijn wekker), en de gesprekken hoor je degelijk. De kwaliteit van het geluid zit dus oke.

Batterij:
Ik heb hem nog maar 2 dagen, maar sinds ik hem heb, en volledig heb opgeladen, is hij ondertussen maar 1 streepje ver. Dit met het gebruik van de camera voor toch wel een kwartier, ongeveer 30 minuten draadloos surfen inclusief youtube, en redelijk wat sms'en en bellen. Ik zal later nog updaten hoe lang hij het uiteindelijk volhoud op 1 oplaadbeurt.

File manager:
Je kan makkelijk aan al je bestanden via bestandbeheer. Alles staat mooi gesorteerd (als je dit zo doet op je sd-kaartje) en je kan kopieren, plakken, ... alles wat je wil doen.

Heb jij ook een Nokia 5530 XpressMusic Zwart?

Geen 3G? Ik heb een 5800 XM en bij mij in het scherm staat toch echt 3G onder de signaal sterkte...
Er zit wel degelijk verschil tussen een 5800 en 5530.. ;)
de 5800 heeft ook 3G. Deze is de goedkope versie, de Nokia 5530, zonder 3G.
Ik ben aan het twijfelen tussen deze smartphone en de E71.
Ik denk dat ik voor deze ga indien deze goedkoper is(+/- €70) en je hierop beter kan internetten.
Maar mijn vraag is:
Kan deze telefoon tegen een stootje???(Ik bedoel daarmee dat hij niet binnen de eerste keer laten vallen meteen uit mekaar valt)