Samsung Story Station 1,5TB Zwart Review

ChicaneBT 16 december 2009, 6.242 views

Samsung Story Station 1,5TB Zwart

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Aan/Uit-knop
  • Laag geluid en lager beloofd verbruik

Minpunten

• 5400rpm (mogelijk negatief)
  • Alleen USB (geen eSATA)
  • FAT32 ipv NTFS
  • Op zijkant staan kan, maar door één afgeronde zijde, de zijde waarop het aluminium is aangebracht, kan de schijf gemakkelijk kantelen.

Ik was in de veronderstelling dat deze externe schijf van Samsung een 7200rpm variant betrof aangezien dit tegenwoordig toch wel zo een beetje de standaard is, ook voor externe schijven. Dus in de winkel was ik een beetje verbijsterd over het feit dat er 5400rpm op het bordje stond onder de schijf ;(. Op de verpakking van de Samsung Story zijn ze hier niet open over, een minpuntje in mijn optiek. Echter ook andere merken zijn hier niet al te open over. Toch heb ik besloten de schijf voor 99 euro aan te schaffen en hieronder vind je mijn review.

Ik zal ongeveer dezelfde indeling gebruiken als lordgoblin99 in zijn review heeft gebruikt en je kunt mijn review voor een deel zien als een aanvulling hierop. Zaken die hij uitvoerig bespreekt zullen hieronder niet nogmaals aan de orde komen.

Features
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van al te veel lampjes op een apparaat en al helemaal geen sterk knipperend geheel. De Samsung wordt geleverd met een uiterst dun ledje(?) aan de onderzijde van de behuizing. De intensiteit van dit lampje kun jezelf bepalen door de knop naar rechts(feller) of links(zwakker) te draaien. Ik heb het standaard op zwak staan, dat is fel genoeg. Ik gebruik het echt alleen als indicatie lampje en niet voor de sier. De Aan/Uit-knop op een externe schijf is voor mij iets nieuws, ben hier dan ook blij mee dat de Samsung hier standaard mee geleverd wordt. Ook wordt er enige software meegeleverd die ik nog niet bekeken heb. Op de schijf vind je tevens de volledige gebruikershandleiding.

Bouw
In vergelijk met de volledig van kunststof vervaardigde Maxtor Basics serie voelt de Samsung voor mij flink degelijker aan. Het aluminium gedeelte draagt hier mede aan bij. Ook heb ik ergens gelezen dat het aluminium een positieve bijdrage levert aan het afvoeren van de warmte, maar daarvan weet ik niet of dat daadwerkelijk effect sorteert. De wijze waarop het aluminium op de behuizing is gemaakt zorgt ervoor dat je de schijf niet op de zijkant kunt zetten en dit kan worden ervaren als een minpunt. De Maxter Basic kun je wel op de zijkant zetten en dus zou een schijf ernaast op de zijkant handiger zijn.

De schijf
Het betreft een 1,5TB schijf op 5400rpm. Tweaker raceduck wist te melden dat het gaat om Model: HD154UI (Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB). Ik heb gelezen op het forum hier en elders dat dit bij gebruik via USB geen echt probleem hoeft te zijn en ook zou dit gunstig zijn voor het stroomverbruik. In een aantal gevallen was 7200rpm wel sneller, ik geloof bij het overschrijven van kleine bestanden. De schijf wordt door Samsung geleverd in het FAT32 bestandssysteem in plaats van NTFS. Waarom zij dit hebben gedaan is mij een raadsel aangezien de meeste mensen nog altijd Windows gebruiken. In de handleiding die meegeleverd wordt op de schijf staat, al is het verdekt, aangegeven hoe je de schijf van FAT32 naar NTFS krijgt. Bij mij duurde dit wel weer even 4 uur. Iedereen in de comments weet te vertellen dat dit veel korter kan door een extern programma te gebruiken of door "quick format" aan te vinken. Dit wil ik zeker geloven maar ik heb gewoon Windows gebruikt en een normale format uitgevoerd, zoals dat in de gebruikershandleiding wordt aangegeven.

Zie voor de prestaties van deze schijf op USB 2.0 op een P4W, 786mb SDRAM de toegevoegde HD Tune screenshots. Ik heb ook even de Maxtor Basics 500GB getest en die ernaast gezet ter vergelijking.

Geluid
De schijf werkt geruisloos althans wordt overstemt door de voeding en ventilatoren van mijn pc :). Als je de schijf aanspreekt als deze enige tijd inactief is dan hoor je een tik, ik ga ervan uit dat dit normaal is.

EcoTriangle
Wat kun je ermee? Samsung claimt dat de schijf (1) een lager energieverbruik heeft, (2) weinig geluid produceert en (3) vervaardigd is van eco-friendly materialen. Klik hier voor wat meer informatie hierover van Samsung.

Prijs-kwaliteit (en dus conclusie)
Ik heb de schijf gekocht voor 99 euro. Een SATA intern kost ongeveer evenveel en zou daarvoor kiezen als ik ook SATA had :). Aan de andere kant is het gemak van een externe hardeschijf hoog, je kunt het nog eens makkelijk aan een andere pc of laptop koppelen. De schijf oogt degelijk en ziet er ook nog eens vrij mooi uit. De prijs is gunstig en de hardeschijf produceert een laag geluid. De negatieve punten daar kwam ik eigenlijk pas na aankoop achter en zijn ook niet dusdanig zwaarwegend dat ik het product had laten staan, wel zou ik eens een externe hardeschijf willen proberen die draait op 7200rpm om nu eens goed het verschil in kaart te brengen. Ik hoop dat je mede aan de hand van deze review tot een goede keuze kunt komen welke schijf het beste voor jou geschikt is ;).

Externe review
Hun conclusie over de let wel 1TB variant:
Good looks, good performance, quiet operation, reasonable price, three-year warranty - what's not to like? This Story has legs and we think it'll run and run.

Heb jij ook een Samsung Story Station 1,5TB Zwart?

4 uur formatteren? Wel is geprobeerd buiten Windows om, met bootable schijfjes (http://google.com/search?q=Gparted) te formatteren? Dan duurt het misschien 10 seconden (wel te verstaan als je er niets op hebt staan, anders zal het vast lang duren).

En waarom kan deze niet op zijn zijkant staan? Neem aan de vorm?
Hij is niet gemaakt om op de zijkant te staan. Ik heb het nu wat duidelijker en beter verwoord ;).

Wat betreft de format. Ik heb gewoon via Windows volledig (dus niet snelle) format gedaan. Ik heb de stappen gevolgd uit de gebruikershandleiding.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 16 december 2009 00:28]

Ik heb ook dezelfde gekocht bij de Makro, en ook meteen geformateerd naar NTFS. Maar omdat hij 5400rpm draait en op de USB zit is vond ik hem niet fijn als opslag voor grote bestanden. Heb hem daarom uit de behuizing gehaald en intern geplaatst, er zit nu een samsung 500gb schijf in die wel op 7200rpm draait.

Wel vreemd dat de warranty seal gewoon los zat en dus niet verbroken hoefde te worden, wat uiteraard wel fijn is mocht er ooit iets met de schijf gebeuren.

Het uiterlijk is inderdaad mooi en misstaat zeker niet op je bureau.
Wat voor verschil merk je nu dan?
FAT32 ipv NTFS (=4 uur formatteren)
Ik weet niet hoe, maar naar HFS+ was in 3 seconden klaar.

Ik heb de zelfde Story hier nu al weer een half jaar staan. Toen bij Makro gekocht voor 89 euro incl. btw. :) Inmiddels zit de 1,5TB in mijn Time Capsule omdat deze véél minder heet wordt dan de originele 1TB Seagate. Gevolg: 1TB Seagate Story. Geen miskoop.
Over de 5400 RPM schijf: Bij USB haal je altijd maar zo'n 30 MB max. Een 7200 toeren schijf gaat alleen bij veel kleine bestandjes wat winst opleveren, dus ik zie de 5400 als een voordeel. Dit heb je overigens zelf ook in je review vermeld, maar je noemt het nu als mogelijk nadeel, maar het is juist een mogelijk voordeel gezien de geluidsproductie en de wellicht snellere opstarttijd omdat hij naar minder toeren hoeft op te spinnen.

Waar ik nog benieuwd naar ben, gaat de schijf automatisch in stand-by en zo ja hoe lang duurt dat voordat hij in stand-by gaat, en hoe lang duurt het tot hij weer wakker is.

[Reactie gewijzigd door knakworst op 16 december 2009 08:48]

Ik weet niet of er een programma voor is om het te meten, zo ja laat het even weten ;). Heb nu maar even gewoon geteld :) en kwam tot ongeveer 5 - 7 seconden. Hoe snel de schijf in standby gaat zou ik je niet kunnen vertellen, maar deze doet dit automatisch.
4 uur formatteren? Heb je wel eens het vinkje voor 'quick format' aangeklikt? Dan is het in 10 seconden gepiept. Dat geldt ook voor interne schijven ,usb flashdisks etc. En voor USB is een 5400 tpm schijf met voldoende cache snel zat, en tegenwoordig hebben ze minstens 16 MB cache, dus zal een 7200 rpm disk geen merkbare verbetering geven. Voor een eSATA disk zal je het verschil wel merken, maar vergis je niet, de grote 5400 rpm schijven (1 TB en meer) zijn sneller dan 320 en 500 GB schijven van pakweg 3 jaar terug.
Lijkt me een prima schijf, heb de losse schijf in een Dvico mediaplayer gezet en werkt prima. Samsung maakt over het algemeen goede HDD's.

Moet je bij deze altijd de voeding gebruiken of kan dat ook via USB. Vindt het wel handig bij een externe schijf het via de USB kan.
3.5" schijven hebben meer nodig dan de 5v die USB kan leveren. Je zult dus altijd een externe adapter nodig hebben. Als je dit niet wilt moet je een 2.5" schijf aanschaffen.
Helaas is deze schijf niet downwards-compatible. Aangesloten op een 1,1 USB poort wordt de schijf wel gevonden (Windows XP) maar kan er verder niets mee.