D-Link AV1000 WiFi AC Starter Kit DHP-W611AV

Specificaties Starterset • WiFi-AC (5GHz) 1,167Gbps • 1x 1Gbps - Bekijk alle specificaties

D-Link AV1000 WiFi AC Starter Kit DHP-W611AV Review

Lucky_LuukTestpanel 17 mei 2017, laatste update op 13 juni 2017, 289 views Testpanel

D-Link AV1000 WiFi AC Starter Kit DHP-W611AV

Deze D-Link Powerline Starter Kit is een makkelijke en snelle oplossing om overal een stabiele verbinding in je huis te krijgen, maar is niet voor maximale prestaties. Deze set zendt ook Wi-Fi uit, dus dient ook als een access point.

Pluspunten

• Stabiele Verbinding
  • Makkelijk te installeren

Minpunten

• Korte meegeleverde ethernet kabels
  • Neemt veel ruimte in bij het stopcontact en hangt niet stabiel in het stopcontact
  • Geen mogelijkheid om een stekker in de unit met Wi-Fi te stoppen
  • Wi-Fi Snelheid valt tegen

Beheerbaarheid Score: 5

Via het Tweakers testpanel heb ik deze D-Link Powerline set mogen reviewen en houden.

De D-Link AV1000 WiFi AC Starter Kit DHP-W611AV is een goede oplossing voor mensen die geen lange kabels door het hele huis willen/kunnen trekken, maar toch een stabiele verbinding willen (zoals ik)

Deze set beschikt over zowel een ethernetverbinding en een optie om een draadloos netwerk op te zetten via 2.4Ghz en 5Ghz. Deze set zou theoretisch een internetverbinding van 1000Mb/s kunnen halen.

Unboxing

De D-link set komt in een stevige doos met de volgende inhoud:
  • Powerline AV2 1000 Gigabit Passthrough Adapter
  • Powerline AV2 1000 Wireless AC1200 Extender
  • 2x Ethernet kabel (1 meter lang)
  • Quick Install boekje en CD
[img]U9F8qnJ6[/img]

Installatie

De installatie van de set is zeer makkelijk. De hoofdunit in een stopcontact dichtbij de router, een ethernet kabel van de router naar de hoofdunit. Dan de andere unit in een stopcontact en daarvan de ethernet kabel naar het gewenste apparaat.

Ik had zelf wel een andere ethernet kabel nodig van de hoofdunit naar de router, want het meegeleverde kabeltje van 1 meter lang was daar te kort voor.

Ook nemen de units best veel ruimte in bij de stopcontacten en de units hangen schuin, omdat deze geen stevige stekkers hebben.

[img]v8iUmJcp[/img]
[img]9APmLbFF[/img]

De setup van het Wi-Fi netwerk was ook eenvoudig, Met een simpele setup wizard was dat binnen 3 minuten gedaan.

[img]Xat2KW5p[/img]

[img]qs13T5Iv[/img]

[img]mkAfOiua[/img]

[img]APoEehaE[/img]

Prestaties

Powerline berust op de kwaliteit van het elektriciteitsnetwerk in je huis en zal dus niet bij iedereen het zelfde zijn. Het huis waar ik woon is in 1976 gebouwd.
Bekabeld
Over de prestaties bekabeld ben ik zeer tevreden. De snelheid die ik krijg met powerline is ongeveer 100Mb/s up en 100Mb/s down. Dit is minder dan de theoretische maximale snelheid van 1000Mb/s, maar is zeker niet slecht.
De stabiliteit van het bekabelde netwerk zijn uitstekend, ik heb nooit uitval of lagere snelheden gehad in de tijd dat ik de set gereviewd heb.
Draadloos
De draadloze verbinding heb ik getest met een LG G4. Op 2.4Ghz kwam ik rond de 40Mb/s down en 25Mb/s up. Dit signaal komt wel ver en is ook op verschillende verdiepingen te bereiken.

Op 5 Ghz heb ik rond de 90Mb/s down en 35Mb/s up, alleen is het signaal op 5Ghz niet heel erg sterk en neemt al snel af naarmate je een paar meter ver weg bent.

De stabiliteit op allebei de frequenties waren wisselend.

Deze prestaties vallen mij wel een klein beetje tegen, maar zijn wel acceptabel genoeg.

Ondersteuning & beheerbaarheid

Voor ondersteuning zit in het de doos een quick install guide en een CD-rom met instructies, ik had liever de uitgebreide instructies op een USB stick of gewoon in papier formaat gezien, want ik heb geen CD-rom lezer in mijn computer.

Het beheren van het netwerk is simpel. Je kan wachtwoorden/namen van het netwerk veranderen. Je kan het draadloze netwerk uitschakelen. Maar je kan ook bijvoorbeeld MAC adressen blokkeren van je netwerk.

[img]rufWxMH1[/img]

Dit is een simpel product bedoeld voor mensen die een stabiel netwerk willen, maar geen kabels willen trekken. Het product zelf is best goed op een paar dingen zoals bouwkwaliteit na. De prestaties zijn ook voldoende. Ikzelf zou voor de adviesprijs (€ 125,00) alleen de set niet aanschaffen.

Dit was mijn eerste review op Tweakers! Wees vrij om opmerkingen te plaatsen!

Heb jij ook een D-Link AV1000 WiFi AC Starter Kit DHP-W611AV?