Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55B6V Zwart Review

Batiatus 18 juni 2017, 1.597 views

LG OLED55B6V Zwart (Product gekocht)

Een tijdje heb ik deze TV nu in mijn bezit. Gebruik 'm voornamelijk voor gaming en Netflix. Tot nu toe bevalt die uitstekend. Wil je meer weten? Lees dan mijn review!

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • Dun scherm
  • Geluid
  • Web OS
  • Lage Input Lag
  • zwartwaarden

Minpunten

• Voet wiebelig bij beweging
  • doorzichtige voet

In 2007 heb ik mijn eerste LCD tv gekocht, 720p HD ready. Voor die tijd een prima TV om als student games te spelen op de Playstation 3. Deze TV heeft het 10 jaar prima volgehouden, echter, met de huidige ontwikkelingen en aankoop van een nieuw appartement, moest er natuurlijk ook een nieuwe TV komen. De vraag was alleen, is het tijd voor OLED, QLED of nog gewoon LED? Om die keuze te maken heb ik verschillende reviews gelezen op Tweakers en verschillende vergelijkingswebsites geraadpleegd.

Mijn eisen

Gebruiksduur
Zoals je hierboven gelezen hebt, heb ik een behoorlijke tijd gebruik gemaakt van mijn LCD TV. 10 jaar is een respectabele leeftijd voor een TV. De volgende mag dan ook een behoorlijke tijd meegaan alvorens die opnieuw moet worden vervangen.
Kosten
In eerste instantie was ik op zoek naar een TV rond de 1000 euro. Echter, bij het bekijken van de opties rond die koers zag ik weinig echte vooruitgang ten opzichte van mijn LCD TV uit 2007. Ja, 1080p en LED, maar of je het verschil werkelijk zag? Ik vond van niet. Dat was ook de reden voor mij om eens te gaan kijken naar de OLED modellen.

Om het werkelijke verschil te zien ben ik naar de Mediamarkt gegaan en ben ik gaan kijken wat het grote verschil nu werkelijk was. Overal lees je over de zwartwaarden en het hogere contrast van de OLED TV's. Dat wilde ik zelf ook wel eens zien. Daaruit kon ik voor mezelf al opmaken: ik wil OLED. Het beeld zag er simpelweg veel mooier uit. Hoewel dat gedeeltelijk ook te maken zal hebben met de afstelling van de TV's in de winkel, zag je toch de betere zwartwaarden echt terug (doordat OLED de ledjes die de kleur weer moeten geven, simpelweg uitzet bij weergave van zwart).
1080p vs 4K
Dan de volgende vraag. Ga ik voor 1080p of ga ik al voor 4K? Bij het zien van de prijs van de TV's is dat toch een moeilijke overweging geweest. De goedkoopste was rond de aanschaf ongeveer 1250 euro voor een OLED 1080p scherm. De andere optie die ik hierna zag waren de LG 55EG920V en de LG OLED55B6V. Toendertijd voor +- 1800 euro. Voor dit verschil heb ik uiteindelijk toch de keuze gemaakt voor 4K. Mede doordat ik verwacht de TV weer 10 jaar te gebruiken en hoop dat 4K over een paar jaar toch wel gemeengoed is geworden, in ieder geval bij online videodiensten.

Na de keuze voor OLED en 4K, kwam ik vrij snel uit bij de LG OLED55B6V. De prijs bleef zakken en het is geen curved model. Bij voorkeur wilde ik gewoon een 'plat' scherm. Daarnaast heeft de TV goede reviews ontvangen op Tweakers en andere bekende review websites.
Performance: Gaming
De TV heeft in vorige firmware versies problemen gehad met de input lag wat erg vervelend is voor games waarvoor een snelle reactie vereist is. Inmiddels is dit opgelost. Ik heb de laatste versie (3.1) draaien op de TV en kan bevestigen dan snelle First Person Shooters zoals Call of Duty: Modern Warfare Remastered een prima input lag hebben op 1080p, Playstation 4. De PS4 Pro heb ik helaas niet in bezit, dus kan nog niet testen op 4K gaming.
Overigens is deze 4K tv een van de beste 4K OLED TV's om op te gamen volgens Rtings (http://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-usage/video-gaming).

Criteria

Featureset
Prima. De magic remote van LG werkt redelijk tot goed. Soms is de aanduiding wat lastig doordat de remote vrij gevoelig reageert. Gelukkig is het ook mogelijk om met de toetsen te navigeren door het menu. Het menu is ook zeer responsive, een van de dingen waar ik huiverig voor was bij Smart TV's.
Kleurweergave
Uitstekend. Om te testen hoe intens de kleuren waren heb ik enkele 4K 60FPS content van Youtube afgespeeld via de Youtube App. Het beeld is simpelweg ontzettend mooi.
Contrast en helderheid
De TV heeft enkele soorten beeldmodussen, waaronder spel en sport, maar ook aparte HDR modus. De HDR modus heeft ook enkele instellingen die de HDR functionaliteit van laag naar hoog in kan indelen op je TV. Deze heb ik nog niet voldoende kunnen testen.
Ghosting
Geen last van vooralsnog.
Pixeldefecten
Nog geen defecten geconstateerd. Wanneer pixels defect zouden raken update ik de review.
Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is redelijk. Wanneer je het scherm op een TV meubel hebt staan zoals ik, merk je met het verplaatsen van de TV dat de voet een beetje wiebelig is. Op zich is dat niet zo gek met een scherm van dergelijke grootte, maar toch een klein minpuntje.
Een ander minpunt is dat de voet doorzichtig is. Hierdoor zijn de veelal zwarte kabels achter de TV niet weg te werken.
Op het moment heb ik, zoals hierboven geschreven, de TV op een TV meubel staan. Het is natuurlijk mogelijk om de TV op te hangen. Waar daarbij wel op gelet moet worden is dat de HDMI aansluitingen recht naar achter zitten. Wanneer je de TV dan ophangt heeft deze toch wat ruimte nodig aan de achterkant, waardoor de TV meer afstand van de muur nodig heeft dan je zou willen.
Vormgeving
Zoals gezegd een dun en plat scherm. Het onderstuk van de voet is geborsteld metaal wat mooi bij de kleur van de rest van behuizing van de TV past.
Het is een dure TV, maar gezien de flinke pricedrop die de TV heeft gehad en de lange levensduur die de TV hopelijk heeft, vind ik de prijs van 1789 euro te rechtvaardigen. Wanneer je 2-3 jaar een nieuwe TV koopt is de prijs wat aan de hoge kant naar mijn mening.

Na de TV enkele weken gebruikt te hebben kan ik concluderen dat ik geheel tevreden ben over de aanschaf van de TV. Ten opzichte van mijn oude TV is het natuurlijk een hele vooruitgang maar ik heb nog geen enkel groundbreaking probleem kunnen ontdekken die de TV in een negatief daglicht zou kunnen zetten.
Mocht je dus op zoek zijn naar een 4K OLED scherm, kan ik je deze zeker aanraden!

Heb jij ook een LG OLED55B6V Zwart?

Hoe is het beeld als je bijv gewoon rtl boulevard kijkt of iets dergelijks? ik twijfel heel erg tussen deze en de lg oled55c7c ik kan deze dmv van de verzekering beide krijgen alleen als ik voor deze kies blijft er nog wat geld over ik ben heel beniewd hoeveel verschil er nou eigenlijk tussen zit. tv wordt vooral gebruikt voor tv kijken, terug kijken en fifa of battlefield 1
Beeld is prima voor normaal tv gebruik. Op het begin leken de gezichten van personen wat apart, mensen werden er niet knapper op :9 . Ik kan niks zeggen over de andere tv, wel dat ik nog steeds erg tevreden ben, al loopt Netflix wel af en toe vast.
Ik game er ook op en de input lag is ook geen struikelblok. Dus dat gaat ook goed.
Oke! goed om te horen! Ik heb nu een led 4K en wil er wel op vooruitgaan maar het is wel een verschil van 1000 eu haha. maar het beeld is dus wel rete scherp bij gewoon tv programma's ? en zit de videoland app er ook op?
beeld is zeker scherp, al is dat natuurlijk afhankelijk van je provider (en of die HD kanalen doorgeeft, dat scheelt natuurlijk een hoop). Er zit een Videoland app op die je kan downloaden uit de store, heb het zelf nog niet gebruikt omdat ik geen Videoland heb. Netflix app wel, en die is redelijk. Al wil die nog wel eens foutmeldingen geven.