Specificaties Soundbar met subwoofer - Bekijk alle specificaties

Creative Sound BlasterX Katana Review

Creative Sound BlasterX Katana

Uitstekend geluid en een even knappe featureset: capabele externe geluidskaart, plenty inputs (PC-USB, Optical, 3,5mm, Bluetooth, USB-Storage), en een opvallende, sexy uitgevoerde RGB verlichting. Ruim boven verwachtingen indrukwekkend. Een goede losse 2.0 kit voor 300 euro zal voor muziek detail wel winnan, maar het totaalplaatje laat weinig te wensen over.

Pluspunten

• Krachtig geluid imponeert in zowel gaming, film als muziek.
  • Capabele externe geluidskaart. Kan zowel het soundbar geluid flink naar wens aanpassen, maar ook je headset/microfoon.
  • PC-USB input, Optical in, 3,5mm in, Bluetooth voor je telefoon, en ook spelen vanaf een USB stick mogelijk.
  • Bouwkwaliteit en afwerking uitstekend in orde.
  • Mochten de plaatjes niet duidelijk zijn: Toffe RGB LED implementatie. Veel LEDjes, soepele effecten, uitgebreid aanpasbaar.

Minpunten

• Puur voor muziek kan je voor 300 euro natuurlijk een flinke 2.0 set neerzetten
  • Zal voor menig bureau wat praktische planning vereisen, zowel voor de plaatsing als de kabels.
  • De deur van Creative staat open voor externe toepassingen, maar vooralsnog is er geen integratie van / synchronisatie met verlichting in andere RGB systemen.

Creative Katana review

- Inleiding
- Uitpakken
- Bouw & Features
- Specificaties
- Praktijk
- Verlichting
- Conclusie

Een soundbar met RGB verlichting. Afhankelijk van hoe cynisch je in het leven staat, of van hoe jong je nog bent, zal de eerste reactie ergens tussen “Nog meer gamer meuk…” en “OMG RGB BEST SH*T EVER!” liggen. Nu komt de Katana van Creative, een bedrijf met toch een lange geschiedenis waarin toch aardig wat leuke speakersets te vinden zijn, en laten we ook toegeven dat RGB weliswaar helemaal hip is in componentenland en soms wat ver gaat, van tijd tot tijd zien we toch knappe resultaten.

Nu draait het bij de Katana om meer dan enkel de RGB verlichting, maar RGB op een speakerset is uniek en is dan een onderdeel waar je erg lastig om heen komt. Andere features zijn onder andere de ingebouwde geluidskaart en een overdaad aan aansluitingen. Bluetooth verbindingen zijn Soundbars niet vreemd, maar headset- en mic aansluitingen en vooral ook het volledige softwarepakket en features die bij een Creative geluidskaart komen kijken. De RGB feature deed de gamer focus al vermoeden, de ondersteunende features bevestigen die.

We gaan kijken wat de Creative Katana allemaal in huis heeft en of het prijskaartje van 299 euro op zijn plaats is.

Wellicht op de foto lastig relativeren (aan de andere kant, plantje is inmiddels een bekende?), maar de Katana komt binnen in wat het meest op een flinke monitor doos lijkt: fors, niet extreem zwaar. Voorop wordt de RGB focus overduidelijk, achterop de featurefocus.

Intern: een handleiding, muurmontagebeugels, een enkele ac-adapter (de sub heeft een enkele kabel), en stekkers voor US, UK en EU plugs. USB kabels zijn included, optische niet.

Verder treffen we nog een afstandsbediening aan. Werkt prima, maar heel warm van eenvoudige dome switches word ik niet.

En wel, een soundbar en een sub.

Met 60cm is de Katana fors voor een bureau, maar niet overdreven voor een typische soundbar. De naam Katana lijkt ook niet gek ver gezocht als je naar de vormgeving kijkt. Bouwkwaliteit lijkt keurig in orde van zowel de basis als de grill, maar het is de geborstelde aluminium afwerking bovenop die hem toch een aardig chique uitstraling geeft. Top drivers vallen er er ook netjes binnen; totale afwerking laat weinig te wensen over.

Fysieke knoppen bovenop voelen prima, al ontkom ik lastig aan het gevoel dat een flinke volume knop een mooie plus was geweest in een pc opstelling.

Onderop treffen we kleine voeten aan zodat de Katana iets de hoogte in gaat. Of dat puur een design element is, of een praktische toevoeging om over de voet van sommige monitoren te vallen, laat ik in het midden.

Achterop zien we het aflopende design wat beter, en de aansluitingen iets verborgen: stroom, stekker naar de sub, 3,5mm plugs voor je headset en microfoon, 3,5mm input, optical in, USB Storage in, en de USB aansluiting richting je pc.

De Sub is opvallend smal met 13cm, maar met iets meer dan 30cm aardig hoog. Hoewel elke situatie anders is lijkt deze vorm zich wel redelijk prima te combineren met een typisch bureau of TV meubel. Een enkele, ook niet overdreven dikke kabel maakt het management redelijke eenvoudig, al zien we straks bij de soundbar zelf dat een handige oplossing voor meerdere kabels (meestal zal je er toch 2-5 in hebben zitten) geen kwaad kan.

En natuurlijk even een mooie opstelling ervan maken:

En wat zit er allemaal in? De features en specs van de Creative website:

We zien dat de 60cm brede soundbar slechts 1,5kg weegt, ik moet toegeven dat het gevoelsmatig als meer aan voelt. De opbouw is redelijk eenvoudig: twee tweeters aan het einde van de bar, twee ‘midbass’ drivers die omhoog knallen, en het midden bevat vooral elektronica. De lage tonen komen uit de toch flinke sub met 5,25” driver waarvan de footprint van 13 bij 30cm juist weer redelijk beperkt is. Wel handig is dat deze op één enkele stekker teert; ik had de sub best draadloos willen zien, maar dan had je alsnog die enkele kabel gehad voor stroom.

Zoals gezegd is de Katana naast soundbar ook een externe geluidskaart met 24-bit 96KHz ondersteuning met Virtual surround support. In essentie kan je er dus ook je headset van virtual surround mee voorzien zoals ik bijvoorbeeld doe met de Sound BlasterX G5 in mijn dagelijks gebruik. Aan inputs: USB, Optical, Bluetooth (Wel 4.2, maar geen AptX) en 3,5mm Aux heb je geen gebrek, en mocht het niet genoeg zijn kan je ook nog een collectie MP3’s direct vanaf een USB stick spelen, al moeten we het ontbreken van HDMI wel opmerken. Daarnaast kan je er je headset en microfoon op aansluiten.

Op zich wel apart om te zien is het tri-amp ontwerk; individuele amplifiers voor de verschillende kanalen.

De optische aansluiting maakt console gebruik mogelijk, al zal je voor alle instellingen een Windows systeem willen aansluiten. Mac wordt niet genoemd, maar #pcmr

We delen de praktijkervaring in twee delen op: de geluidskaart en software, en vervolgens de geluidskwaliteit. Wat de geluidskaart betreft zien we hetzelfde pakket als we bij de SoundBlasterX G5/G1 zagen, met tal van mogelijke aanpassingen van het aanpassen van je geluidsweergave tot het aanpassen van de opname van je eigen stem. Het is vooral het uitgebreid kunnen aanpassen van het geluid maakt het ook lastig om de weergave van de speakers te beoordelen, want de mogelijkheden gaan bijzonder ver. Wil je een knal bass ervaring? Check. Liever focus op vocals, of stemmen in games? Ook prima. Je kan zelf sleutelen, of tal van presets gebruiken, geen punt.

Het idee is uiteraard simpel: je kan het geluid uit je speakers aanpassen, maar ook je aangesloten (analoge) headset profiteert mee en daarin zit toch een aparte meerwaarde van een set met ingebouwde geluidskaart boven een typische speakerset. Een aantal specs van de Katana zijn echter niet heel duidelijk, zo wordt er geen maximale weerstand genoemd, dus ik kan niet zeggen of een 300 Ohm headset goed gaat werken, dat antwoord volgt nog. Waar de software van de externe geluidskaarten ophoudt gaat de Katana nog iets verder, want de ingebouwde LED feature integreerd ook met deze profielen: Heb je een Battlefield preset met focus op lage tonen en wil je daar altijd een rode LED wave bij hebben? Prima. Het enige wat (in elk geval voorlopig) ontbreekt is echte integratie met wat er in games gebeurd, of integratie met andere hardware, maar het gaat al aardig ver.

“Aardig ver” is ook een aardige samenvatting van de vele LED mogelijkheden die erin zitten: een mooie selectie effecten standaard aanwezig, maar als je liever handmatig je gewenste effect opbouwt met 49 losse LEDjes? Go for it.

In de review van de externe geluidskaarten was ik al onder de indruk van het softwarepakket; dit is niet een softwarepakket wat een typische gaming hardware fabrikant er even bij doet, maar gewoon een degelijk, goed uitgevoerd en goed afgewerkt pakket wat klasse werkt.

Voor de liefhebber ook nog wat 'leuke' extra's: je eigen stemgeluid aanpassen?

De extreme flexibiliteit maakt het geluid van de Katana wat lastiger te beoordelen, het is geen kwestie van “veel bass, muddled mids”, echter vanaf het eerste speelmoment werd duidelijk dat dit geen prut bar is waar ze toevallig RGB LEDs onder hebben gehangen, dit ding heeft meer dan genoeg capaciteit om ongeacht je voorkeur een meer dan uitstekende presentatie voor de dag te toveren. Het zijn geen drivers die moeite hebben om vocals helder over te laten komen, of het lage midden lekker te laten knallen of het nu je favoriete muziek of een game is. Ik was vanaf minuut één impressed, en dat gevoel verdween niet.

Als muziek-speaker in een ruimte van 32m2 heeft de Katana meer dan genoeg power aan boord om lekker te knallen, maar als near-field gaming soundbar komt hij ook prima tot zijn recht. Het is zoeken naar tekortkomingen die er eigenlijk niet zijn. De sub zal je stoel niet omver blazen, maar aan ‘laag’ is in zijn algemeenheid geen gebrek tenzij je de instellingen zo aanpast, en een high-end DAC/2.0 combi kan uiteraard meer met muziek maar de hele playlist wordt uitstekend weggespeeld alsof er gewoon een flinke speaker voor je neus staat, het is geenszins een straf. Filmpje kijken op een paar meter afstand? Ook dat vat je kort samen als “prima vertoeven”.

De interessantere afweging is uiteraard wat voor een speakerset je er tegen over zou kunnen zetten, en in hoeverre de Katana met zijn geluidskaart en RGB zaken een meerprijs kent boven vergelijkbaar geluid. De momenteel aanwezige sets liggen eigenlijk te ver voor een goede vergelijking, zoals de Edifier R1280DB (minder krachtig, maar ook minder dan de helft zo duur) of de Edifier S760D (krachtiger, maar twee keer zo duur). Redelijk eenvoudig te redeneren is dat de grotere, powered sub van iets als de Z-5500 meer laag kan pompen, maar ik vind dat de sub van de Katana meer dan krachtig genoeg zonder dat hij te veel bonkt terwijl de primaire drivers juist opvallend veel kracht in de lage regionen hebben om subjectief tot een diep, vol geluid te komen. Puur op detail in de muziek heb ik er wel een hard hoofd in dat een set als de 249 euro kostende R2000DB de audiofiel niet meer gaat verwennen, maar daar zijn 2.0 speakersets ook meer voor bedoeld en we praten dan inmiddels over concurrerende prijzen en afwijkende featuresets en doelgroepen. Het punt wat ik wil maken is dit: ik denk niet dat de meerprijs van alle features heel spannend is, en dat de basis functie van elke speaker, geluid produceren, in deze Katana iets is om over te klagen.

Ah, en waar we het een beetje voor doen natuurlijk, de Creative Katana verlichting in actie:

In de balk zelf zien we nog een display om de modus aan te geven, of je gekozen profiel, zo is het Overwatch profiel bijvoorbeeld een oranje balk.

De 49 LEDs, geen misselijke aantal, bieden prima helderheid en daarbij zijn de bewegingen keurig vloeiend. Of je nu 49 LEDjes voor jezelf instelt, een soort Cylon visor actie instelt, of de regenboog voorbij laat vloeien, de resultaat laat weinig te wensen over en oogt voor alle praktische doeleinden als één mooie fluide balk. Wel bedenk ik mij uiteraard dat het 49 meer points of failure zijn terwijl een speaker er in de regel relatief weinig heeft, maar daar hebben we garantie voor. Anyhow: RGB LED implementatie = Win.

Ik was voorafgaand aan de Katana ervaring ook wel even gespannen of Creative niet de fout had gemaakt om maar ergens RGB op te plakken en het een nieuw product te noemen, en ik kan eventuele vooringenomen negatieve reacties ook wel begrijpen; het zou zeker niet het eerst product zijn waar RGB op geplakt wordt in de hoop om maar op te vallen. Dat is de prijs van #RGBAllTheThings, het is een gewilde feature die even vaak tot negatieve emoties leidt.

Jezelf blindstaren op die enkele feature in deze Katana doet het product echter echt geen eer aan, want het is een heerlijk capable soundbar. Muziek, film, games, alles komt voor de dag alsof je meer geïnvesteerd hebt dan een typische 100-200 euro setje wat voor velen al als luxe gezien zal worden. Dat moet uiteraard ook, want 299 euro praat je niet goed met enkel features, maar laat duidelijk zijn dat de Katana gewoon een uitstekend geluid weet te produceren. Het is een soundbar die niet tekort komt, die aan tal van smaken weet te voldoen, en dankzij de slimme software zodanig afgesteld kan worden dat je wel heel verwend moet zijn om hier geen genoegen mee te nemen.

Natuurlijk blijft het zo dat je voor iets minder dergelijk geluid ook zal weten te vinden, of als je goed zoekt voor hetzelfde bedrag nog wat meer pure audio in huis kan halen, maar dan gaan we de features erbij betrekken: een volwaardige externe geluidskaart die zowel de soundbar naar wens af kan stellen als eventuele headsets en microfoons die je er op aan sluit, tal van aansluitingen waaronder optisch (Bijvoorbeeld voor consoles), USB (voor de PC) maar ook Bluetooth, Aux en USB voor USB sticks, zij het met HDMI als ontbrekende kers op de taart, en natuurlijk de RGB verlichting, want ook dat laatste hebben ze toch heel netjes uitgevoerd: veel effecten, eigen effecten maken, en het ziet er dankzij de vele LEDjes gewoon erg goed uit.

De voornaamste beperking is voor mij niet het budget, het geluid en de features zijn daar naar, of iets wat deze Katana niet goed doet, maar is simpelweg een praktische: je moet de Katana wel kwijt kunnen. Voor een TV in een slaapkamer gaat het prima, tussen je scherm en toetsenbord wordt het al snel een stukje krapper. Ze hebben er wat ruimte onder gelaten zodat hij over menig monitor voet kan vallen, maar we hebben hier genoeg voorbeelden waarbij het niet of toch lastig past. Insert een toetsenbord met polssteun of een scherm met gebogen voet, en je zal wel een degelijk bureautje moeten hebben.

Maar als je deze soundbar kwijt kan, en er een paar centen voor over hebt, dan is de Creative Katana echt een hele leuke, opvallende, krachtige speaker, keurige externe geluidskaart, en eye catcher op je bureau. Daarnaast is het echt eens wat anders, niet enkel dankzij de verlichting, maar deze ruime featureset in een soundbar pakketje en dan met een geslaagde gamer focus die werkt zoals ze volgens daar bij Creative mij voor ogen hadden; geluid, extreme aanpasbaarheid, en een hoge mate van gebruiksgemak. Ik had best een knap speakertje van ze verwacht, maar de Katana schoot de verwachtingen ruim voorbij. Eerlijk is eerlijk: deze komt heel hoog binnen op mijn persoonlijke favo-list.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 400 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Creative Sound BlasterX Katana?

Ik zat al te wachten wanneer de review zou komen :D Leuke review en een tof product! Ben benieuwd wanneer je de RGB kunt koppelen aan bijvoorbeeld ingame indicators. Dan krijgt het nog meer functie :)
Dat moet via API's te fixen zijn, de vraag is natuurlijk of dat gaat gebeuren en wie dat gaat doen. Ze hebben ook RGB speakers tegenwoordig, dus als ze de lijn doorzetten dan gaat daar ongetwijfeld iemand mee aan de slag. Echter het is gewoon nog wachten.
Het zou dan handig zijn als ze dit zelf bij Creative doen, want het voegt toch ook wel iets toe aan het product :)
Dat zou het mooiste zijn, maar om al die games te ondersteunen is er wel wat samenwerking nodig natuurlijk :D

Bloedrode verlichting bij low health in Overwatch ofzo? Giev.
Dat zou bij Battlefield 1 ook niet misstaan :) Of aan de hand van de ledstrip een indicatie geven hoever de Payload is, of dat je ult is opgeladen :D Ik zie veel opties :P
Waar wacht je nog op? Tijd om Creative en Blizzard te bellen! ;)
Ik ga Creative wel fkes mailen dat ze dat moeten fixen iig :D hoe tof zou dat zijn he.
Dat heb ik nu dus na het lezen van deze review; ik wist niet dat dit er was, of dat ik er een wilde. Nu wel! En bedankt hoor :) (+3 trouwens)
Wederom een geluidstastische review!
RGB is wel hot in hardwareland.
Thanks!

RGB is soms mooi en soms gewoon marketing geblaat. In dit geval: erg mooi :D
Wanneer ga je de RGB stoel en theelepel reviewen? :+ :+ :+ :+
Mooie review, zie alleen nergens iets over het totale vermogen staan (alhoewel dat natuurlijk lang niet alles zegt)
Totale vermogen = absurd pijnlijk hard :D

Geen grap, ding knalt als de nete op hogere volumes. Zou idd wel even in de conclusie mogen staan, fix ik later fkes.
Echt respect voor al die (bijna té) nette reviews. Elke keer weer. Super. Goede tekst, goede foto's, helemaal mooi. Hier hebben we met z'n alle wat aan :)

If I may ask: Gebruik je nou zelf ook veel van de dingen nadat je de review schrijft?

[Reactie gewijzigd door Niek Holweg op 26 mei 2017 13:37]

Thanks :D mooie complimenten :D

Wat we zelf -uiteindelijk- gebruiken is uiteindelijk best praktisch ingesteld hoor, ongetwijfeld dat ik wat sneller van PC cases wissel dan de meeste thuisgebruikers (alhoewel, ik heb een 4j oude Silencio 652 en een aardig 'oude' H440 NE voor mijzelf? :D), maar ik ben ook best wel loyaal aan een goed product (denk bijv nu 2-2,5 jaar op hetzelfde tobo thuis, jaartje of 2 op dezelfde headset, tijdelijke test/review wissels daargelaten, keer veelal toch terug). Ik stel echter wel stevige eisen aan hoe actief ik een product gebruikt wil hebben voordat ik er wat over wil schrijven, echte test-beestjes, denk aan een nieuwe GTX 1080 Ti waarbij je weinig hoeft te 'ervaren', daargelaten.