Optoma ML750E Review

No13 15 mei 2017, laatste update op 15 mei 2017, 203 views

Optoma ML750E

Qua formaat een echt compacte projector. Helaas zijn daardoor de fans vrij goed te horen. Goede beeldkwaliteit voor deze prijsklasse.

Pluspunten

• 720p (3D ready) native resolutie
  • Compact
  • Led lamp (lange levensduur)
  • Verticale keystone mogelijk (digitaal)

Minpunten

• Slechte speaker, onhandige audio-out
  • Kleine fans; goed hoorbaar

Contrast / helderheid Score: 4

3D Ready

Deze projector is 3D ready, zonder uit te zoeken wat dit betekend heb ik hem gekocht en ben daarna gaan uitzoeken hoe ik deze functie kan gaan gebruiken.

3D ready bleek toch wat minder 'ready' te zijn dan ik dacht :)
Voor zover ik heb kunnen vinden werkt het enkel aan een PC. Je forceert de refresh-rate op 120hz (geen standaard refresh-rate in het keuze lijstje, dus je moet aan de slag met je beeldscherm instellingen en als je pech hebt ook je drivers).
Nu komt er een 3D optie beschikbaar in het menu. (zie 1e afbeelding)

Vervolgens installeer je speciale software zoals Stereoscopic Player (niet in begrepen) en met wat gepruts krijg je dan je 3D beeld op de muur. Ik heb mijn 3D bril nog niet binnen dus de resultaten van dit probeersel volgen nog :)

Lichtopbrengst

Ik geloof dat men 2000+ lumen adviseert voor een niet verduisterde kamer. Je hoeft van deze projector dus niet veel te verwachten zonder verduistering. Daar rekening mee houdend ben ik zeer tevreden over zijn capaciteiten.

AV IO poorten

Inputs heeft deze projector niet veel, je hebt HDMI en een universal IO poort.
HDMI doet ook MHL, als je telefoon of tablet dit ondersteund heb je dus een directe link waarbij je toestel ook van spanning wordt voorzien. Het afspelen van video op mijn Sony Xperia Z5C ging niet zonder haperen maar dat is ongetwijfeld een eigenschap van mijn telefoon.

De Universal IO poort is minder universeel dan dat zijn naam doet vermoeden. Optoma heeft 1 type kabel welke is ondersteund op deze projector, deze zit ook bijgeleverd.

Met deze kabel krijg je een VGA input en een audio output (3,5mm stereo). Vreemd genoeg heb je geen 3,5mm audio input, al heb ik niet getest of deze output ook als input kan werken. De handleiding zegt output en de built-in speaker klinkt belabberd, ik zie dus ook geen reden om te testen of je een audio input hebt.

Digitale IO

Naast HDMI en de universal IO zijn zijn er ook digitale ingangen te bespeuren:
  • USB
  • MicroSD
De firmware laat toe dat je foto's, films en muziek direct kan afspelen. De interface laat naar mijn mening veel te wensen over maar soms is het misschien voldoende om even snel vakantie foto's te laten zien. Het bekijken van documenten zou ook mogelijk zijn. Deze functie heb ik niet getest.

Tenslotte heeft het apparaat een USB poort. Door een flash-drive in het toestel te steken kan je hier zaken van afspelen (zie MicroSD) maar er is ook een wireless dongle te koop.

Met deze wireless dongle kan je de projector in je WiFi netwerk opnemen om zo direct beelden vanuit je PC, draadloos naar de projector te sturen. Deze dongle kost ~50 euro maar per toeval kwam ik een 2-5 euro (chinese) wifi adapter tegen die ook prima werkt.

De smartphone functie is traag (mogelijk door de el-cheapo wifi stick? of mijn toestel?) en ik gebruik hiervoor liever de ChromeCast. Vanaf mijn PC werkt het mogelijk beter, maar ik gebruik mijn USB poort nu voor de 3e optie:

Power-source voor de ChromeCast. Zo gaat hij ook netjes uit als ik de projector uitschakel!

Geluid

Qua geluid scoort deze projector niet al te best. De built-in speaker is heel schel en heb ik direct uitgeschakeld. Via de bijgeleverde VGA kabel kan je dus externe speakers aansluiten via een 3,5mm stereo plug.

De ventilatoren zijn klein en draaien op een vrij hoog toerental. Ze zijn hoorbaar en dat is voor sommigen mogelijk hinderlink. Ik kan er prima mee leven.

Heb jij ook een Optoma ML750E?