Specificaties 20" @ 1600x1200 (UXGA) (S-IPS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

HP LP2065 Zilver Review

YoZz 15 december 2009, 1.421 views

HP LP2065 Zilver

Pluspunten

• panel! (IPS)
  • geen vertikaal-lichtsterkte-effect (ook panel)
  • goede kleurweergave (panel)
  • pivot functie
  • veel aansluitmogenlijkheden
  • all round kwaliteiten (contrast etc)

Minpunten

• geen displayport aansluiting
  • matig design (verouderd)
  • er zijn al betere IPS schermen onder de 500 euro grens gekomen

Ik heb sinds een paar maanden twee van deze schermen tweedehands op de kop getikt. Aangezien ik er erg tevreden mee ben heb ik besloten om maar een reviewtje te schrijven, mijn eerste overigens.
Ik had daarvoor een Samsung Syncmaster 2343BW dus daar baseer ik mijn vergelijkingen vooral op.

Weergave/panel
Ik begin met de weergave omdat dit in mijn ogen het aller belangrijkst is bij beeldschermen. Ik werk veel met beeldbewerkingsprogramma's en sinds de introductie van lcd heb ik last van slechte kleuren en vooral van de vertikale kijkhoek (het lichter worden naarmate je hoger gaat zitten).
Dat laatste is bij TN-panelen (de meest voorkomende en goedkoopste) een groot probleem (in mijn ogen) en ik wist tot voorkort niet het dat er dus ook panelen bestonden die hier veel minder last van hadden (IPS bijvoorbeeld). Blijkbaar zijn er nog veel mensen die bij CRT blijven omdat dit nog steeds de beste kwaliteit zou bieden maar dit gaat voor mij te ver.
Ik heb geen ervaringen met "high-end" beeldschermen die speciaal voor perfecte kleurweergave zijn gemaakt dus die vergelijking kan ik helaas niet maken. Maar dan hebben we het ook wel over een totaal andere prijsklasse.
Naast beeldbewerking gebruik ik de schermen ook af en toe voor games en films. Ook hier presteren ze in mijn ogen erg goed (ongeveer net zo goed als mijn vorige scherm) en ik heb nog nooit ghosting ontdekt.
Ten slotte zijn ook de contrast, zwartwaarden en de helderheid flink in orde.

Functionaliteit/aansluitingen
Er zitten twee DVI poorten en een aantal usb poorten op het scherm dus je kunt er twee pc's op aansluiten (erg handig in mijn geval). Er zit wel geen displayport aansluiting op maar dat komt denk ik omdat die toen nog niet gangbaar was. Verder kunnen ze makkelijk in hoogte worden versteld en gedraaid worden in drie richtingen (horizondtaal, vertikaal en pivot). Vooral pivot is erg gunstig omdat IPS schermen geen last hebben van een verticale kijkhoek (zoals eerder besproken) en ze zijn dus zo te draaien als je maar wilt. Dit is NIET het geval bij de meeste TN panelen (ook al doen veel fabrikanten dit wel zo lijken) want daar wordt je al gauw scheel door het verschil tussen wat je rechter en linkeroog ziet.
Alle instelmogenlijkheden zijn aanwezig behalve natuurlijk calibratie (échte) want dan zit je weer een klasse hoger.

Vormgeving/bouwkwaliteit
Hoewel de vormgeving functioneel in orde is en ook zeker niet lelijk, is hij al wel een beetje achterhaald. Maargoed, de schermen zijn ook al wat ouder dus dit hun je HP wel vergeven. Bovendien zijn ze redelijk minimalistisch en daardoor ook bijna tijdloos.
Zoals ik hierboven al zei kun je de schermen goed instellen maar ik moet wel zeggen dat ze wel extreem zwaar zijn! (ik meen 20 kilo per stuk en dus totaal ongeschikt om bijvoorbeeld te lannen)
Bij een van mijn beeldschermen is er wel het een en ander kapot aan de standaard maar dat was waarschijnlijk door toedoen van de vorige eigenaar (maar dit zou ik natuurlijk an hem moeten vragen).

Defecten
Helaas zit er bij mij wel een klein groepje dooie pixels in een van de schermen en een minuscule haakje in de ander. Het ziet er naar uit dat beide door de vorige eigenaar zijn veroorzaakt en ik neem deze ook wel licht kwalijk dat hij dit niet duidelijk heeft verteld (wel naar gevraagd). Maar dat verklaard waarschijnlijk de lage prijs.
Dit zegt uiteraard vrij weinig over wat je kunt verwachten wanneer je een nieuwe koopt maar let er op bij tweedehandsjes want het kan erg vervelend zijn bij precisiewerk!

Alles bij elkaar is dit een erg fijn scherm en vooral in duo-opstelling. Mocht je er ergens een tweedehands tegenkomen dan is het een echte aanrader maar als je voor een nieuwe gaat kun je denk ik beter voor de grotere broer gaan (de HP LP2475w) want die scoort op alle punten net iets beter en is bovendien 24" ipv 20".
Verder wil ik nog even benadrukken dat iedereen die met veel met design bezig is of gewoon veel waarde hecht aan een goede weergave veel beter voor een IPS-paneel kan gaan dan voor een normaal TN-paneel.
Ikzelf wist tot voor kort niet eens dat er iets als verschillende panelen bestond terwijl ik me toch redelijk verdiept had in het wereldje (dacht ik tenminste) dus blijkbaar lopen de producenten er niet echt mee te koop dat hun grootste aanbod eigenlijk bagger (ja, ja) is.

Mocht je nog iets missen aan de review of je wilt iets vragen over deze schermen aarzel dan niet om te commentaren!

Heb jij ook een HP LP2065 Zilver?

Ik heb hem zelf ook en voor tweede hands is het zeker waar voor je geld, daarom wordt er nog wel wat geld voor gevraagd. Geen displayport aansluiting vind ik niet echt een nadeel, want dat was toen nog helemaal niet aan de orde en de beeldkwaliteit zal er toch niet beter op worden, dat is alleen voor resoluties van 2560X1600 en hoger handig.