Specificaties Starterset, WiFi-AC (5GHz) 1,167Gbps, 1x 1Gbps - Bekijk alle specificaties

D-Link AV1000 WiFi AC Starter Kit DHP-W611AV Review

jossie67Testpanel 13 mei 2017, 139 views

D-Link AV1000 WiFi AC Starter Kit DHP-W611AV (Testpanel)

Als extra accesspoint aan de andere kant van je huis, is deze set goed te gebruiken, je krijgt er meteen een extra ethernet aansluiting bij, Maar als je een UTP kabel kan leggen, Zou ik deze altijd de voorkeur geven. Het is nog altijd sneller.

Pluspunten

• Plug and Play
  • Apart 5Ghz netwerk

Minpunten

• Wi-Fi AC Adapter heeft een eurostekker
  • Het zeker geen Gigabit

Beheerbaarheid Score: 4
  • Installatie
  • Route powerline link
  • Test doorvoersnelheid bestandsoverdracht
  • Stabiliteit
  • Conclusie
  • Vragen

Installatie

Het installeren is niet ingewikkeld, ik ben ook geen voorstander om meteen alle software van de bij geleverde CD te installeren. Het liefst laat ik deze dan ook in de verpakking zitten.
Ik had meteen een nadeel te pakken bij het inpluggen van de Passthrough Adapter. Het ding is zo groot dat het bij een dubbel WCD meteen 2 aansluiting bezet. Je krijgt er natuurlijk wel n voor terug maar toch. In een meterkast heb ik altijd een tekort aan 230V aansluitingen.
De eerst configuratie heb ik niet hoeven uit te voeren. Schijnbaar hadden de twee devices elkaar al gevonden. Ik moest alleen de verbinding onderling encryptie.
Wat ik wel prettig vond is dat je voor de 5Ghz een apart wifi netwerk kan opzetten.
De Wi-Fi AC Adapter heeft een eurostekker. Daardoor hij erg los in de wcd zit. Het ding wiebelt gewoon. Ze hadden beter een voor een schuko (https://nl.wikipedia.org/wiki/Schuko) kunnen kiezen

Route powerline link

De Wi-Fi AC Adapter heb ik in de woonkamer geplaatst, dit is zo’n 6 meter aan electrakabel.
Hier zit maar 1 centraaldoos tussen.
De Passthrough Adapter heb aangesloten op mijn TP Link TL-SG2424, met de bijgeleverde kabel.

Test doorvoersnelheid bestandsoverdracht

Met de gratis versie van Lan Speed Test(Totusoft) heb ik de bestandsoverdracht snelheid getest.
In Lan Speed Test heb ik als bestandsgrootte gekozen voor 900 MegaBytes

ik vermoed dat het bestand geen 900Mb is maar 900000000b

Als eerst heb ik getest dmv van mijn eigen gigabit netwerk, dit heb ik 9 jaar geleden aangelegd met Cat5e bekabeling.

De volgende optie heb ik gedaan met Powerlink
  • UTP kabel
  • 2.4 Ghz 1 verdieping betonvloer
  • 5 Ghz 1 verdieping betonvloer
Alles meting heb ik 5x uitgevoerd, daarvan heb ik het gemiddelde genomen

Stabiliteit

De stabiliteit is goed op orde. de verschillende waarde lagen allemaal dicht bij elkaar

Een nadeel van het gebruik van het lichtnet, is dat je heel veel storingsbronnen kan hebben.
Ik heb alleen voornamelijk ledverlichting , Z-wave dimmers en schakelaar.
Daarbij komt dat je ook nooit weet, hoe goed de las is in een centraaldoos.
Het meest irritante van de Wi-Fi AC Adapter vond ik het wiebelen in de wandcontactdoos

Voor het beoogde doel ga ik de PowerLine AV1000 WiFi AC Startre Kit, niet gebruiken. Daarvoor ga ik nu gebruik maken van Vlan en een oude Linksys router met DD-WRT

Heb jij ook een D-Link AV1000 WiFi AC Starter Kit DHP-W611AV?

Powerlineverbindingen via het lichtnet zijn een catastrofe voor naburige (legale) radiozendamateurs...
Het radiospectrum van lange golf en korte golf wordt volledig verziekt door het uitgebreide ruisspectrum wat uitgezonden wordt. Ik ben sinds 1960 radioamateur op alle amateurbanden behalve op uhf. Sinds 'powerline' zijn intrede deed zijn er talloze klachten gekomen waartegen de (destijdse) RCD weinig kon doen omdat de apparatuur vrij verkocht mocht worden. Het storen van amateurs door de signalen van S8 en sterker: S9+ wordt nog wl onderzocht...Ikzelf kan het beluisteren van de zwakke kortegofsignalen op de 80, 40 en 20m banden wel vergeten in de avond, als de computers aangaan...Er is ons aangeraden om met de stoorders (als ze bekend zijn) een gesprek aan te gaan en afspraken te maken Verder doet de storingsdienst niets omdat het verschijnsel al te ver is verspreid...
PA0TW