Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Microsoft Sidewinder X6 Keyboard Review

DNB 15 december 2009, laatste update op 15 december 2009, 3.840 views

Microsoft Sidewinder X6 Keyboard

Pluspunten

• Verplaatsbaar numpad
  • Uitgebreide macro-opties
  • Toetsenverlichting
  • Platte toetsen
  • Volume draaiknop

Minpunten

• Niet zo ergonomisch
  • Weinig extra functies

Dit toetsenbord is onderdeel van de Sidewinder gaming lijn van Microsoft, die naast het X6 toetsenbord bestaat uit verschillende muizen. Ik heb dit toetsenbord gekocht als vervanging van mijn Microsoft Wireless Laser Desktop 6000 V2 Zoals je ziet ben ik wel gecharmeerd van Microsoft hardware.

Macro Editor

Features
Ik geef eerst een korte opsomming van de belangrijkste features van dit toetsenbord, daarna ga ik wat dieper erop in;
  • Instelbare toetsenverlichting.
  • Verplaatsbaar numpad.
  • Volledig aanpasbare macrotoetsen
  • 3 Profielen voor macro's.
  • Platte(re) toetsen.
Design en uiterlijk
De Sidewinder X6 is een toetsenbord gericht op gamers. Het probeert (volgens mij) een soort stoere look uit te dragen, en hierin is MS wel redelijk geslaagd. Het is geen heel mooi toetsenbord, maar het uiterlijk voldoet voor mij.

Alle toetsen zijn verlicht, de meeste in rood. De mate van verlichting is traploos in te stellen door middel van een draaiknop. Deze toetsenverlichting is best handig als het een beetje donker is.

Het meest opvallende aan dit toetsenbord is natuurlijk het verwijderbare numpad, Hierover later meer.
Verdere opvallende eigenschappen zijn de "Mickey-Mouse oren" en de spatiebalk. "De spatiebalk?" hoor ik je al denken. Jazeker. Op de andere functietoetsen is een beetje beknibbeld zodat de spatiebalk extra lang is. Ik vind dat wel grappig :) De "Mickey Mouse oren" zijn de twee instelknoppen voor de toetsenbordverlichting en het volume die zich rechtsbovenaan bevinden. Sommigen vinden dit er niet uit zien, ik vind het voor alles handig. Sinds wij vroeger een Dell-PC hadden mét daarbij een toetsenbord met draaibare volumeknop, ben ik daar groot fan van. Er gaat niks boven draaien aan een volumeknop. Als je dat eenmaal gewent bent voelen volumeknopjes maar wat magertjes aan.

Mickey Mouse!

Lay-out en speciale toetsen
Uiteraard beschikt dit toetsenbord over de standaardtoetsen die nu eenmaal op een toetsenbord zitten. Daarnaast zitten er aan de linker- en bovenkant van het toetsenbord nog extra toetsen die extra functionaliteit bieden.

Aan de linkerkant zitten 6 vrij instelbare macro-toetsen. Met een druk op een 7e knop kan heen en weer geschakeld worden tussen 2 sets van 6, effectief 12 macro-toetsen dus.
Bovenaan het toetsenbord vind je van links naar rechts: De quick-launch toets. In XP start deze IntellyType op, de toetsenbord-driver van Microsoft. In vista start deze toets het spellen-overzicht op (Als je niet weet wat dit is: druk maar eens op "ontspanning" in je start menu.) Aangezien deze toets niet gewijzigd kan worden en ik deze lijst niet gebruik, is deze toets voor mij nutteloos.

De tweede toets is de Cruise Control. Houd deze toets in, druk 1 tot 4 andere toetsen in en laat alles weer los. De toets(en) die je dan hebt ingedrukt worden dan herhaald tot je de cruise control weer uitschakelt. Een leuke gimmick, maar ik heb er nog geen praktisch nut voor gevonden.

Daarna komen de macro-opname knop, en de profiel-wisselknop. (meer uitleg hierover komt later). Vervolgens zie je nog een rij onmisbare mediaknoppen, en als afsluiter de draaiknoppen voor de verlichting en het volume.

Speciale Toetsen

Dan het numpad. Bij standaard toetsenborden zit dit aan de rechterkant. Bij de Sidewinder kun je het echter lostrekken en naar keuze aan de rechter- of linkerkant bevestigen, of het helemaal weglaten. Dit was voor mij een van de belangrijkere punten om dit toetsenbord te kopen. Ik heb liever wat minder ruimte tussen mijn toetsenbord en mijn muis. Met dit toetsenbord kan dat. Mijn vorige toetsenbord legde ik altijd een stuk op mijn muismat om hetzelfde effect te bereiken, waardoor ik weer minder ruimte had om te muizen. Nu zit het numpad gewoon links, voor mij het beste van twee werelden.

Numpad

Macro toetsen en profielen
Met de Sidewinder X6 kun je meerdere macro's opnemen en de instellingen van andere toetsen aanpassen. Er zijn 3 geheugenbanken, of profielen, beschikbaar. Met de profielwisselknop kun je door deze profielen heen wisselen. Naast deze 3, kun je ook kiezen om een applicatie-specifiek profiel te maken. Bijvoorbeeld: als ik hl2.exe opstart worden de macro's/snelkoppelingen geladen die ik voor deze applicatie gedefinieerd heb. Je kunt dus genoeg verschillende profielen maken.

Voor ieder profiel zijn er tot 30 macrotoetsen bescikbaar. 2 maal 6 links van je toetsenbord, en, als je hier voor kiest, nog 18 macrotoetsen op het numpad. Je kunt voor ieder profiel kiezen of je het numpad als numpad wilt gebruiken, of als macropad.

Met een macrotoets kun je verschillende dingen doen:
  • Een bepaald programma, webpagina of bestand laten openen.
  • Een functie uit een lange lijst met standaardfuncties aanroepen. (Denk aan forward/back, cut en paste, media toetsen, flip 3D, mijn documenten/computer, undo/redo enzovoorts. Er zijn tientallen standaardcommando's)
  • De toets uitschakelen.
  • Een echte macro (serie van toetsaanslagen) maken.
Een macro maken
Er zijn twee manieren om een macro te maken.
  1. Via de macro-opname toets. Druk deze in, druk vervolgens een macro toets naar keuze in, en type de macro die je wilt maken in. Druk vervolgens weer op de opname knop om de macro op te slaan. Dit is het simpelst en het snelst, maar je kunt niets aanpassen/perfectioneren.
  2. Via de macro-editor. Hier kun je voor iedere toetsaanslag de ingedrukte tijd instellen, vertragingen inbouwen tussen toetsaanslagen muisklikken inbouwen, en nog meer. Hier kun je de macro perfect aan jouw wensen aanpassen.
Macro Editor

Ook kun je ervoor kiezen om van bepaalde standaard toetsen de functie te veranderen, of deze zelfs helemaal uit te schakelen. Het gaat dan om de mediatoetsen, num- en caps lock, en de windows toets. Sommige mensen zullen het handig vinden om tijdens het gamen de windows toets uit te schakelen. Dit voorkomt onverwacht teruggaan naar de desktop net als het niet uitkomt. ;)

Desgewenst kun je je mooiste macro's delen met andere mensen, ze zijn in het XML formaat opgeslagen.

Het moge duidelijk zijn dat de macro functies op dit toetsenbord zeer uitgebreid zijn. Je bent alleen gelimiteerd door je eigen fantasie en je vermogen om te onthouden welke macro wat ook al weer deed.

Typen/ergonomie
Het is natuurlijk ook belangrijk te weten hoe een toetsenbord typt. Dit toetsenbord heeft toetsen die iets alger zijn dan bij standaard toetsenborden het geval is. Hierdoor is de toetsaanslag wat lichter. Mijn vorige toetsenbord had ook zulk soort toetsen, dus ik was er al aan gewend, en vind het ook fijn. Ik kan er op zich lekker snel mee typen. Het zal misschien even wennen zijn voor mensen die het niet gewend zijn, maar daarna tikt het erg fijn.

Het toetsenbord is natuurlijk niet zeer ergonomisch. Het is kaarsrecht, en heeft een harde polssteun die niet verwijderd kan worden. Dit is een achteruitgang ten opzichte van mijn vorige toetsenbord (een xxx). Ook heeft het geen instelbare pootjes; je krijgt het zoals het is, en daar moet je het maar mee doen.

Drivers
Omdat dit een Microsoft product is, is de driver, en daarbij de macro-editor naadloos geïntegreerd in de toetsenbord eigenschappen in het configuratiescherm. Het werkt ook gewoon goed.

Driver

Prijs / Conclusie
De vraag is natuurlijk altijd: Rechtvaardigt de prijs hetgeen je krijgt? Op het moment van schrijven staat dit toetsenbord in de pricewatch voor 53 euro. Ik heb hem zelf afgelopen maart voor ± 45 euro nieuw gekocht bij een webshop waar hij een keer voor 60 euro te koop was, en een keer voor ¤45. 8)7 Dat zal wel een foutje van hun kant geweest zijn.

In ieder geval: Het is een toetsenbord dat voor mij lekker typt en fijne macro functies heeft. Ik ben ook zeer blijk met het verplaatsbare numpad en de volume-draaiknop. Het feit dat het toetsenbord niet erg ergonomisch is (Ik programmeer nog wel eens), neem ik voor lief. Voor mij was het zijn prijs zeker waard.

Heb jij ook een Microsoft Sidewinder X6 Keyboard?

heb em nu 8 maanden maar nu beginnen van de toetsen de zwarte lak er af te schilferen.
als dit zo door gaat heb ik over een tijd alleen nog maar de rode verlichting over

eerst was het alleen de A nu begint ook de C af te schilferen
Probeer om voor je het tobo gebruikt je handen te wassen of zorgen dat je geen stoffen als handlotion of vettigheid op je vingers hebt. Dat kan een hele hoop schelen. Je tobo krijgt in ieder geval een langer leven.
Dat kan wel zo wezen, het is natuurlijk triest dat je voor deze prijs zo'n matige kwaliteit krijgt. Voor dit geld verwacht ik toetsen waar de kleur op blijft zitten. Maarja, misschien ben ik wel te veeleisend 8)7

De A en E zijn nu wazige vlekken en de S lijkt het ook te "begeven". Nog even en ik type compleet blind :(

ps: Wat doe je met de C ? :+

[Reactie gewijzigd door Madrox op 16 december 2011 07:45]

Ik heb dit toetsenbord gehad maar na een paar dagen alweer weggegeven, verlichting en bouwkwaliteit zijn allemaal netjes. Toetsaanslagen voelen ook lekker aan.

Toch heeft dit apparaat toch 1 ongelooflijk grote fout waardoor ik hem aan geen enkele beetje gamer kan aanraden. Ik lees dit niet terug in de review en wil dit toch graag delen.

De key mapping rondom de linkerkant van de het toetsenbord, dus de WASD, ctrl en 1/tm5 zit zeer slecht in elkaar. Je kan daardoor maar maximaal 3 knoppen tegelijk indrukken.... nouja je kan er wel 4 indrukken, maar die zal hij niet registreren.

Enkele praktische voorbeelden: W+A+ctrl+R doet het dus niet. in counterstrike of andere shooters is dit erg vervelend (reloaden terwijl je bukkend beweegt).

Ook een combinate zoals W+A+shift+4 werkt niet, hier had ik ontzettend veel last van in WoW, als ik circle-strafe-de en mn instant casts op mn 2e actionbar wilde gebruiken...

En zo kan je er zelf ook nog wel een paar verzinnen, als je maar een casual gamer bent zal je het misschien nooit opvallen, maar voor mij en ik denk ook voor velen anderen is dit toetsenbord daarom gewoon geen optie. Logitech G series toetsenborden hebben hier dus totaal geen last van, bepaalde Steelseries toetsenborden worden juist met de functionaliteit gepromoot dat ze oneindig veel gelijktijdige toetsaanslagen kunnen doorgeven.

Ik vind het best wel schandalig dat MS dit toetsenbord als "gamers" toetsenbord verkoopt, terwijl het juist voor gamers zo tekort doet.
Ben het met de schrijver eens een heel fijn toetsenbord.
ik game veel en dan is de verlichting perfekt.
alleen de macro`s wat ik ook doe (wat dit betreft ben ik een NOOB) ik kan ze niet maken
iemand de me er mee kan helpen!!
Nette review.
Ik vind het design minder, mijn beste maat heeft ,m, kwalitatief wel een puik toetsenbord, en Microsoft is qua toetsenbordkwaliteit gewoon een topper. De keuze waar je je numpads plaatst is wel erg pienter. Ik gebruik ze nooit, dus mag van mij het wel weg. ( Ik heb de G15 en G15v2)
Scheelt echt ruimte.
De 2 dikke tieten van draaiknoppen op dit tobo doen het echter niet voor me, want het komt heel schreeuwerig over.
Ik heb dit tobo ook.
Allereerst een pluim voor een nette review!
Dit soort typt naar mijn mening erg lekker, lage toetsen, maar geen laptop toetsen.
De verlichting kan ik niet meer zonder mee. Zo super handig! Ik had laatst een logitech bij een vriend, en moest toch even zoeken in het donker haha. De verlichting is niet te fel, en is zelfs een beetje zwoel.

Ik gebruik zeer weinig het numerieke gedeelte, en het afneembare gedeelte is dan erg handig. het ligt bij mij wel op me bureau maar buiten het tastbare gedeelte. Mocht ik het nodig hebben, dan kan ik er zo bij.

De lange spatiebalk had ik eerst niet zo in de gaten, maar toch wel een welkome gimmick.

Echt een zeer goed tobo.
@AvdE

"De twee draaiknoppen ben ik ook niet echt fan van. Het praktisch nut is echter zeer groot en ik kan ze blindelings vinden en daarmee het geluid regelen."

Ik moet eerlijk bekennen dat ik behalve het typen amper gebruik maak van de extra knoppen op m,n tobo.Heb net ff na zitten denken en ik zet het geluid zachter vanuit BSPlayer of MediaPlayer. Terwijl het idd zoveel makkelijker kan.Ik kijk nu ik er over nadenk ook amper naar het display.Wat dat betreft heb je dan groot gelijk als voor jou die grote knoppen echt functioneel zijn. En dan worden ze vriendjes van je.
Misschien zou ik toch eens wat méér van de mogelijkheden mijn tobo,s gebruik moeten maken :+
Potverdullie nog an toe.
Toevallig klik ik deze review aan, en heb er iets aan. Want ja, een kb waarvan de je numpad lekker in de kast kan gooien, YESS, maakt hem lekker smal. En verlichting wil ik ook weleens meemaken, kortom: mocht mijne kapot gaan, dan wordt het deze, zeker ook omdat Ms gewoon goed is met keyboards. Prijs is stevig, maar wat wil je dan, nog altijd een schijntje vergeleken met wat een Art Lebedev kost. :Y)

met muizen zijn ze ook prima, maar die gaan kapot, althans het klikmechanisme was bij mij al snel doof/lam, met 2 Ms muizen gehad.
Handige review ;) Heb hem zelf ook al een tijdje en is het meest prettige toetsenbord wat ik ooit heb gehad volgens mij (heb ook Logitech x15 gehad).

Voordeel is verlichting, typt fijn en inderdaad ook de handige volume draaiknop.
Nadeel (en dat valt me echt tegen) is dat de zwarte cover al van de WASD-toetsen af gaat :(
Leuke review. Ik was net op zoek naar war info over dit toetsenbord en dit voldoet.
Helaas lees ik net bij Lawtje dat dit bord geen meerdere toetsaanslagen kan registeren.
Dus toch geen vervanger van mijn G15.

maar verder vind ik het bord erg netjes. De draaiknoppen zien er mischien niet zo strak uit maar ik vind een draaiknop zo veel beter dan een druktoets.
heb er toch maar 1 besteld voor mijn niet game PC.