Matrox P-series P650 Review

TD-er 13 januari 2006, 1.191 views

Matrox P-series P650

Pluspunten

• Goede analoge beeldkwaliteit
  • een van de weinige kaarten die 1600x1200 via DVI kan weergeven op 2 uitgangen.
  • geen fan op de kaart

Minpunten

• geen tot matige support
  • hoge prijs.

Drivers en compatibiliteit Score: 2
Mijn eisen aan een videokaart zijn goede beeldkwaliteit en snelle 2D beeldopbouw. Spellen speel ik niet op de PC, dus 3D-power is niet van belang. 3D rendering in een 3D-CAD programma heb ik ook niet nodig, dus afgaande op de website van Matrox leek de P650 prima geschikt.

De driver-support voor deze kaart is vrij mager onder Windows en Linux support is er gewoonweg niet. (een oude RedHat 9 binary, die erg traag is bij dualhead en instabiel). Video afspelen onder Windows valt ook tegen. Op dezelfde machine met een ATI 9550 kaart gaat dat vele malen beter.

De beeld opbouw snelheid is ook veel trager bij gebruik van dualhead, dan wat je mag verwachten van deze kaart. Zijn grote broertje, de Parhelia 128/256 werd geadverteerd een geheugenbandbreedte te hebben van 15 - 20 GB/s Bij de P650 is daar in de beeldopbouw niet veel van te merken (zou ongeveer 8 GB/s moeten kunnen).

Heb jij ook een Matrox P-series P650?

Ik mijn vinden in je review. Vroeger kocht je een Matrox kaart vanwege zijn sublieme 2D beeldkwaliteit. Tegenwoordig is er volgens mij geen een plausibele reden om een MAtrox kaart te kopen.

Ik heb een P650 in mijn HTPC zitten en het is echt een drama qua drivers, Powerdesk software en ondersteuning.

De P650 kost een dikke 150 euro en is het totaal niet waard.