Shuttle Omninas KD20 Review

BIFI87 11 mei 2017, laatste update op 11 mei 2017, 188 views

Shuttle Omninas KD20

STERF EEN LANGZAME DOOD!

Pluspunten

• cloud functie, al is die belachelijk traag

Minpunten

• traag
  • lawaaig
  • onbetrouwbaar

Kwaliteit voeding Score: 3
2 nieuwe identieke 1tb hdd's gekocht en in raid1 gezet, voor extra betrouwbaarheid.
na een tijdje begon die steeds raarder te doen, steeds vaker dat ik in explorer ff moeite had om dingen te doen. en ik kon steeds vaker de nas niet meer op.
dan viel die weer eens uit, reset en dan was het weer paar dagen ok.
maar ook dat werd steeds vaker en behoorlijk irritant.
ook duurde het steeds langer voordat ie gereboot was en na een tijdje lukte het nauwelijks meer om em weer goed op te starten.
uiteindelijk was ik het zo zat dat ik besloot een 2e hands pc aan te schaffen als server en de schijven daar in te doen, bye bye nas.

daar was nas het blijkbaar niet mee eens want toen ik de schijven probeerde uit te lezen kon windows ze niet lezen/herkennen (1 wel herkennen en niet uitlezen, 1 niet herkennen.) in de bios waren ze wel zichtbaar.

hoop gegoogled en met partition programma's en recover programma's erachter gekomen dat de schijven niet meer goed waren (zijn hooguit 2 jaar oud).
Lekker veilig dus raid1...

nu dus proberen de schijven te redden. maar dat zal wel ff duren, hopen dat ik er nog wat uit krijg.

dus OMNINAS: STERF EEN LANGZAME PIJNLIJKE DOOD!!!!

Heb jij ook een Shuttle Omninas KD20?

Weet je zeker dat de schijven niet gewoon in EXT4 o.i.d. staan? Dan kan Windows ze inderdaad niet zomaar uitlezen en soms ook niet herkennen. Daarnaast kan 't natuurlijk zo zijn dat je schijven gewoon rot zijn, vooral als je twee dezelfde koopt op 'tzelfde moment heb je vaak dezelfde batch en dus ook vaak dat als één "maandagmorgenmodel"-verschijnselen vertoont, de ander daar ook best vaak last van kan hebben, zelfs rond dezelfde tijd.

Daarnaast: RAID-1 is "veilig", maar geen backup. Had je geen backup van deze schijven gemaakt?
Even Copy -> paste uit de specificatie's welke op internet staan:

CPU 750Mhz dual-core
HDD 2 x 3.5"
Lockable HDD Tray YES
OS Embedded Linux

File System Internal : XFS
External: EXT2, EXT3, EXT4, XFS, NTFS, FAT, FAT32

JE hebt helemaal gelijk.
Hoop frustratie wat loskomt denk ik. Verder jammer van het slechte taalgebruik :)
@Merethil dat heb ik dus gecheckt in de bios.
bovendien kon ik alles vanaf de nas wel afspelen bekijken bewerken etc, wanneer ik er wel op kwam.