Tweakers zegt: 7,5

Apple MacBook 12" (2016) 1,1GHz 256GB Goud Review

J_Gonggrijp 10 mei 2017, 256 views

Apple MacBook 12" (2016) 1,1GHz 256GB Goud

Wat mij betreft moet een laptop vooral heel draagbaar zijn, en daar slaagt de nieuwe MacBook geweldig in. Hij past met gemak in een normale rugzak (ik heb zo'n Eastpak), is erg dun en héél licht. Al het overige zie ik als bonuspunten en die heeft de MacBook óók.

Pluspunten

• draagbaarheid
  • voelt stevig aan ondanks flinterdun profiel
  • prachtig beeld
  • hoge technische coolheidsfactor
  • batterijduur
  • macOS
  • geen bewegende onderdelen behalve het scharnier en de toetsen

Minpunten

• klein dus minder ergonomisch
  • pijn in de portemonnee

Laat ik met de controversiële punten beginnen. Het toetsenbord is waarschijnlijk een kwestie van smaak en gewenning. Ik voelde me in het begin even wat minder trefzeker, maar nu ik eraan gewend ben, vind ik het eigenlijk wel prettig dat ik de toetsen minder ver hoef in te drukken (en ik ben al zo'n plat iMac-toetsenbord gewend). Hoewel het allemaal erg plat is, vind ik dat je nog wel duidelijk kunt voelen waar de toetsen zitten en of je aanslag "raak" is. Blind typen gaat dus prima en naar mijn mening zelfs prettig. Het grote oppervlak van de toetsen helpt hierbij.

Hoewel ik het toetsenbord dus prima vind, zie ik ergonomie toch als het belangrijkste minpunt van deze laptop. Mensen zijn altijd geneigd om zich voorover te buigen naar hun computer. Hoe kleiner de computer, hoe erger het wordt. Laat de MacBook nu net behoorlijk klein zijn. Je kunt het scherm vrij ver naar achteren klappen zodat je bij een omlaaggerichte blik nog steeds haaks op het scherm kunt kijken, maar zelfs als ik dit doe en oplet dat ik mijn rug recht houd, merk ik dat ik nog steeds mijn hoofd naar voren laat hangen, puur om mijn blik omlaag te richten. Daarnaast is het door het kleine grondoppervlak onvermijdelijk dat de trackpad niet optimaal geplaatst is ten opzichte van het toetsenbord. Als je de MacBook langere tijd achtereen gebruikt (zonder externe muis en extern beeldscherm), krijg je dus last van je nek en je arm.

De enkele USB-C-/oplaadpoort is in theorie een beperking, maar ik moet zeggen dat ik daar nog nooit last van heb gehad. De meeste dingen gaan draadloos. Af en toe sluit ik een flashdrive of een beamer aan, maar dat heb ik nog niet tegelijk hoeven doen. Ik kan het opladen ook uitstellen tot een ander moment, dankzij de enorme batterijduur. Je koopt je alleen wel een ongeluk aan alle extra verloopstukjes voor die enkele keer dat je toch iets met een snoer moet doen.

Die batterijduur brengt me op de technische coolheidsfactor. Het lukt mij om 'm 14 uur te gebruiken, op voorwaarde dat ik de helderheid van het beeldscherm en de toetsverlichting matig tot ongeveer 1/3 van het bereik. Daarbij blijft de laptop ook nog koel. De batterij die dit mogelijk maakt zit verwerkt in die flinterdunne behuizing, die desondanks stug en stevig aanvoelt (zelfs de beeldschermklep). Om te zorgen dat het allemaal past, is het moederbord zo klein dat die op zichzelf in een smartphonebehuizing zou passen. Daarnaast doet de trackpad "als of", met haptische feedback in plaats van een schakelaar, maar het voelt verbluffend realistisch. Het voelt echt magisch dat de klik verdwijnt als je de computer uitzet.

Laten we eerlijk zijn, het kleine computertje is geen krachtpatser. Als je dat zoekt in een laptop, moet je de MacBook zeker niet nemen. Bij normaal gebruik (websurfen, filmpjes kijken, presentaties geven, programmeren, dat soort dingen) merk je echter geen moment dat er een licht processortje in zit. Video's en transities zien er altijd vloeiend uit en je krijgt altijd onmiddelijk respons op je trackpad gestures en je toetscommando's. Ook bij bestandssysteem-intensieve taken, zoals opstarten en het updaten van je MacPorts packages, doet de MacBook het uitstekend dankzij de snelle SSD.

Dan is er nog het beeldscherm. Er zijn 2304x1440 fysieke pixels. Het OS maakt daar vervolgens 1280x800 virtuele pixels van (standaard, er zijn ook andere opties). Dat betekent dus dat je de fysieke pixels kunt indelen in blokjes van 9x9 en dat ieder blokje doet alsof het 5x5 pixels zijn. Daarmee lopen de grenzen van de virtuele pixels voor het overgrote deel dwars door de fysieke pixels en andersom. Toen ik me dat voor het eerst realiseerde op basis van informatie van het internet, dacht ik dat dat een ramp zou zijn. Het tegendeel is waar: het ziet er fantastisch uit. Haarscherp en met uitstekende kleurweergave en kijkhoek, precies zoals je van Apple zou verwachten.

Al met al is het een prima machine voor kantoortoepassingen, mediaconsumptie en lichtgewicht spelletjes onderweg. De mobiliteit en de algehele kwaliteit zijn uitmuntend. Naar mijn mening mag de MacBook daarom wel een beetje extra kosten.

Heb jij ook een Apple MacBook 12" (2016) 1,1GHz 256GB Goud?