Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router • 5x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

MikroTik RB962UiGS-5HacT2HnT hAP ac Review

aequitas 7 mei 2017, 853 views

MikroTik RB962UiGS-5HacT2HnT hAP ac

De hAP ac is ondanks zijn simpel en sober uiterlijk een prima router/AP met uitgebreide features en mogelijkheden.

Pluspunten

• Goede WiFI
  • Veelzijdig RouterOS
  • Stabiel

Minpunten

• Weinig Flash geheugen

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Ik ben deze router aan het inrichten om mijn huidige RB2011UiAS-2HnD-IN te vervangen. Wat dat betreft is het een waardige vervanger op twee puntjes na: minder poorten en beperkte MetaRouter (hieronder meer).

De hAP ac valt in de 'nieuwe' serie van Mikrotik producten die een 'naam' hebben ipv. alleen de typeaanduiding. Hoewel dit ze makkelijker uitspreekbaar maakt geeft de typeaanduiding goed aan wat je in huis haalt: RB962UiGS-5HacT2HnT

- 6 gigabit poorten
- 2 individuele wireless interfaces
- USB host
- SFP (bv. glasvezel)
- High power 5GHz en 2.4Ghz AC en B/G/N met elk 3 chains (MIMO)

(bron: https://wiki.mikrotik.com..._for_RouterBOARD_products)

Ik heb weer voor een Mikrotik gekozen omdat het OS (RouterOS) meer biedt dan de standard consumer routers (VPN, IPsec, Vlans, firewall, IPv6, BGP, niks is te gek) maar toch een stuk betaalbaarder zijn dan de professionele. Je krijgt tegenwoordig standaard bij elke Mikrotik router een onbeperkte licentie op een full featured RouterOS (vroeger moest je na een paar updates vernieuwen).
Het OS biedt een prima CLI, Web interface and management app (WinBox (via Wine op OSX)) die beter gefocust is dan bv een OpenWRT of andere Linux variant.
Een minpunt van RouterOS, het is closed source. Hoewel je aan alles voelt dat het onder water Linux is krijg je geen toegang tot die laag.

Dat brengt ons bij de MetaRouter feature. Dit is een soort van VM voor router firmware. Hierdoor kan je binnen RouterOS ook OpenWRT, DD-WRT, oid. draaien en aan het netwerk blootstellen. De RB2011 had hiervoor 256MB aan Flash geheugen ter beschikking. De wAP ac biedt slechts 16MB waardoor de mogelijkheden heel beperkt zijn.

De router is bij mij in het midden van een betonnen rijtjeshuis geplaatst (meterkast bij trapopening). Hierbij levert de router een dekking over het hele huis tot in de tuin. Op 2 meter afstand van de router kan je makkelijk de hoogste ac snelheden halen (Macbook Pro). Dit zakt natuurlijk redelijk in naarmate je verder komt, maar nergens teleurstellend. Het is (zoals bij elke router) wel van belang waar je de router positioneert (hoek van de antennes) en de omgeving (weg van metaal/draden).

Als je de router van binnen bekijkt (sorry vergeten fotos te maken) dan zie je dat beide antenne drietallen slim geplaatst zijn voor een uitstekende dekking. Wil je er toch meer uit halen dan vindt je op de printplaat uFL connectors om externe antennes toe te voegen.

Heb jij ook een MikroTik RB962UiGS-5HacT2HnT hAP ac?

Bedankt voor je review. Gebruik je deze router toevallig ook voor een glasvezel aansluiting? Werkte het out of the box? Tevens zojuist deze router besteld dus ben benieuwd of het lukt om de boel te installeren.
Nee helaas hebben we hier nog alleen Ziggo en ADSL.

Er zit een SFP slot in de router. Deze zou afhankelijk van je provider gebruikt kunnen worden om direct glasvezel op aan te sluiten. Hier moet je nog wel een SFP glas adapter voor hebben.