Specificaties Laser printer (Kleur) met Ethernet - Bekijk alle specificaties

Samsung CLP-610ND Review

captain007 14 december 2009, 856 views

Samsung CLP-610ND

Pluspunten

• Nette prijs (+-250 euro)
  • Duplex afdrukken in deze prijsklasse
  • Netwerkaansluiting
  • Goede kwaliteit afdrukken

Minpunten

• Geen netwerkkabel meegeleverd
  • Lange opwarmtijd
  • Omvang van apparaat (45x45x45cm)
  • Afhankelijk van omgeving het lawaai

Inktverbruik Score: 3
Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
Ben sinds enkele weken in het bezit van de Samsung CLP-610ND. De reden voor de aanschaf waren problemen met de oude printer (een all-in one HP PSC2350 printer en scanner), welke veel afdrukken verkeerd printte (kleuren en teksten ontbraken vaak). Omdat het aantal pagina's dat wordt geprint de laatste jaren toenam (veel verslagen, rapporten, etc.) was dat gelijk de reden om serieus naar een laserprinter te kijken. Eisen hierbij waren dat het een netwerkprinter moest zijn, dat deze kleuren kan printen en liefst dubbelzijdig. Daarnaast mogen de printkosten niet te hoog zijn. De Samsung CLP-610ND voldoet voor mij aan al deze eisen.

De eerste indruk van de printer was dat deze aan de grote kant was. De printer is ongeveer 45x45x45cm en dat is voor een printer thuis aan de grote kant. Daar komt wel bij dat deze printer duplex (dubbelzijdig) kan afdrukken, wat weinig printers kunnen in dit prijssegment. Wat ook nadelig kan zijn is de relatief lange opwarmtijd. De printer is zeker een halve minuut bezig met opwarmen, dus wat minder geschikt voor kleine afdruktaken. Nog een nadeel is dat er standaard geen netwerkkabel is meegeleverd. Dit schijnt tegenwoordig in de mode te zijn om kosten te besparen, maar lijkt mij onverstandig in dit segment. Liever een printer van 5 euro duurder met kabel dan zonder.

Het in gebruik nemen van de printer verliep soepel. Toners erin, papier erin, stekkers erin en het werkt. De netwerkconfiguratie verliep vrijwel automatisch. Alleen de printer moet handmatig even in Windows 7 worden geinstalleerd, wat geen enkel probleem is omdat Windows de printer direct in het netwerk detecteerd. De meegeleverde driver cd is dus eigenlijk overbodig, aangezien de drivers al via Windows Update worden verspreid. Eventueel kunnen fabrieksinstellingen worden aangepast via de ingebouwde webinterface.

De kwaliteit en snelheid van het afdrukken is goed. Volgens de specificatie kan de printer ongeveer 20 pagina's per minuut printen. Dit heb ik niet kunnen testen (te kleine afdruktaken tot nu toe), maar voor mij is de snelheid voldoende. De kwaliteit van de kleurenafdrukken is ook goed. Deze zijn vergelijkbaar met de kwaliteit van de oude inkjetprinter, wat voor mij meer dan voldoende is.

Omtrend het verbruik van de printer valt op dit moment nog weinig te zeggen. Volgens Samsung zou de zwarte toner 2500 pagina's moeten kunnen printen en de kleuren toners (cyan, magenta en geel) 2000 pagina's. Echter denk ik dat dit aantal in werkelijkheid lager ligt. Volgens de berekening van printer.com zou de Samsung printer in mijn geval goedkoper zijn dan de huidige inkjet. Dit zal gedurende het gebruik gaan blijken.

Laatste punt is het geluid tijdens het opwarmen en afdrukken. Dit is aanzienlijk, alleen heb ik hier geen last van omdat de printer op zolder staat buiten de werkplek. Ik kan mij voorstellen dat dit minder prettig is wanneer de printer in de werkruimte staat, wat ik overigens afraadt ivm met de uitstoot van ozon.

Heb jij ook een Samsung CLP-610ND?