Specificaties Tower, 5 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Carbide Quiet 600Q Review

Seers 6 mei 2017, 79 views

Corsair Carbide Quiet 600Q

Dit is echt een forse kast in de breedte en hoogte met een enorm goede airflow en een strak uiterlijk. Helaas laat het wat punten liggen op bouwkwaliteit om echt een topkast te zijn.

Pluspunten

• High end uitstraling
  • Top airflow

Minpunten

• Panelen enz. zijn wiebelig

Aanschafrationale

Na jaren met een bepaalde CoolerMaster kast gewerkt te hebben (simpel model, waarschijnlijk rond de 50 euro in aanschaf) vond ik het tijd voor een kast met wat meer allure. Ook de koelprestaties vond ik belangrijk omdat met mijn CoolerMaster problemen had met mijn harde schijf als de kast dichtzat en niet met mijn zijpaneel eraf. Het laatste halfjaar heb ik dan dus ook met een "open" kast gezeten wat gewoon ook niet echt netjes is. Of dit echt koelingsproblemen waren weet ik niet maar daar heb ik het wel op gegooid om mezelf een mooiere kast aan te schaffen.

Ontwerpoverwegingen

Met deze kast wil Corsair een markt bedienen die een strakke kast kan waarderen met goede koelprestaties en daarbij stil is.

Nou, dat wil iedereen wel. Dus wat heeft Corsair gedaan? Concessies gedaan op de productdimensies (groter gemaakt). De kast gebruikt een flipped ATX layout waarbij het moederbord dus op zijn kop zit en aan de andere kant van de kast gemonteerd is. De voeding zit boven het moederbord, en onder het moederbord is ook nog ruimte voor radiatoren of om je kabels door te voeren. De 3.5" harde schijven zitten ook boven het moederbord in het voedingsgedeelte. Hierdoor wordt de totale vertikale hoogte enorm. In de breedte is de kast ook aangekomen doordat het idee is dat kabels en SSD harde schijven aan de achterkant van het moederbord worden geplaatst.
Geluidsdemping
Het is duidelijk dat Corsair een beetje zijn best heeft gedaan om de kast stil te krijgen. De eerder genoemde 3.5" HDD-bays zijn geseald met rubber waardoor de harde geen direct mechanisch contact maken, de ruimte waar de voeding in ligt heeft ook een dempend strookje gekregen en door de rest zijn alle zijpanelen en bovenpaneel en dergelijke ook afgewerkt met dempingsmateriaal.
Koelingsmogelijkheden
Door het naar boven verplaatsen van de drive bays is er niets dat een airflow nog tegenhoudt van voor naar achter. Aan de voorkant heb je ruimte voor 2x 14cm (meegeleverd) en aan de achterkant heb je 1x 14 cm. Aan de onderzijde kun je ook nog 2x 14cm kwijt. Let wel dat de processor beneden in de kast zit en de grafische kaart boven, waarbij de grafische kaart dus van boven blaast omdat hij omgekeerd zit.

Het voorpaneel is dicht en heeft dus aan de zijkant grote sleuven waar verse lucht aan kan onttrokken worden.

Het inbouwen

Je ziet duidelijk dat deze kast wat meer upmarket is dan mijn vorige kast door het gebruik van vele duimschroeven. Niet alleen de zijpanelen (was bij de vorige ook) maar ook bijvoorbeld de PCI slotplaatjes zijn uitneembaar (en dus niet uitbreekbaar) met duimschroeven. Ook hebben ze hier even aan gedacht dat je er nog wel een schroevendraaier in moet kunnen steken in plaats dat ze je in een onmogelijke hoek forceren. Ook is het erg mooi dat de kast van buiten én binnen helemaal zwart gemaakt is. Voor de 600C met het plexiglazen raam is dat helemaal toppie.

Nu de meer praktische bezwaren:
• De zijpanelen rammelen als je erop tikt. Het dempingsmateriaal maakt het dus niet echt dood.
• De zijpanelen zijn niet zo makkelijk op de kast te zetten. Het is allemaal weer een beetje krom en past allemaal prima mits je geweld gebruikt. Dit resulteert an snel in gebroken lipjes en dat soort ellende. Zeker als de kabels achter de backplate zitten knelt het allemaal veel.
• Als je een cd speler in de bovenste bay gooit klikt hij niet op slot (overigens wel ingenieus systeem). De onderste werkt wel . . .
• Het cd deurtje sluit niet vanzelf doordat de zwaartekracht hem teveel doorhangt. Ook hier is een beetje hulp nodig.
• Een stoffilter aan de onderzijde is uitneembaar vanaf de achterkant in plaats van de voorkant.

Mijn cd speler is sowieso niet aangesloten omdat de sata kabels dus op dus hele andere plekken moeten komen (SSD op de achterkant, HDD dwars bovenin de kast, cd speler voorin). Sowieso heb ik veel moeite gehad om alle kabels er netjes in te krijgen zonder teveel spanning vanwege de layout en dat al je kabels achterlangs moeten. Als het eenmaal zit, zit het wel enorm netjes en wederom je kabels zitten niet in de airflow.

Los van al mijn geklaag hierboven over rammelende panelen en al het gescheld tijdens het inbouwen is de kast wel behoorlijk stil. Ik hoor nu het meest mijn voeding (ook Corsair overigens) als de fans op 7V of 5V draaien. Dit is overigens schakelbaar bovenop de kast, dus als je echt de koelprestaties nodig hebt kun je hem zo op 12V zetten om hem flink door te waaien.

Conclusie/aanbeveling

In de basis is dit gewoon een enorm mooie kast, maar helaas laat de kast gewoon een paar steken vallen om echt naar de top te klimmen. Airflow is zeer goed te noemen en het inbouwen gaat redelijk makkelijk behalve het sluiten van het achterste (= linker) paneel. Het uiterlijk is echt geweldig.

Als ze de kast nog een klein stukje breder maken kunnen ze de ruimte achter de backplate wat vergroten zodat het makkelijker inbouwen wordt. Als dan de zijpanelen dikker worden gemaakt of verdiepingen in worden gedrukt zodat hij vlak wordt en wat zwaarder dempingsmateriaal gebruikt wordt dan krijgen we echt een topkast. Uiteraard mag hij dan wel wat meer kosten. Ook zou het een nette feature zijn om een plaats te geven aan spullen die je niet gebruikt ín de kast zoals de PCI slotplaatjes en 5.25" voorzetplaatjes.

Heb jij ook een Corsair Carbide Quiet 600Q?