Specificaties GF GTX 1080 (1,607GHz), 8GB GDDR5X - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G Review

Vayra 4 mei 2017, laatste update op 4 mei 2017, 277 views

MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G

Uitstekende AIB keuze als je een GTX 1080 zoekt in het hogere segment. De meeste AIB kaarten liggen bijzonder dicht bij elkaar en het is vaak lood om oud ijzer. Waarom dan de MSI Gaming X? Vanwege de TwinFrozR.

Pluspunten

• Degelijk, solide ontwerp (no sag!)
  • Uitstekende temp/noise delta
  • Ook op hogere fanspeeds nog stil
  • Leuk design, al kijk ik daar nooit naar
  • GEEN coil whine

Minpunten

• Prijs tov goedkopere 1080's. Het blijft dezelfde GPU.

Waar MSI op uitblinkt is de perfecte balans tussen geluidsdruk (vrijwel nihil) en koeling.

In een gesloten Fractal Define R4 kast zonder exotische case fans (alles op low RPM 2x in / 1x outtake) is de kaart op 70% fanspeed letterlijk niet te horen, en komt dan mét +100% core volts en 121% power target nog niet boven de 73 graden.

Clocks kwamen op mijn sample uit op 2076 Core / 5500 Mem. En die clocks hou je ook bij 100% load, nog een bewijs dat MSI hier een uitstekende koeler neerzet.

Ter vergelijking, heb ik ook een EVGA GTX 1070 FTW in huis gehad, die minder TDP hoefde te koelen maar wel luider was op elke fanspeed. Ook het aan- en uitslaan van de fans is bij de MSI niet te horen en bij de concurrentie wel.

Praktisch verschil met de, nu nog, duurdere 11GBps GTX 1080 is te verwaarlozen, ook mét overklok zou ik aanraden om goed te kijken naar prijs. Er zit ongeveer 6-8% OC ruimte in de nieuwere 11GBps versie maar alleen als je gaat overklokken. Vaak is dat het prijsverschil niet waard. De core klokt exact hetzelfde.

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

GEEN coil whine?

Mijne wel :(

Ik heb nog nooit een kaart mogen aanschouwen zonder coil whine, HD 6950, R9 270X, GTX 970 en GTX 1080. Allemaal coil whine. Verschillende mobo, PSUs, kaarten zelfs geRMAd en nog nooit één zonder coil whine gehad.