Specificaties Robot-stofzuiger 100 minuten batterijduur - Bekijk alle specificaties

LG Hom-Bot VSR8600RR Review

JPS 3 mei 2017, laatste update op 3 mei 2017, 1.607 views

LG Hom-Bot VSR8600RR

Mooie Stofzuigrobot voor de tweaker! Met firmwareaanpassing en een Wifi dongle in de USB poort is deze HomBot met je netwerk te verbinden. Daardoor draadloos te bedienen, configureren en uit te lezen. Het maakt integratie in homedomotica systemen mogelijk. Door de tweakability heb je voor een mooie prijs premium functies.

Pluspunten

• Prima bouwkwaliteit
  • Smart features / learning mode
  • Tweakability!!
  • Wifi connectable (na tweak)
  • Per weekdag te programmeren (na tweak)

Minpunten

• Geen vervanger voor het stofzuigen
  • Vloer moet goed vrij zijn
  • Regelmatig legen/schoonmaken nodig

Hierbij mijn eerste ervaringen met de Hombot (VR8601RR), dit is een iets nieuwer model dan de VSR8600RR maar niet wezenlijk anders. Ik heb deze Hombot 'gehacked' zodat deze ook met een dongle (o.a. Edimax EW-7811UN) via Wifi verbonden kan worden, te bedienen is via een webinterface en aan te sturen met HTML commando's. Zo ontstaan er mooie mogelijkheden voor integratie in bijv Home Domotics. Ook heb ik de ingebouwde webserver vervangen door een geliktere versie met responsive design. Erg handig is dat je de learning maps kunt inkijken. Een geinige feature is dat je ook de beelden van de ingebouwde camera kunt zien, maar dan zit je wel vooral naar het plafond te staren :+

Veel info is te vinden hier en hier.

Mijn praktische ervaringen hieronder zijn van na de modificaties (Wifi Firmware & webserver):
  • Je moet de vloer zo goed mogelijk vrij/begaanbaar maken. Snoeren loopt ie makkelijk op vast en de buisstoelen van de eettafel vindt ie niet fijn (probeert ie toch overheen te crossen en loopt dan vast omdat de wielen van de grond zijn). Stoelen op tafel zetten dus en dan is er ook alle ruimte om te zuigen).
  • De benedenverdieping is (via ZigZag mode) aardig in kaart gebracht en de meeste plekken zijn bezocht. Op de convectorput liep hij aanvankelijk vast, maar rolt daar nu niet meer op lijkt het.
  • Er wordt best wat stof/zand opgezogen, het bakje ongeveer zat halfvol (met stofpluim) van woonkamer, hal (deur open gezet) en keuken (zal ongeveer 50-60m2 zuigoppervlakte zijn).
  • Lange haren van de dames in huis komen flink in de onderste roller vast te zitten. Ik heb er een hele pluk uitgetrokken...
  • Na de benedenverdieping heb ik 'm opgepakt en op de bovenverdieping gezet. Bij het trapgat heb ik een lat op maat gemaakt die ik klemvast kan zetten zodat ie de trap niet af kan vallen. Omdat hij niet vanaf het Homestation begint heeft dit gebruik geen invloed op de geleerde plattegrond. Keerzijde is dat er op de bovenverdieping ook geen intelligentere routering zal worden toegepast.
  • Met de slaapkamerdeuren open is ie lekker een tijdje zijn gang gegaan en 1x op snoeren vastgelopen. Natuurlijk moet de vloer ook hier zo vrij mogelijk zijn en het is heel fijn dat ie zo onder de bedden kan! Ook hier weer een half stofbakje vol, dus die moet je toch wel regelmatig legen!
  • Via de webclient heb ik ook de smtp settings ingevuld en een doeladres. Nu krijg ik een mailje als een cleaningtaak er op zit.
  • Nog niet gebruikt, maar ik ga de planningsfunctie per weekdag zeker gebruiken om 'm aan het werk te zetten op dagen/momenten dat er niemand thuis is
De Tweakability is leuk en vrij makkelijk te doen. Met WinSCP kun je zo het (linux gebaseerde) Filesystem benaderen/uitlezen en aanpassen. Ik heb ook de Android app geprobeerd en die doet het. Daarna heb ik de andere customized webserver geinstalleerd die op Roboter-forum staat en die is een stuk fraaier. Mooi responsive design, waardoor de Android App ook niet nodig is.

Vreemd genoeg werkt na modificatie de start/stop op de afstandsbediening niet meer. Overige functies lijken wel allemaal goed te werken.

Een aantal functies moet ik nog leren kennen, zoals "MySpace" en "Spot cleaning". Al met al is dit zeker een leuk ding, maar echt stofzuigen zal zeker nodig blijven.

Heb jij ook een LG Hom-Bot VSR8600RR?

De afstandsbediening heb ik nog nooit gebruikt, omdat in de app veel gemakkelijker vind. Daar werkt de start/stop wel op, toch?
Ja klopt,dus geen echt probleem maar wel vreemd. Ik denk dat ik meestal gewoon de webbrowser zal gebruiken op telefoon of laptop.

PS: functies als Spotcleaning en Myspace zijn niet via de Webinterface in te stellen, daar heb je de AB of knoppen op de hombot nog wel nodig

[Reactie gewijzigd door JPS op 3 mei 2017 23:47]

Welke firmware hebben jullie erop gezet? Ik kan er helemaal geen vinden voor dit model (VSR8600RR). En ik ben een beetje huiverig om er firmware van een ander model op te zetten...
INSTALL_LG_Hombot_3.0_FW_16552_WLAN-Steuerung_v2.34.zip