Specificaties Intel Celeron J3455 on board - Bekijk alle specificaties

ASRock J3455-ITX Review

robw1947 3 mei 2017, laatste update op 4 mei 2017, 357 views

ASRock J3455-ITX

Ik bezit de J3455B versie, half dec 2016 gekocht, maar zo te zien alweer verdwenen. Deze versie heeft 2x SATA-3 ipv 4x, maar dat is voor mij geen probleem.

Pluspunten

• Behoorlijke W10 prestaties
  • Zeer zuinig

Minpunten

• Na 3 maanden gesneuveld

Als hobbyist onderhoud ik diverse PC's van familie en buren. Incl mijzelf allemaal 65+.
Hier zitten geen gamers bij, dus gebruikers van W10 met standaard werkzaamheden zoals internetten, e-mail, tekstverwerking. In deze PC's zitten een E8400, E6550, E4500 en een AMD 4850E.
Op basis van de W10 ervaringen van deze PC en de Passmark CPU score van de J3455 het moederbord gekocht.
De eerste maanden voornamelijk gebruikt voor allerlei testdoeleinden, zelf nog een PC met een i5 tbv video bewerkingen.
Begin maart de eerste problemen, opstarten W10 lukte niet vanwege terugvallen van de bios naar zijn default datum 2009. Cmos batterij OK. Daarna bleven toetsenbord en muis hangen en vervolgens startte W10 niet meer op, ook niet met andere voeding.
Na 3 weken nieuw (?) mobo terug.
Deze nu ter test ingezet voor bovengenoemde werkzaamheden.
Met name veel met Google maps aan de slag ivm zomervakantie.
En dat valt tegen qua gebruik, in- en uitzoomen en verplaatsen van de kaart gaat niet echt vlot, zeker niet in vergelijking met de i5 PC.
Omdat de J3455B een PCIe 2.0 x16 heeft, enige testen gedaan met een GT-710 en een GTS-450 (na uitbouw van mobo). Deze kaarten geven geen verbetering.
In de 3D testen heeft de HD-500 de laagste score.
Dit blijkt ook uit de 2D testen van Passmark, kennelijk is de CPU verantwoordelijk voor de Google maps acties.
Maar de J3455 heeft alleen een PCIe 2.0 x1 slot waar een Zotac Gt-710 videokaart in past (?). Overigens ook dit slot op de rand van het mobo.
Icm de door mij gebruikte kast, de ms-tech ci-100 is dat niet / nauwelijks mogelijk.

Het testen van Kodi onder W10 moet nog gebeuren.
Ik bezit geen 4K scherm, dus hierover geen mening.

04-05-2017 :
Nog enige temperatuur metingen gedaan met HWmonitor.
Het mobo zit dus in een vrij kleine kast, de ms-tech ci-100.
In de zijkant aan de mobo kant zit een vrij groot rooster.

Hierin een Sharkoon 80mm Silent fan geplaatst.
De positie is vrijwel recht to de CPU-koeling.
De fan draait zo rond de 700 rpm en zuigt de lucht naar binnen.
Dit zo gedaan omdat de fan van de voeding, die onderin de kast zit, de lucht vanuit de kast weer naar buiten blaast.

Idle : 28
Passmark CPU testen : 42
Passmark 2D testen : 39
Passmark 3D testen : 46

Max Power volgens HWmonitor is ca 2W.

Heb jij ook een ASRock J3455-ITX?