Specificaties Socket 1151 met Intel Z270 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z270 SLI Plus Review

pclinde 4 mei 2017, laatste update op 4 mei 2017, 807 views

MSI Z270 SLI Plus

De MSI Z270 SLI Plus scoort keiharde punten als het om belangrijke elementen gaat van het Z270 chipset. Geen overbodige features die het moederbord onnodig duur maken. Het motto van dit moederbord: "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg."

Pluspunten

• Oplopende kosten door features en software? De SLI Plus neemt daar geen genoeg mee. De belangrijkste features van het Z270 chipset voor een goede prijs.
  • Degelijk uiterlijk zonder flitsende gaming elementen.
  • ALC 1220 audio implementatie.
  • USB 3.1 generatie 1 & 2, twee M.2-sloten, zes PWM headers en zes SATA 3 (6.0gb/s) poorten.
  • De prijs- kwaliteitsverhouding van dit moederbord is subliem.

Minpunten

• Geen optische audio ingang.

Review: MSI Z270 SLI Plus

- UEFI
- Software
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
MSI Z270 SLI Plus productpagina

Een tijdje geleden had ik de MSI Z270 Gaming Pro Carbon voor mijn neus liggen. Qua uiterlijk en features liet dit moederbord een goede indruk achter. Vandaag heb ik het goedkopere broertje van de Gaming Pro Carbon in handen, namelijk de MSI Z270 SLI Plus. Het grootste verschil tussen de Gaming Pro Carbon en SLI Plus zit hem in de aanwezige RGB-verlichting op de Gaming Pro Carbon. Gemiddeld zit er een prijsverschil tussen beide moederborden van 30 tot 35 euro, ter verduidelijking: de Gaming Pro Carbon kost gemiddeld 175 euro, de SLI Plus kost gemiddeld 142 euro.

Qua specificaties zijn beide moederbord identiek op de vormgeving na dan. De Gaming Pro Carbon benadrukt meer het ‘gaming stijltje’, waar de SLI Plus een wat rustiger uiterlijk heeft. Ideaal voor degene die geen RGB-verlichting wenst, en daar ook niet voor wilt betalen. Wil je in een latere fase ‘van je leven’ wel wat RGB-goodness, dan is dit met de SLI Plus alsnog mogelijk. Op de onderzijde van het moederbord vinden we een 4-pin RGB header. Sluit een standaard 5050 LED-strip aan, and you're good to go! Zoals eerder vermeldt, de MSI Z270 SLI Plus kost op het moment van schrijven circa 142 euro.

Een overzicht van de MSI Z270 SLI Plus specificaties:

Al kijkende naar de specificaties zou ik ook dezelfde screenshot kunnen gebruiken van de Gaming Pro Carbon specificaties. Het enige verschil zit hem in de optische ingang op het I/O, deze is namelijk niet aanwezig op de SLI Plus. Voor de fanatiekeling als het om on-board eigenschappen gaat, laat de SLI Plus genoeg spierballen zien. We zien bijvoorbeeld een totaal van 6 PWM fan headers, hierbij zijn de CPU_FAN en PUMP_FAN al meegerekend. Via de BIOS en meegeleverde software kun je de aangesloten fans naar wens instellen.

Ook aan connectiemogelijkheden op het I/O zien we een compleet aanbod, waaronder USB 3.1 generatie 1 & 2 in de vorm van Type-A en Type-C aansluitingen, HDMI en uiteraard USB 2.0 als Legacy USB Support. Nog iets wat ontbreekt op de SLI Plus t.o.v. de Gaming Pro Carbon is de fysieke BIOS FLASH BACK+ knop. Met deze knop kun je zonder CPU de BIOS flashen, handig als je van Sky Lake overstapt naar een Kaby Lake moederbord. Je hoeft dan niet eerst een CPU te lenen, om vervolgens de BIOS te flashen. Mocht je dit moederbord overwegen: hou er dan rekening mee dat deze knop niet aanwezig is op de SLI Plus.

MSI voorziet de SLI Plus met twee M.2-sloten met ondersteuning voor Intel Optane. De geheugensloten en PCI-e sloten zijn voorzien van ‘Steel Armor’, de merknaam van MSI voor verstevigde sloten met een metalen overkapping. De ‘Steel Armor’ sloten kleuren mooi mee met het donkere PCB en de zilver afgewerkte heatsinks.

Als audiovoorziening komen we een ALC1220 audiochip tegen van Realtek. Op basis van eerdere ervaringen is dit een prima chip. Rondom de socket vinden we 10 VRM’s wat duidt op een 10-fase powerdesign. Een zwaarder design wijst veelal op een mogelijk betere overklok potentie, uiteraard gaat dit in samenhang met je CPU. Laten we het moederbord eens van dichtbij bekijken tijdens het uitpak avontuur.

Het moederbord komt in een zwarte verpakking zonder te veel poespas. Geen gaming kreten of mortieren die op tanks neerstorten op de verpakking, gewoon een basic doosje. Binnenin vinden we wat accessoires, waaronder wat boekjes, een handleiding, een driver CD, een I/O-schild en twee zwarte rechtopstaande SATA-kabels.

Door naar het moederbord zelf. Eenmaal uit de verpakking valt direct op dat het moederbord een strakke uitstraling heeft. Geen rare gekleurde knopjes of afwerkingen, gewoon degelijk. Wellicht een lekker Z270 bordje onder het motto: “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.” Dat omschrijft de SLI Plus wel grotendeels. Als ik naar mijn gevoel luister, dan is dit moederbord ook echt gemaakt voor de meest belangrijke features van het Z270 chipset zelf. Geen RGB, geen dure extra features waar software voor ontwikkeld moet worden, waardoor de prijs van het moederbord gelijk omhoog schiet. De SLI Plus doet het met de kernactiviteiten. Laten we het moederbord eens globaal bekijken.

We beginnen bij het audiogedeelte. Hier zien we een kapje met ‘Audio Boost 4’. Onder het kapje bevindt zich de Realtek ALC1220, met daarnaast Gouden Nichicon condensatoren om de algemene geluidskwaliteit te verbeteren. De SLI Plus maakt ook nog gebruik van een extra TI OPA1652 headset versterker. Sluit je een headset direct aan op de audioaansluitingen, dan pakt deze headset versterker automatisch de beste instellingen.

Op de onderzijde van het moederbord vinden we diverse pin-aansluitingen, waaronder twee USB 2.0 headers, een audio header, twee 4-pin systeem headers, een JCOM aansluiting, de 4-pin LED header voor een standaard 5050 RGB LED-strip en de algemene pin-headers om het front paneel op aan te sluiten. Op het PCB zelf vinden we hier ook de BIOS-chip. We komen op de totale lay-out van het moederbord geen knoppen tegen.

De PCH heatsink benadrukt de ‘Pro-Series’ van MSI. Hiermee wil MSI de on-board features benadrukken samen met de Military Class 5 classificering. Bij de Military Class 5 classificering staat ‘Steel Armor’ centraal samen met elektrostatische bescherming van verschillende componenten. Nog een onderdeel van Military Class 5 zijn de condensatoren, VRM’s en smoorspoelen. Deze zijn volgens MSI geschikt om onder extreme omstandigheden te functioneren, hieronder verstaan we vochtigheid, temperatuur en kortsluiting.

Op de zijkant vinden we zes SATA 3 (6.0Gb/s) poorten. Mocht je de M.2-sloten combineren, dan zullen er SATA-poorten worden uitgeschakeld. Dit is geen beperking van het moederbord, maar een beperking van het Z270 chipset.

Op de rechterbovenhoek komen we de welbekende ATX-connector tegen, met daarnaast een USB 3.0 aansluiting. Op de bovenhoek komen we ook nog een PWM systeem fan header tegen, en de pomp header. Ik raad je aan om gebruik te maken van deze header i.c.m. met je waterkoeling/AIO set. Het zoekt achteraf makkelijk op, omdat de pump header specifiek benoemd wordt in de software. Je kun dan makkelijk de snelheid van je pomp regelen. Aanvullend moet je ook hier rekening houden met de garantievoorwaarden- voorschriften van je AIO set. Bij sommige AIO sets vervalt de garantie als je met de pompsnelheid gaat rommelen.

Door naar het socket gedeelte. Gevuld met VRM’s en condensatoren. Het 10-fase power design, de VRM’s worden gekoeld door de twee omliggende heatsinks. Deze nemen extra warmte af om stabiliteit te garanderen. Ook tijdens het overklokken moet dit ten gunsten komen. Het moederbord heeft één enkele 8-pin CPU_Power connector.

Op het I/O vinden we de volgende aansluitingen: een gecombineerde PS/2 aansluiting, twee USB 2.0 poorten, een DVI samen met een HDMI aansluiting voor de interne iGPU, USB 3.1 generatie 2 in de vorm van een Type-A en Type-C aansluiting, vier USB 3.1 generatie 1 poorten, een ethernet aansluiting en al laatste de 3.5 mm audio ingangen.

Dwalen we nog wat af, dan komen we terecht bij de PCI-e sloten. In totaal zitten er drie PCI-e x16 sloten en drie PCI-e x1 sloten op de SLI Plus. De PCI-e 3.0 x16 sloten ondersteunen de volgende modi: (x16/x0/x4 en x8/x8/x4). Er is ondersteuning voor zowel 3-Way CrossFire als 2-Way SLI.

Tussen de PCI-e sloten vinden we nog twee M.2-sloten. Het bovenste M.2-slot is flexibel als het om plaatsen van een M.2 SSD gaat dan het onderste M.2-slot. Het verschil zit hem in de ondersteuning voor 110mm M.2 SSDs, ook wel bekend als 22110. Op het onderste M.2-slot prik je maximaal een M.2 SSD van 80 mm, en op het bovenste M.2-slot tot 110 mm. De boutjes/schroeven zijn al aan het moederbord gemonteerd wat installatie makkelijker maakt.

Tot zover een rondleiding over de MSI Z270 SLI Plus. Zoals eerder aangehaald zien we veel wenselijke eigenschappen van het Z270 platform. Niet alleen de vormgeving, maar ook de lay-out en plaatsing van de componenten is gewoon netjes verzorgd. De 4-pin PUMP_FAN wijkt wat af naar de rechterzijde van het moederbord. Het had mooier geweest als deze direct naast de CPU_FAN had gezeten.

De benchmark resultaten zijn tot stand gekomen met een 7700k. Dit is dezelfde 7700k van MSI die ik tijdens het testen van de MSI Z270 Gaming Pro Carbon heb gebruikt. Aan het einde van dit hoofdstuk is een tabel te vinden met de stijgingspercentages tussen 4.5 en 5.0Ghz. Daarna volgt nog een tabel waar de resultaten op 5.0GHz worden vergleken tussen de MSI Z270 SLI Plus en MSI Z270 Gaming Pro Carbon. Voor het testen van de MSI Z270 SLI Plus is de meest recente BIOS gebruikt.

De benchmarks zijn tot stand gekomen met de volgende instellingen:
  • BIOS: 7A59v16 (2017-04-05)
  • Instelling 1: 4.5GHz (Intel Turbo locked)
  • Instelling 2: 5.0GHz (handmatige overklok)
De benchmark setup ziet er als volgt uit:
  • Processor Intel Core i7 7700K

3DMark 11

3DMark – Fire Strike 1.1

Valley Benchmark

Heaven

Hieronder nog een overzicht van het stijgingspercentage per benchmark.

En de MSI Z270 SLI Plus tegen de MSI Z270 Gaming Pro Carbon. Op de 5.0GHz presteert de Gaming Pro Carbon in mijn test wat beter. Dit gaat om kleine verschillen in de synthetische benchmarks. In de praktijk zijn deze kleine verschillen te verwaarlozen. Met de MSI Z270 SLI Plus is het relatief eenvoudig om een overklok op 5.0GHz te realiseren. Pak een degelijke aftermarket koeler, zet de Core Voltage op 1.35V en schuif de multiplier omhoog. Net als in de Gaming Pro Carbon review liep ik tegen het limiet aan van deze 7700k. Hoger dan 5.0GHz resulteert in BSODs.

De eerste laag van de MSI Z270 SLI Plus UEFI staat bekend als de EZ Mode, hier komen basale features samen in één overzichtelijk scherm. Fijn voor gebruikers die net wat minder informatie willen zien op het scherm. Vanuit hier kun je ook door naar de Advanced Mode, wat gelijk staat aan meer informatie en uitgebreide gegevens. De EZ Mode is wat mij betreft prima alternatief voor snel iets aanpassen, denk hierbij aan de boot order, snel overklokken en standaard gegevens inzien zoals temperaturen. In de EZ Mode zitten ook nog wat verdiepende schermen voor het flashen van de BIOS en de interne fan controller van het moederbord.

Door op F7 te drukken kom je in de Advanced Mode. Het menu bestaat uit 6 blokken. Laten we stap voor stap een kijkje nemen in ieder menu. Om te beginnen de moederbord instellingen. Hier komen we informatie tegen als datum, tijd, aangesloten apparaten en aanwezige hardware. Altijd handig om even snel te controleren of het aanwezig geheugen goed geïnstalleerd is.

Het overklok menu bestaat uit veel variabelen uiteenlopend van de standaard Intel instellingen tot het aanpassen van voltages. Bovenin het scherm en al eerder in de EZ Mode zien we een Game Boost knop. Deze klokt de CPU automatisch over naar een kloksnelheid van 4.8GHz. Het OC menu werkt overzichtelijk. Onderdaan vinden we nog wat submenu’s om de geheugeninstellingen te bekijken, CPUZ en de CPU features. In de CPU features kun je alles omtrent je Intel processor snel in- en uitschakelen.

Voor het M-FLASH menu moet de computer opnieuw opstarten. Ik vind het jammer dat deze niet direct opgeroepen kan worden vanuit de UEFI. Laat het een mooie toevoeging zijn voor Click BIOS 6 MSI.

De laatste drie menu’s bestaan uit favorieten / profielen, om gemakkelijk te wisselen tussen de gewenste instellingen, een hardware monitor om temperaturen en voltages te controleren en als laatste een board explorer.

Mystic Light
De MSI Z270 SLI Plus komt met de software Mystic Light, de thuisbasis van MSI voor LED-verlichting. Op de rand bij het audiogedeelte vinden we een witte LED-lijn, op de tegenoverstelde zijde vinden we nog wat witte LEDs aan de onderzijde van het moederbord. Deze LED-verlichting is te besturen met de Mystic Light software. De software is ook een mooie toevoeging om de RGB 4-pin header te besturen. Je kunt heel simpel met een standaard 5050 LED-strip toch nog een feestje bouwen met de SLI Plus.

Command Center
Via het Command Center kun je variabelen aanpassen vanuit Windows. We zagen eerder de fan grafieken in de UEFI, vanuit het Command Center is deze optie ook mogelijk. Overklokken en voltages aanpassen behoord ook tot de mogelijkheden.

Laat ik deze review eindigen met een kop en staart. In de inleiding benoemde ik de MSI Z270 SLI Plus het goedkopere broertje van de MSI Z270 Gaming Pro Carbon. Vergelijken we beide moederborden, dan is het duidelijk dan de Gaming Pro Carbon voor een gaming uiterlijk gaat. De MSI Z270 SLI Plus kiest voor een rustiger uiterlijk. Alsnog gaat dit uiterlijk mooi samen met de zogenoemde ‘Steel Armor’ afwerkingen op de PCI-e en geheugen sloten.

Het komt er eigenlijk op neer dat de MSI Z270 SLI Plus een kort gewiekte Gaming Pro Carbon is. Geen RGB-verlichting, geen optische audio ingang en geen fysieke knoppen op het moederbord en I/O voor een CMOS reset. Ben je niet onder de indruk van deze features? Dan is de SLI Plus een goed alternatief om 30 tot 35 euro te besparen. De prestaties zijn vergelijkbaar en de on-board componenten zijn ook identiek. Mocht de plaatsing van specifieke componenten belangrijk voor je zijn, denk hierbij bijvoorbeeld aan fan headers, dan raad ik je aan om beide moederborden te vergelijken. De rechtopstaande SATA-poorten zitten bij de SLI Plus bij de overige SATA-poorten, bij de Gaming Pro Carbon zijn deze twee te vinden onderaan het moederbord.

Bij mijn review over de MSI Z270 Gaming Pro Carbon kwam ik tot de conclusie dat het moederbord een scherpe prijs heeft voor zijn features. De MSI Z270 SLI Plus is naar mijn mening eigenlijk nog interessanter. De prijs- kwaliteitsverhouding is subliem. Voor gemiddeld 142 euro heb je een compleet moederbord waar alle elementen van het Z270 chipset samenkomen. Geen onnodige features om het moederbord featurerijk te maken, zodat de kosten van het moederbord onnodig stijgen.

De MSI Z270 Plus is een compleet verhaal voor een geweldige prijs. Een Z270 avontuur met o.a. USB 3.1 (generatie 1 & 2), twee M.2-sloten met ondersteuning voor Intel Optane, zes PWM headers, zes SATA 3 (6.0Gb/s) poorten, een Realtek ALC 1220 audiochip samen met een TI OPA1652 headset versterker, een Intel (i219V) Gigabit chipset en degelijke componenten als het om condensatoren gaat en VRM’s. Nogmaals: een prijs- kwaliteitsverhouding waar je U tegen zegt.

tweakers - nomineer voor review van de maand

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/MSI-Z270-Sli-Plus/low1.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/MSI-Z270-Sli-Plus/low2.JPGhttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/MSI-Z270-Sli-Plus/low3.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/MSI-Z270-Sli-Plus/low4.JPG

Heb jij ook een MSI Z270 SLI Plus?

Ik kan me wel vinden in dit nieuwe kleurenschema van MSI. Zoals gewoonlijk weer een puike review! :)
Jep. De 'SLI' benaming doet me denken aan de goede oude tijd van de SLI Platinum. :D
Mooie kleursamenstelling en een goede prijs. Nette review!
Wederom weer top review, heb dit bordje nu besteld :)
Thanks! Je bent toch voor de SLI Plus gegaan i.p.v. Gaming Carbon Pro? :D
Ja ik vond de looks mooier en de rgb lightening op het moederbord hoeft van mij niet. Heb wel verlichting maar iets subtieler met led strips in de kast. Nu alleen nog hopen dat mijn 6700k zonder bios update werkt dan ben ik helemaal blij.
Zie mijn andere reactie bij de Gaming Pro Carbon. ;) Ik kan je wel helpen, mocht het niet lukken. :D
Zo ik heb het bordje inmiddels in mijn pc en kon zonder problemen mijn 6700k inpluggen. Geen bios update nodig dus. Prachtig moederbord, ondanks budget (min of meer) staat het erg rustig in mijn pc. Blij met mijn aankoop en blij met deze review die mij heel erg geholpen heeft een keuze te maken. Thx dus!
Super tof om te horen! Fijn dat je direct zonder problemen los kon gaan. :D Je kan alsnog gebruik maken van de LED-header. :) Binnenkort in actie te zien i.c.m. de SLI Plus in een nieuwe review.
Tof ben benieuwd! Mijn build met dit bordje is eindelijk ook klaar. Ik wilde je toch graag even een linkje sturen: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/51218585

Bedankt voor je aangeboden hulp en review!

[Reactie gewijzigd door juggle op 14 mei 2017 11:18]

Nice! Ziet er goed uit. :) Mooie build geworden. Veel plezier ermee.
Wat heb jij gedaan met de metalen flapjes van het I/O shield? Gisteren een PC in elkaar gezet en die eraf gehaald allemaal en moederbord gaf daarna een usb overcurrent error die op geen enkele manier te verhelpen was. Nu kan het zijn dat het mobo foutief was omdat de melding ook kwam zonder enkele usb devices ingeplugged en out of case was, maar nu wil ik die fout niet opnieuw maken.